Skilda föräldrar nya partners

Frågan rörde hur mkt en ny partner skall få vara m och påverka.
Fast vad spelar det för roll hur mycket en ny "får" vara med och påverka (enligt vem?)? Faktum är ju att du vill att pappan ska betala vissa saker och av någon anledning så gör han inte det - strunt samma om det är för att han själv inte vill eller för att hon inte vill. Resultatet blir ju detsamma vad jag förstår - du får inte pengar. Och då är det ju den situationen du behöver lösa.

Huruvida bukefalister tycker att den nya kvinnans åsikt räknas eller ej är ju egentligen fullkomligt ointressant, det intressanta är väl hur du kan lösa situationen?
 
Åter igen nej jag behöver inte pengarna och förstår inte varför hon ska ha åsikter om vad han betalar för sina barn och inte el varför hon ger dem extra läxor el vill byta skola därför ville jag höra hur mkt inputs andra låter sina nya resp exets nya ha när det kommer till barnen? Det handlar alls inte om ekonomi ja klarar den utmärkt ändå men tycker ändå han skulle ta ngn utgift ngn gång ibland för gestens skull, för sina barn även om jag inte kräver underhåll.
 
Åter igen nej jag behöver inte pengarna och förstår inte varför hon ska ha åsikter om vad han betalar för sina barn och inte el varför hon ger dem extra läxor el vill byta skola därför ville jag höra hur mkt inputs andra låter sina nya resp exets nya ha när det kommer till barnen? Det handlar alls inte om ekonomi ja klarar den utmärkt ändå men tycker ändå han skulle ta ngn utgift ngn gång ibland för gestens skull, för sina barn även om jag inte kräver underhåll.

Det är ju säkert jobbigt att då och då plötsligt bli frågad om att betala ett par tusen till det ena eller det andra. Det är en ganska konstig modell onekligen, den nya kanske stör sig just på att du knyter upp honom med hästar, inte med barn. Oförutsägbarhet är lättare för en singelperson.

Om du vill knyta upp det gemensamma intresset kanske han kan åka till tävlingen och peppa lite? Då kanske det känns mer rimligt att betala startavgifterna den gången.

Jag är nog ytterligare en som inte förstår varför det är så jätteviktigt att pengarna från far till barn går just via en häst, varför just häst är det enda acceptabla sättet som han bidrar på men bara på exfruns, inte barnets plötsliga infall, inte förutsägbart eller regelbundet. Förutsägbart och regelbundet känns säkert för många mycket lättare än plötsligt och omedelbart (tänk om han precis råkat få en räkning på tja omslipning golv för X tusen och blir tvungen att äta kålrötter en vecka om han ska betala två ponnies skoning med tre dagars förvarning. Sådant kan ju hända även den rikare.).

Nåja i övrigt verkar hon ju lite överambitiös med tanke på att hon träffade barnen sällan?

Men om hon är en person som aldrig rört en häst i hela sitt liv så blir hon säkert irriterad och lite chockad över att det inte är stövlar till en son eller dotter du önskar pengar till (fotbollsskor osv -begripligt) utan skor till något slags djur (inte pengar till en övernattning på fotbollsläger för ett barn -utan avgift för en tävling, har fotboll tävlingsavgift?). Inte regelbundet och förutsägbart utan plötsligt.
 
Senast ändrad:
Åter igen nej jag behöver inte pengarna
I och med att du varken taggar eller citerar vet jag inte vem du vänder dig till. Är det till mig har jag inte sagt att du behöver pengar, bara att du vill ha dem. Och det stämmer väl?

och förstår inte varför hon ska ha åsikter om vad han betalar för sina barn och inte el varför hon ger dem extra läxor el vill byta skola
Nej men oavsett om du eller majoriteten av bukefalisterna tycker att hon "får" ha såna åsikter så har hon ju det.

Det handlar alls inte om ekonomi ja klarar den utmärkt ändå men tycker ändå han skulle ta ngn utgift ngn gång ibland för gestens skull, för sina barn även om jag inte kräver underhåll.
Ja, precis, och där har du ju problemet som behöver lösas. Problemet är alltså att du vill att han ska bidra mer men det gör han inte. Oavsett anledning, nya tjejen/snålhet/annan syn på hela grejen, så behöver ju det specifika problemet lösas. Det var det jag menade i min första post.

Om du inte vill be om underhåll men ändå vill att han ska bidra kan du nog inte göra mycket mer än att resonera med honom och försöka få honom att förstå.
 
De bor heltid hos mig har alltid gjort ( 9 år) hans nya är lärare och vill utrycka sin åsikt i allt har inga egna barn och vill helst bara att mina hälsar på men sover hemma. Jag har inte och har aldrig bett om underhåll men tycker han kan vara m och bidra lite till deras ponnysar och kanske betala en träning el skoning ibland men hon vill inte lägga pengar på hästar då det ju är mitt intresse som de ärvt och det är ju jag som köpt dom. Hon har också mkt åsikter kring deras skolgång och kommer med övningar hon tycker de ska göra tycker de ska byta till en finare skola i stan 3,5 mil bort för den är visst bättre osv

Men hallå!
Varför har han inte betalat underhåll?
Ponnyerna har verkligen ingenting med underhållet att göra. HON har ingenting med ponnyerna eller pengar han lägger på sina barn att göra.
 
Behöver du pengarna eller inte? Behöver du dem så benämn dem underhåll och be om det vilket både du och barnen har rätt till. Vad sen pengarna går till är upp till dig.

Vad jag kan läsa här är svaren entydiga (händer inte ofta) INGEN tycker du ska be om ponnybidrag då det INTE är något man har "rätt" till utan be om underhållet och saken är klar. Du har en önskan om att han frivilligt ska hjälpa till baserat på någon önskan av engagemang för pengarna behöver du inte? Varför pratar du inte med honom om det då att du? / barnen? vill att han ska engagera sig mer i ponnytävlandet?

I övrigt bonusmamman kan tycka men har ingen bestämmanderätt.
 
Hej!
Om jag har förstått grejen rätt så har du inget egentligt behov av pengar men det är snarare en grej att du vill att exet skall engagera sig i barnens intresse?

Jag vet inte hur ert förhållande till varandra ser ut nu. Men om det funkar så tycker jag att du skall be honom om ett samtal ang. barnen (bara ni två). Så säger du helt enkelt som det är. Du har aldrig bett om underhåll, som du faktiskt har laglig rätt till (vilket du bör noga påpeka). Då är det faktiskt inte så mycket begärt att han hjälper till med en och annan utgift gällande barnens intresse. Även han uppskattar ju hästar.

Jag förstår din irritation! Tycker inte att den nya ska säga nej till att han hjälper till med lite utgifter som gäller hans barns hobby! Speciellt med tanke på att han faktiskt inte behöver betala något annat!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 791
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 820
Senast: monster1
·
Relationer Om någon kommer på vem jag är så snälla skriv det inte här i tråden.. Jag vet inte vad jag ska göra. Min sambo har ett barn, ett...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
27 474
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp