Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan tekna s-line och globus clic

Nea_

Trådstartare
Hej på er!

Är det någon som testat både tekna s-line och globus clic och har någon uppfattning vad som kan tänkas skilja dessa två åt? Menar nu inte att en har koppjärn och är syntet och en är läder utan mer om clic är mer svängd än tekna s-line...alltså passformsmässigt.

Har ikväll ridit i s-line på min nordiskille och den var lite tight så jag satte i ett vidare järn och ska prova med det i morgon. På stallgången såg den på håååret rak ut men han blir rakare då han jobbar. Jag satt super i teknan, hamnade helt rätt så jag hoppas verkligen den passar bättre med ett vidare järn :nailbiting:
Velade mellan en clic och tekna och teknan vann då han är lite omusklad så det kändes bra med utbytbara järn :D men passar den nu inte måste jag sälja den och fundera på nåt annat.
Hoppas nu har lite omdömen!
 
@Nea_
Hur gick det med det vidare järnet? Jag har en clic dressyr och funderar på en tekna hopp. Upplever du att de är lika i bommen?
 
Clic hopp är lite takformad i panelerna.
Hur Tekna S-line ser ut kan jag inte uttala mig om då jag bara sett dem på bild.

Så lite insatt som jag är inom nordisars konformation uppfattar jag de flesta relativt platta o bredryggade. Det kan utgöra ett problem med takformade paneler då risk finns att det blir punkttryck mitt under. Man får prova sig fram.
 
Det är två helt olika sadlar. Clicen är plattare och hela bommen är bredare (inte bara vidden), bossorna är även uppbyggda på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 324
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 276
Senast: skogaliten
·
Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: Laban
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 348
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp