Bukefalos 28 år!

Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

K

klara77

Vad anser ni att det är för skillnad på när hästen skenar eller sticker?
Har hört så många som sagt "Min häst skenade med mej idag"...

Det här är min åsikt:
Skena = Hästen galopperar rakt fram fast t.ex. vägen svänger. Ex. min kusin körde sin travhäst efter en väg (var säkert 10 år sen). Hästen blev rädd när en fågel flög upp i skogen bland träden. Hästen drog iväg i full galopp, det kom en kurva, hästen svängde inte i kurvan utan for rätt in i ett staket och in i en husvägg... Det kallar jag skena. Hästen stannade alltså inte förrän det tog stopp p.g.a. husväggen. Kan tilltägga att hästen endast fick några skrapsår, kusken bröt ena foten.

När hästen sticker = Visst det går undan som sjutton, men hästen följer i alla fall vägen om man rider på en sån, till slut går det att sakta in hästen. Har man otur kan ju hästen galoppera så nära t.ex. ett träd så ryttaren flyger av, men hästen galopperar ju inte in i trädet med huvudet först, då hade jag kallat det skena...

Någon som håller med eller är jag helt ute och cyklar? Hoppas nån förstår min kanske lite luddiga beskrivning :D
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Jag förstår precis, min stack ibland förut men det gick att styra och snacka med honom.
Skena , då är dom inte kontaktbara.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Ungefär så är det.
När hästen skenar är den inte kontaktbar, vilket den är i lindrigare situationer.
Man kan tänka sig att hästen lätt kan gå från "sticka" till "skena" om man inte har koll på bitarna.

LIA
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Jag har ingen koll på skillnaden men jag brukar säga att min häst stack med mig en gång hon galopperade i ca 6-7 kmi full kareta sprang ifrån fullblodet och var helt okontrollerbar men hon följde ialla fall vägen. Jag var jätte rädd då hon så totalt struntade i mig. Jag drog faktiskt sönder hennes mun och det skäms jag verkligen för men jag har nog alldrig varit så rädd vi höll på att gå omkull flera gånger men hon bara fortsatte. Hade ni kallat det för skena eller stuckit?
Hon var i vanliga fall väldigt lättriden och känslig för alla hjälper och som sagt jag skäms och är ledsen för vad jag gjorde hennes stackars mun men den läkte.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Det tycker jag låter som ett gränsfall, 6-7 km är långt för att hästen stuckit.

Jag är lätt "allergisk" mot uttryck som att "hästen skenade i ridhuset". Utan håller med ovanstående inlägg om att sken är okontaktbar häst.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Jag har också suttit på en skenande häst som sprang med huvet före in i ett träd. Jag hade bara grimma på men kan lova dig att om jag hade haft ett träns så hade jag nog också slitit och dragit för kung och fosterland. Fy sjutton så rädd jag var! Så jag tycker absolut inte att du ska skämmas över att du tog för hårt i hästen. Som sagt, den läkte ju!
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Som flera har sagt tidigare så tycker jag att när hästen skenar så är den okontaktbar och mer eller mindre panikartad.
Sticka kan den också göra om den är rädd eller bara busig, men det känns på något sätt mer självvalt från hästens sida.
Inte lika mycket instinkt alltså :-)
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Enligt mig så är skena när hästen galopperar så fort den kan, helt okontaktbar, för att den är rädd eller har lagt tungan över bettet för att komma undan ryttaren eller liknande. Att sticka kallar jag det när hästen "sticker iväg" i galopp, men bara en kort sträcka, t ex max ett varv i ett ridhus, och den är kontaktbar och går att få stopp på, även om det krävs lite arbete...
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Jag är lätt "allergisk" mot uttryck som att "hästen skenade i ridhuset". Utan håller med ovanstående inlägg om att sken är okontaktbar häst.

Jag har varit med om en lektionsponny som faktiskt skenade i ridhuset. Fram och tillbaka drog den i full panik, värre och värre blev det eftersom ungen hamnade mer snett. Till slut åkte barnet av in i väggen och hästen lugnade sig efter några vänder då den insåg att "tigern" på ryggen var borta.

Den ponnyn gick inte med på den lektionen på över ett år efter det.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Sken - hästen har panik och är inte kontaktbar
Sticker - en olat, hästen går att styra och är kontaktbar men lyssnar helt enkelt inte eller så har hästen blivit rädd för nånting men nödvändigtsvis fått panik
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Hästen skenar: Springer i blind panik. Hör inget, ser inget utan är bara focuserad på att springa så fort den kan.

Hästen sticker: Hästen lyssnar inte på ryttaren, men ändå "hör" den. Kan sakta ner vid behov, och ser omgivningen på ett annat sätt.

Jag har inte ofta sett en häst skena, men hästar som sticker har jag vart med om X antal gånger.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

skena= hästen blir rädd för något, får panik och är helt omöjlig att få kontakt med.
sticka= något hästen gör för att den "har lust". handlar inte om att hästen blir rädd utan mer om att den struntar i ryttaren och gör lite som den vill. ändå är det mycket lättare att få stopp på en häst som sticker.
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Håller med alla andra...

Skena, då springer hästen för sitt liv och är okontaktbar

Sticker, kan vara för att hästen bli rädd eller för att den bara inte lyssnar. Kan gå 17 så fort men inte alls samma panikkänsla även om det såklart kan vara läskigt för stackaren på ryggen...

Jag har bara suttit på en skenande häst en gång och det vill jag aldrig göra om...
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Skena i ridhus? Det var det konstigaste jag hört. Iaf så är det ju ganska stor skillnad på det två olika sakerna men det står ju ovan vilka de är...
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Skena i ridhus? Det var det konstigaste jag hört. Iaf så är det ju ganska stor skillnad på det två olika sakerna men det står ju ovan vilka de är...

Om du översätter skena med panikslagen häst så kanske du förstår att det går att skena i ridhus också. Däremot tror jag det är ytterst få som upplevt det. Som tur är kanske, det är läskigt med väggar omkring!!
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Skena i ridhus? Det var det konstigaste jag hört. Iaf så är det ju ganska stor skillnad på det två olika sakerna men det står ju ovan vilka de är...

vad är det för konstigt med det, min förra ponny skenade i ridhuset, helt panikslagen o okontaktbar, slängde mig av efter fem varv......
 
Sv: Skillnad på skena och skicka? (Galopp)

Den som någon gång varit med om en skentur behöver inte ställa sig frågan.
Tvekar man om det var sken eller inte, så är det med största sannolikhet inte det.
Tycker din definition låter korrekt...vad som kännetecknar en skenande häst är ffa att den inte alls är kontaktbar, att det inbyggda flyktbeteendet kopplat på samtidigt som förnuftet kopplats av.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 141
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 284
Senast: Sirap
·
Ridning Hej jag undrar hur ni som varit med om svåra ridolyckor har kommit tillbaka till hästarna? Själv råkade jag för många år sen när jag var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 868
Senast: Lillan09
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp