Skit-unge !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Mer bajstrådar... Min snart nio månader gamla bebis GÖR nästan inget annat än bajsar :crazy: Ingen diarré, utan vanligt bebisbajs med lite olika färg och struktur beroende på input...

Efter dagens 12:e bajsblöja innan det ens är kväll är man ju lite bajs-trött...

Han ammar fortfarande 3-4 ggr/dag och äter havrevälling, barngröt, diverse småportioner av grönsaker/frukt/nötfärs och vitt bröd/smörgåskex med smör. Han KAN äta hur mkt som helst men får vad jag tror är lagom bebisportioner som brorsan tolererade galant.

Några resdagar ammade jag bara igen men märkte ingen skillnad, mer än bajssorten då då :p.

Nu provar vi med bara amma+välling men bajsandet fortskrider...

Han är pigg och glad, sover bra (men det är trist att behöva byta bajsblöjor på nätterna....) och är allmänt gullig, verkar inte ha ont i magen - utom om det blir uppehåll i bajsandet :o .

Men det är skit-jobbigt (och dyrt) rent ut sagt att byta JÄMT, och han blir ju jättelätt röd i rumpan :(

Tips?
 
Sv: Skit-unge !

Pröva att ge han hallon, björnbär, blåbär och morötter. bären är ju fiberrika och det funkade iaf på grannen barn. Hon var precis som din son. Vet inte om det var något supertips direkt, men det kan ju inte skada att testa. :crazy: :)
 
Sv: Skit-unge !

Lite jobbigt.

Jag har en GLAD bajshistoria idag! Nathalie hann säga till innan bajset hann ut, så jag satte henne på toa. Plupp hamnade det i toaletten. Hojtade till sambon att skynda sig med en Ballerina kaka till toan. Vi tittade på hur bajset hamnat där det skulle vara och så fick hon kakan.

När den var slut ville hon ha en till. Vi förklarade att man får en sån om man bajsar på toaletten. En minut senare kommer hon igen "bajsa". Japp, där var det på gång igen. In på toa, upp med ungen, och nu kom det ett ganska rejält lass. Ny stolt titt i toan och sen kaka. Lycklig unge och lycklig mamma som äntligen fick möjlighet att utnyttja muta!
 
Sv: Skit-unge !

har ingen ide om varför och så men när Emma höll på sådär i våras och kunde bajsa hur många gånger som helst, ibland en gång i kvarten typ dag och natt så använde vi billigare Lidl blöjor på dan när hon var vaken (dom satt ju liksom inte på så länge åt gången) så blev det liiiite mindre dyrt ialla fall och så upptäckte vi att Silonsalva var superbra mot röd rumpa om man var tvungen att tvätta ofta för den gick lätt att få bort - om man använder Inotyl (som alltid rekomenderas) så får man ju gno en himla massa för att få bort den och dom blir ännu rödare ju... och sen så använder vi bara vegetabilisk olja och vatten för Emma är superkänslig - får blödande sår om man använder våtservetter....

det är inte bara en övergångsperiod när magen ställer om sig till mera mat?

hoppas det blir bättre för jag vet hur jobbigt det är (skrev ju en liknade tråd i våras :) )
 
Sv: Skit-unge !

blir nästan lite avundsjuk... :smirk: min kille, 5 månader , bajsar var 7 e dag och är jättehård i magen...tänk om de 2 kunde dela med sig lite av var tiill varandra. :)
 
Sv: Skit-unge !

Bepanthen salva är det aldrig någon som rekommenderar. Jag hittade den själv och den är HELT suverän! Den hjälper hudens läkningsprocess och är alldeles lagom fet, inte som klibbiga Inotyol - som jag inte alls gillar...
 
Sv: Skit-unge !

Tack för alla svar :) :bow:

Majsvälling (och enbart det) är det vi ska prova härnäst.

Fibrer av alla slag (inkl blåbär) verkar bara öka bajsvolymen :crazy: Om man ger tex rivna morötter kommer de ut i likadant skick som de kom in efter mindre än en halv dag... Smörgåsrån har kvar rutorna, det ser minst sagt skumt ut!!!!

Rumpan håller vi ordning på med vanlig zinksalva (utom vid långa bilfärder) så den är minsta problemet.

Stackars Eskil vill inget hellre än att äta heller! Vi måste gömma allt ätbart och äta själva i smyg för att han inte ska bli alldeles förkrossad för att han inte får smaka :(


Han kommer nog snart att få sin första tand, men vad det har med magen att göra förstår jag inte. Bajsat så här har han gjort sedan flera månader :crazy: dvs sedan jag slutade helamma.

*drömmer tillbaka till de första månaderna då bajset kom en gång i veckan*

Smart tips att skaffa billigare blöjor att ha hemma- nu handlar av princip inte på Lidl men det finns ju billigare än Pampers Active Fit (som är de enda som funkar passformsmässigt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp