Bukefalos 28 år!

Skötsel av belgisk jätte

E

Elliell

Igår blev jag ägare till en kanin, belgisk jätte. Det var egentligen inte meningen utan vi hittade kaninen som släppts ut av sin tidigare ägare. Eftersom han under en ganska lång tid varit utan fast tillgång till mat och vatten är han ganska mager. Jag kan känna hans revben och ryggrad när jag stryker handen över pälsen. Problemet är att jag inte vet något om hur man sköter denna jättekanin. Har tidigare haft dvärgvädurar och har nu två hermeliner.

Vad ska jag ge honom att äta så han går upp i vikt? Jag tror han är ungefär ett år och han väger 5kg. Jag har läst att de ska väga mellan 7-10 kg men han är som sagt mager. Mina hermeliner får fri tillgång till hö och vatten samt en dl. kaninpellets och något grönt varje dag. Kan jätten äta samma sak? Och hur mycket mer ska han ha?

Är det någon som har erfarenhet av denna rasen och som vill ge mig tips hur jag ska få honom i bra hull igen. Finns det något annat jag ska tänka på som gäller skötseln av en belgisk jätte? Tycker verkligen om honom då han är en himla trevlig kanin. :love:
 
Sv: Skötsel av belgisk jätte

fri tillgång på hö tror jag är bra.
och jag hörde någonstans att man skulle dubbla (tredubbla?) fodergivan ifrån en normalstor (hermelin, dvärgvädur) till en jätte.
eller?
 
Sv: Skötsel av belgisk jätte

Okej. Tack. Jag har läst lite olika. Någonstans läste jag att man skulle 5 dubbla. Men jag vet inte.. Har du själv belgisk jätte?
 
Sv: Skötsel av belgisk jätte

pappa hade zooaffär när jag var mindre och då sålde vi sådana.

han sa att eftersom den är smal så bör du 3dubbla, men när den är normalviktig så räcker 2dl om dagen + fri tillgång på hö.
 
Sv: Skötsel av belgisk jätte

Okej.. tack så mycket! Det låter bra.
 
Sv: Skötsel av belgisk jätte

Har ingen just nu. Men jag ska ta. Han är verkligen jättestor. Fast inte så stor som han ska vara. Någon annan som har erfarenheter av belgisk jätte som har något att berätta?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik är känslig i magen efter en lång tids medicinering av smärtstillande förra året (svår hornhinneskada, och direkt efter det en...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: Heddiz
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 729
Senast: Kilauea
·
Trädgård & Växter Vi har en damm/göl/pöl på vår mark, ca 60x20 m stor. Enligt tidigare ägare så var det personen innan dem som grävde den med syfte att...
Svar
19
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 096
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp