skottskrämd häst....

Mochas Cindy

Trådstartare
min häst har blivit skrämd av dårar som bestämde sig för att igåreftermiddag avlossa några fyrverkerier o smällare nära hästarnas hage, hästarna var fullt synliga för avfyrarna, o blev först bara stressade, men sprang sen ner ALL tråd o flydde,,

idag har jag promenerat med henne där det hände,, försökt lugna henne, o hon vill inte lämna stallets trygga vrå, o gå ut i hagen,, hon står bakom där hela tiden i skyddet... den andra hästen har oxå blivit lite stressad av det, och är med henne där bakom stallet fast han är äldre (5).

den skrämda är ung, bara 2, och mycket cool o lugn i all övrig träning. brukar sällan stressa över något o blir sällan rädd. dock har hon blivit det ibland för lite plaster o sånt,,,

finns nån som har några smarta ideer, tips om tillvägagångssätt nu hädanefter,, eller något annat...

planerar nu daglig hantering med start från början i grimmskaft,, gå där det hände,, gå runtom där i miljön för att visa att inget händer,, gå överallt,, fortsätta sen med tömkörning,,, osv.. men planerar faktiskt även skottträning, först på långt håll under uppsikt förståss.. finns tips där?

har aldrig haft skotträdda hästar tidigare, o har aldrig varit utför att folk varit så här ansvarslösa i min närhet tidigare... men nu måste jag ta bort det, för det går inte,, här ute på landet, här kan smällla närsomhelst,, jag måste kunna hålla min häst, jag måste kunna sitta kvar om det smälller om jag rider eller kör, det få rinte innebära sken....

jättetacksam för hjälp!
 
Sv: skottskrämd häst....

Min är också skotträdd, fast inte lika illa kanske. Pga att ungar smällde fyrverkerier alldeles utanför stallöppningen - boxarna var precis innanför. Slängde även in smällare i hagen...

Jag har inte tränat direkt med henne. Om hon har en stor hage och är med flocken när det smäller, så går det bra. Men jag kan tänka mig att det skulle hjälpa om man kunde spela in smällar på ett band och först spela upp väldigt tyst och sen när h*n inte bryr sig längre lite högre osv.
Innan blev min tjej rädd bara hon hörde skott på långt håll. Nu när det har smällt när jag ridit har jag bara struntat i henne och fortsatt vad jag höll på med och det har hjälpt. Nu kan det smälla högre innan hon bryr sig också. Men det beror ju på hur de reagerar...
Men som sagt, kassettband/cd med smällare kanske hade funkat. Tror det finns sånt för skotträdda hundar?
 
Sv: skottskrämd häst....

jaha, det visste jag inte att det fanns...

idag hade de skjutträning i grannbyn, det hörs små smällar långt bort, ganska regelbundet,,, men det verkade hon oxå störa sig på... nyår var det inga problem, då sköt dom som bara den nere i närmsta byn hela dan, ingen häst brydde sig,,, jag ska nog testa det där med band,,, kan funka,,

har oxå planer på att hålla henne sysselsatt som sagt,,, kanske att det går bättre om man är med henne,,, ska börja med det,, men först börja med att hon kan gå och vara överallt i hagen igen o känna sig trygg...

det trista är att här var det inte ungar som sköt,, det var VUXNA människor... :mad:

tack för tipset! gärna fler!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 460
Senast: skiesabove
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 157
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp