Bukefalos 28 år!

Skräckslagen inför fodervärd... :(

Milene

Trådstartare
Funderar på att lämna ut min mjuka, snälla b-ponny på foder. Men jag är så orolig för allt, jag vill att hästen ska bli rätt riden, rätt skött (spec. nu på sommaren, vill absolut inte ha nån fång-häst tillbaka) osv. Om hästen skadar sig, kan man lita på att fodervärden tar ut vetten ordentligt? VEM betalar dessutom sådana kostnader? Även om det är inskrivet i kontraktet så kanske fodervärden snålar och inte fullgör sitt åtagande ordentligt..?

Jag behöver höra positiva berättelser där fodervärdskapet funkar fullt ut!!!

:crazy:
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Jag har bara en solskenshistoria. Skulle sälja en av hästarna och hittade ett turridningsföretag precis i närheten som behövde en extra häst.
Jag fick flera mycket bra och pålitliga referenser om dem, såg ju hur de skötte sina andra hästar samt att vi skrev ett otroligt detaljerat kontrakt där jag fick häva kontraktet och hämta hästen bums om något inte sköttes som det skulle.
Fotade både häst och utrustning samt besiktigade hästen innan den for.

Allt funkade toppen och efter ett halvår ville de gärna köpa honom :)

Eftersom du bara ville höra solskenshistorier så hoppar jag över de tre(nej, fyra blir det) gånger jag lämnat bort en häst och sedan fått lägga ut en massa tid och pengar på att fara och hämta hästen ögonaböj för dess egen säkerhets skull :(

Mitt råd är följande:

-Skriv ett avtal med precis ALLA krav du har på skötsel, ridning osv
-Hästen ska besiktigas på FV bekostnad när de tar hästen, och på din bekostnad när du tar tillbaka den
-Lämna inte hästen längre bort än att du kan åka och hälsa på regelbundet
-Ta ordentliga pålitliga referenser
-Lita på din magkänsla, känns det liiite fel så blir det inget

PM:a din epostadress om du vill att jag ska skicka över det avtal vi använt, det är några sidor långt, men om FV inte klarar det så klarar de inte att ta hand om min häst heller :grin:
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Försök hitta någon som du känner, eller i alla fall någon som någon du känner känner ;) Jag hade en B-ponny i två år, vi bodde här uppe i Norrbotten, ägaren på Gotland ... men då var det just någon som mammas vänner känner. Jag tror att det bara är att prata mycket med eventuella fodervärdar (som man, som sagt, kan försöka hitta genom kontakter och inte annons), besöka stallet där de tänker ha hästen, se om någon annan har erfarenheter av människan (föräldrarna, antar jag) i fråga, och lita på magkänslan. Om det är en "bra" fodervärd har dom förmodligen inget emot att du hör av dig ganska ofta, kanske en gång i månaden, för att ser hur det går, du kanske kan uppmuntra att få bilder, kanske komma och hälsa på nån gång, titta på någon ev. tävling. Som sagt, jag som fd. fodervärd hade absolut inget emot att ägaren hörde av sig, och vi pratade ofta med henne om hur det gick osv.

Om du INTE får höra av dig, DÅ är det förmodligen nånting fel. Även om hästen mår bra vill man att det klickar i alla fall någorlunda med fodervärden/ägaren. Skriv ett bra kontrakt, och kanske ett kontrakt som skrivs för ett halvår eller bara 3-4 månader i början och sedan för en längre tid, kanske ett år, för att DU ska kunna få hem hästen ganska omgående om du inte tycker det känns bra.

Har mycket positiva erfarenheter av av fodervärdsskap, både av häst och hund :) Ha en bra försäkring på hästen, och så kommer ni överens om vem som betalar försäkring/självrisk, har inte så jättestor koll på det (mina föräldrar har skött den saken), du får säkert fler svar om vad som är vanligast att du resp. fodervärden betalar.

Lycka till! Hoppas B-ponnyn får det bra :)
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Oj det gjorde mig inte lugnare...:eek:

Vet att ridskolor och turridningar har bra koll på hästarna, dock är det mycket folk i omlopp och jag vill nog att hästen ska få ha det lugnt omkring sig ett tag till... Turridningar har det väl lite lugnare, men de har väl oftast islänningar.

Tack så mycket för tipsen, jag skickar ett PM om fodervärdskontraktet! :bow:

Mvh Milene
 
Senast ändrad:
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Tack för tipsen, att skriva för en kort tid först verkar vara bra.

Mvh Milene
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Jag lånade ut min c-ponny på foder. Han var tre år och tjejen som lånade han var 14. Jag visste genom en kompis vem tjejen var och han hade ridit han lite under sommaren så det kändes helt rätt att låna ut han till henne. Vi skrev ett väldigt detaljerat kontrakt och även ett rid schema hon skulle följa eftersom han bara var tre och inte skulle ridas för hårt. Eftersom han stod ganska så nära så var jag och hälsade på ganska ofta och hjälpte henne lite med ridningen. Hon frågade alltid mej om hjälp om det var något hon undrade och hon frågade även om lov när hon ville hoppa eller ta lite längre turer i skogen. Även fast hennes föräldrar inte var speciellt häst kunniga så kändes det ändå tryckt eftersom dom vände sej till mej såfort dom undrade något. Och det fanns givetvis hästkunniga personer i stallet där hon stod som kunde hjälpa till.


Men det är enda gången det har funkat med en fodervärd. Så mitt tips är att låna ut till någon man känner lite grann och att hästen står kvar i samma stad så man kan hälsa på/ kolla till den med jämna mellan rum.
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Jag har aldrig lämnat ut hästen på foder men däremot haft en häst på foder.

Jag måste bara säga att allt fungerade perfekt, vi stod för alla kostnader (självrisken på försäkringen, ägaren stod på försäkringen) när han var skadad. Hur avlivningen stod till minns jag inte men skulle inte förvåna om vi stod för den också, mamma hade dock den ekonomiska delen då jag var elev på skolan där jag hade hästen. Ägaren och jag hade regelbunden mailkontakt och hon kom ner och hälsade på flera gånger, hon sa att hästen såg trygg ut hos mig och var glad att jag hade honom.

Ur min synvinkel som fodervärd vill jag ha ett välskrivet kontrakt. Jag hade hästen i 13 månader och skulle haft den i 22 månader totalt om inte längre tid. Ägaren var perfekt, hon var dock lite nojig och orolig i början, jag tog det med ro eftersom JAG skulle lära känna hästen utan henne och växa ihop. Han var en annan häst i hennes ögon när hon såg honom hos mig. Ägaren bodde 40 mil bort och ville ha hästen kvar runt hemstaden men det kändes rätt med mig och min mamma (hon var min målsman, jag var 17 när jag lånade honom) så hamnade han hos mig trots allt.

Du får vara orolig men håll det rimligt, inte vara alltför kontrollerande eftersom jag som FV då hade backat om inte ägaren kunde lita på mig. Är något fel så bör du märka det fort. Hälsa gärna på hästen några gånger under perioden så du ser att den har det bra, det ligger hos ägarens ansvar tycker jag då jag tycker att det finns för många hästägare som inte ens kollar sina hästar och blir jätteförstörda för deras lilla älskade häst gått sönder eller nåt ute hos FV. Lita på magkänslan, var kräsen med vem som tar din häst!
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Positiva erfarenheter kommer här!

Mitt travarsto är utlånat på foder, enligt kontrakt detta år ut (start augusti 2010). Fv står för samtliga kostnader för hästen, utom livförsäkringen (det enda undantaget. Detta pga livförsäkringen tillfaller mig om hästen dör/avlivas.). Då försäkringspremien dras månadsvis från mitt konto, via autogiro, flyttar fv varje månad över summan för veterinärvård + rehabförsäkringen. Detta har h*n skött felfritt hela tiden - pengarna finns alltid på mitt konto ett par dagar innan de ska dras. Hästen fick med sig en hög utrustning, som fv också ansvarar fullt för (ungefärligt värde på varje pryl inskrivet i kontraktet). Även denna sköts mycket bra och hålls fräsch.

Fv håller till i samma stall, som ett par (f.d.) stallvänner (men fortfarande nära vänner) till mig har sina hästar. Förutom att jag litar fullt ut på fv, vet jag alltså att det finns andra där som skulle larma direkt om något blev fel. Jag hälsar inte på ofta, men det händer. Jag och fv har överenskommelsen att "hälsan tiger still", vilket innebär att jag inte förväntar mig hundra uppdateringar om allt (ser de underbara bilderna på Facebook, det räcker bra för mig) - hör jag inget så är allt som det ska vara.

Hästen ifråga är lite speciell i psyket. Hon är ljuvlig och fantastiskt cool, orädd, arbetsglad, när hon mår bra och är harmonisk på alla plan (fysisk stimulans/motion, en bra flock, bra hage och bra rutiner med mycket utevistelse, och rätt ryttare). Blir hon däremot understimulerad, blir hon snabbt rent av farlig att hantera. Är ryttaren av det osäkra slaget, så att säga, kör hon över en direkt.
Jag kunde inte hittat en bättre ryttare för hästen; lugn och mjuk, men samtidigt mycket bestämd. Hästen trivs i flocken, med tillvaron, med människorna, med allt tycks det. Trygg och harmonisk.


Mina råd/tips:
  • Släng ut trådar i din omgivning - någon kanske känner någon... Är fv bekant med någon du känner väl, har du ett "extra öga" utan att vara påträngande med kontakten.
  • Var noga med kontraktet - skriv in allt! Skador och påföljder av skador (det kan ju bli en långdragen historia), kostnader och vem som står för vad i ekonomin, uppsägningstid (tips: skriv in så att du har rätt att omedelbart ta hem hästen vid uppenbar misskötsel) och vad som gäller ekonomiskt vid uppsägning, vad som gäller med hästens försäkring etc etc etc. Skickas utrustning med, skriv en lista över vad det är (ting, märke, färg, storlek, skick, ca värde), vem som har ansvar och vad som händer om något går sönder elr liknande.
  • Håll kontakt med fv, men var inte påträngande - det kan få människor att känna sig obekväma och skapa känslan av att du inte litar på fv. Det är normalt och ok att oroa sig, men litar du inte på att det blir bra så lämna inte ut.
 
Sv: Skräckslagen inför fodervärd... :(

Jag har inte lånat ut någon häst på foder, men däremot har jag två egna foderhästar. Den ena ägs av stallägaren, som alltså har två egna hästar i samma stall. Hon ser alltså när jag är i stallet (och att jag är där), hon vet att hästen får den mat hon ska ha och på bestämda tider, att hon sköts och rids ordentligt.

Den andra ägs av bekanta till min pappa, och på den tiden stod vi i grannstallet. De såg alltså hästen från sitt köksfönster dagligen. När vi sen flyttade från det stallet hade vi redan haft hästen i tre år, och då ansåg de att vi fick flytta henne vart vi ville, eftersom de visste att vi skötte henne. Nu har vi haft henne i åtta och ett halvt år.

Mitt tips är alltså att dels kolla med vänner och bekanta, det kanske är någon som är intresserad i din närhet? Står du i ett större stall kanske det till och med finns någon i stallet som vill ta din häst på foder, någon du alltså redan känner och litar på? Kanske kan en eventuell fodervärd även tänka sig att stå kvar i ditt stall? Vet några där det har funkat? Annars sätt upp en gräns för hur långt bort du kan tänka dig att hästen ska flytta, och åk sen dit och hälsa på. Hoppas du kommer fram till en lösning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 265
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 344
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 843
Senast: Sryoqwe
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 552
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp