Skrikande, gammal katt

K

Kerstin63

Jag har en katt som är inne på sitt 19:e år nu. Senaste året har hon gått ner i vikt, och blivit ganska benig, hon äter friskt och sköter sin låda, och verkar inte må dåligt. Vi har märkt att hon inte verkar höra alls längre, hon blir skrämd om man inte signalerar med vida rörelser att man kommer gående bredvid henne. Problemet är att hon nu, sedan några månader driver oss till vansinne genom att skrika högt och genomträngande, så att hennes röst spricker till slut. Hon har ju lugna stunder,då hon sover, men så fort hon vaknar så jamskriker hon när hon går till maten, när hon går till lådan osv. På natten står hon mitt på golvet, helt vilsen och skriker så att grannarna vaknar. Hon verkar förvirrad och vilsen, och hör ju inte själv hur hon låter. Nu är frågan, om det finns lugnande att tillgå, för att vi ska få ro, att sköta ett jobb med tidiga mornar och inte få sova tar på krafterna. Vi vet ju att hon går mot sista nu, men hon verkar inte ha ont någonstans, och spinner gott när vi goar med henne, man önskar ju att hon somnar in av sej själv..:cry:
 
Sv: Skrikande, gammal katt

Det kan vara både dövheten och demens som leder till skrikande.

Visst finns det ångestdämpande preparat för katt, men känns det verkligen värdigt att ge sin katt psykofarmaka för att den ska vara lugn sina sista månader i livet?

Jag hade valt att låta henne somna in om det känns stressande för er. Hon är orolig och ni är oroliga, vari ligger livskvalitén då? Min gamle blev 18, och var frisk fram till de sista dagarna. På två dagar började organ efter organ svikta, och det blev en akut avlivning på måndagen av en katt som på fredagen undersökts som "åldrad, men frisk" av samma vet. Det går så fort på slutet ändå, och att vänta till den där sista minuten har ingen glädje av faktiskt.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

*delvis kl*

Håller med helt och hållet, jag skulle tagit hem en veterinär för avlivning.
Katten låter helt klart dement och det är inte roligt varken för henne eller för er.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

Definitivt veterinär som de andra säger. Sköldkörtelproblem kan ge sådana besvär som du säger. Så antingen provtagning och ev behandling eller avlivning. 19 är en mycket hög ålder för en katt.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

Att hon skriker så mycket kan ju mycket väl tyda på att hon har ont någonstans. Att en katt ska somna in av sig själv ska man inte hoppas på, för det är mycket ovanligt. Även om hälsan är väldigt dålig är deras kraft att klamra sig fast vid livet mycket stark, så att vänta för länge kan bli plågsamt för missen.

Att hon gått ner i vikt nu tyder på att hon åldrats, och jag skulle inte plåga henne med några undersökningar eller mediciner när hon är så gammal.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

Hade en kompis för flera år sen med en vrålande katt - den verklgen skrek, och det lät defintivt inte som jam. Det berodde på att han var stendöv och hörde ju inte sina egna ljud, så det kan absolut vara dövheten som ligger bakom skriandet.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

...Vi vet ju att hon går mot sista nu, men hon verkar inte ha ont någonstans, och spinner gott när vi goar med henne, man önskar ju att hon somnar in av sej själv..:cry:

Varför vänta tills att hon ska självdö?:confused: Det låter som katten blivit stendöv och magerheten kan ju bero på att njurarna börja ge upp. Låt katten få ett värdigt slut på ett långt liv.
 
Sv: Skrikande, gammal katt

Märkligt är det, om gammelkatten kan läsa vet jag inte, men hon är lugnare plötsligt, hon sover natten igenom, och jamar bara på dagen, och då när hon vill "tala om " något, som att hon är hungrig eller vill klappas osv. En nattlampa har införskaffats, kanske det gör lite skillnad. Hon verkar ha hittat harmoni igen, det genomträngande ljudet när hon jamar tror jag också själv beror på hörseln, har hört andra döva kattor som låtit sådär. Hon får vara kvar ett tag till, så länge hon verkar lugn, kommer oron på natten tillbaka så, är inte veterinär och provtagningar ett alternativ, det ska hon inte utsättas för, utan då ska hon få hjälp att somna in hemma, av veterinär alltså. Tack för ert engagemang!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 452
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 878
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 653
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
864
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Alltså dessa bett
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp