Bukefalos 28 år!

Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är generellt en sån där besvärlig konsument som inte drar mig för att reklamera varor om de är defekta eller inte håller måttet, och anser att det även rent allmänt är viktigt att man gör det, så att företaget/tillverkaren får en indikation på att/om det är ett fel överlag, t ex i produktionen. Om 10 av 50 köpare får en defekt vara är det ju inte ett enstka måndagsexemplar utan ett större fel någonstans, i produktion och/eller kvalitet. Men om 7 av dessa struntar i att reklamera och bara 3 reklamationer kommer in så 'märks' det inte.

Hursom, nu är jag faktiskt lite i valet och kvalet. Beställde ett CH träns från Hööks, det kom idag. Kanonfint, mjukt läder och om bara tränset passar så är jag utmärkt nöjd. Förutom den verkligen lilla detaljen att den lilla 'metallpluppen' med CH-loggan på som ska sitta på pannbandet har trillat av. Den är inte med i påsen så inte bara sätta dit, utan istället är det på fästet på vä sida pannbandet ett 'hål' där brickan skulle suttit. Jag lär ju utan minsta lilla problem få byta tränset. Om jag vill, och utan kostnad alls för mig.

Men då ska jag endera skicka tillbaka det och vänta på ett nytt, eller åka förbi Hööks. Nu jobbar jag i samma stad som Hööksbutiken så i vanliga fall skulle det vara en lätt match, dock så närmsta 2 veckorna jobbar jag hela tiden 'utanför' öppettiderna.

Så, nu slits jag mellan 'men skitsamma' och 'varan är defekt, man ska inte acceptera defekta varor' :devil: Jag skulle ju säkerligen enkelt kunna limma dit en liten sten eller liknande för att dölja hålet, och CH är ju sas 'inget märke som har något värde'. Dvs om jag så efter X tid skulle vilja sälja tränset, så påverkar det ingenting att/om brickan är borta (jmf med om det var ett Dyonträns eller liknande).

Så, hur skulle ni andra ha gjort och hur 'petiga' är ni? Hade jag sett det i affären hade jag ju påtalat det, men nu innebär att reklamera att jag blir utan det tränset i minst 2 veckor, och då börjar latmasken blanda sig i ;)
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Oh, jag skulle själv kunna hamna i exakt samma velsituation! ;)

Å ena sidan har jag ofta bråttom att få börja använda nya saker, så av den anledningen skulle jag nog kunna strunta i märket och inte reklamera.

Men å andra sidan har jag ofta samlat på mig prylar som jag bara är "halvnöjd" med i slutändan just för att jag inte tagit mig tid att byta storlek, färg eller reklamera småfel.

Så vis av min egen erfarenhet och hur jag personligen funkar hade jag nog reklamerat!

Bättre att det tar lite tid men att tränset är perfekt!:cool:
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag skulle bytt det, för annars hade jag retat ihjäl mig på't! :eek:
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag hade också bytt. Sakerna ska vara hela när man får dem!
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Behöver du tränset just så använd det och se till att dom skickar en bricka till dig?

Borde ju gå att reklamera även när det är använt dessutom...
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag tror inte de har lösa brickor faktiskt? Sen, kollade på det igen, och tror en liten svets släppt, så kanske inte 'bara' är sätta tillbaka. Kollade på förbygeln (samma märke, samma 'serie', och tror man måste byta ut hela brickan sas, ta bort det som finns (som ett 'rör' med en platta i botten) och slå igenom en ny bricka, med ngn sorts maskin.

Jag *behöver* inte tränset nu, jag har ett annat. Fast jag *vill* ha tränset nu :angel: Men är väl isf för det långsiktiga som jag ska reklamera det, det är menat att ha 'permanent' eller hur man ska säga. Inte 'ett träns i mängden' eller 'ett att bara ha nu ett tag tills jag ska köpa det jag verkligen vill ha'. Och då är ju frågan hur mkt man retar sig, och ffa hur svårt/lätt det är att få en sten att sitta fast?

Så eg skulle jag vilja provlimma dit en sten, och håller det så är jag nog nöjd, svårt tro jag skulle störa mig på det jmf med om det satt en bricka. Men om stenen hela tiden trillar bort, ja då är det nog värre med 'störa mig'.

Snacka om I-landsproblem :devil:
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag skulle byta det. Det är 30 dagars öppet köp på hööks, så du hinner byta det om 2 veckor när du är tillbaka i stan.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag skulle byta det. Det är 30 dagars öppet köp på hööks, så du hinner byta det om 2 veckor när du är tillbaka i stan.

60 dagar till och med. Så tidsmässigt så är det inga problem. Utan att det är minst 2 v till jag kan använda tränset. (tålamod? vem? jag? *s*)
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Det är ju inte ett öppet köp utan en reklamation när det gäller sånt.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

jag orkar sällan byta saker om dom inte
1. var väldigt dyra
2. felet är stort
3. jag ändå har vägarna förbi

kostar ju mer att skicka tillbaka tränset än att köpa ett nytt pannband. limma dit några snygga swarovskistenar istället! :idea:
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

JAg är också lite petig sådär så skulle ha bytt det, om det inte var så att jag var tvungen att vänta lång tid på ett nytt då eller nåt, då hade jag inte orkat.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag hade nog bytt det, av ren princip.

Motfråga:
Hade du bytt (reklamerat) om brickan funnits vid leverans men fallit av inom 30 dagar, varsamt använt (dvs inget slit eller omkullridning med det) ?
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag skulle ha bytt. Man ska alltid spara kvittona från Hööks, en hel del av deras saker brukar ha en tendens att gå sönder ganska snabbt...
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag hade nog bytt det, av ren princip.

Motfråga:
Hade du bytt (reklamerat) om brickan funnits vid leverans men fallit av inom 30 dagar, varsamt använt (dvs inget slit eller omkullridning med det) ?

Vet inte, det skulle för mig vara precis samma situation som nu faktiskt. Dvs jag skulle fundera på om jag 'orkade' vara utan tränset i 2 v eller ej. (För jag anser inte det skulle vara rätt att använda tränset mer mellan brickan fallit av och jag bytte det).

Så, skulle blivit samma som nu, om det var samma situation då. Om jag kunde ta med tränset när jag åker till jobbet på lördag, svänga inom Hööks och byta det skulle jag göra det tveklöst nu med. Men det var det där med 'vänta minst 2 v på nytt träns' (minst är för jag vet ju inte om de har ett sånt i rätt storlek inne i butiken)
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

jag orkar sällan byta saker om dom inte
1. var väldigt dyra
2. felet är stort
3. jag ändå har vägarna förbi

kostar ju mer att skicka tillbaka tränset än att köpa ett nytt pannband. limma dit några snygga swarovskistenar istället! :idea:

Kostar mig inget i pengar att byta det ens om jag skickar det. Varan är ju trasig/defekt, och då betalar Hööks även returportot. Åker jag förbi butiken så kostar det ju nada med iom att jag jobbar i samma stad.

Byta pannbandet vill jag inte (för ovanlighetens skull *s*), det är vita dekorsömmar på det, samma dekor som på nosgrimman och förbygeln. Däremot som sagt är ju mitt alt till att byta att helt enkelt limma dit en swarowskisten i 'hålet' där brickan suttit.

Hmm, kanske ska ta bild på det så ni ser hur pass stor/liten betydelse det har.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Kan du inte kolla om dom kan skicka dig ett nytt pannband istället för hela tränset? Då kan du använda det med ett annat så länge.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Jag är nog för lat för att orka reklamera en vara i den prisklassen. Beställde själv ett träns från H...S, där en av stenarna fattades i pannbandet. Nu ville jag inte ha det pannbandet så jag plockade av det de första jag gjorde, men det är ändå dåligt att det inte kollar att det skickar hela varor.
Skulle jag däremot ha beställt ett träns från Döbert som kom utan märke så skulle jag reklamera med tanke på vad de kostar.
 
Sv: Skulle ni 'idas' byta eller låta det vara?

Kan du inte kolla om dom kan skicka dig ett nytt pannband istället för hela tränset? Då kan du använda det med ett annat så länge.

Det var ju en bra ide! Ringde Hööks och frågade det nu nyss, och efter att hon som svarade hade pratat med returavdelningen konstaterade de att de skickar ut ett nytt pannband, kommer om ca en vecka. Tack för tipset, det slog mig inte ens då pannbanden ju inte säls lösa. Men är ju säkerligen billigare för dem att göra så än betala 2 ggr frakt för att byta ut hela tränset. (Och de kanske har ngt 'reservlager' med delar från andra utbytta träns.)

Så nu slapp jag ju både stå ut med det, och vara utan tränset 2 veckor =)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp