Bukefalos 28 år!

Skulle vilja ha lite tips..

B

Belllllllla

Joo det är att jag skulle vilja lära min häst att Göra skänkelvikningar.. han är 22 år och jag vet inte om han kan det...han kan sidepast..lr hur det stavas. men han kan dock inte göra skänkelvikning. Skulle vilja ha lite tips på hur man jag börja träna. Jag Rider mäst i skogen..han tkr att det tråkigt att gå på plan.han blir snabbt uttråkad och gör allt för att slippa! så jag skulle vilja träna i skogen men att man kanske kan finslipa det sen på plan. Så jag skulle vilja få ngt tips som jag kan göra ute :) Tack på Förhand!
 
Sv: Skulle vilja ha lite tips..

börja bara att han ska flytta för skänklen, det kan du göra i skogen på någon bred grusväg att du några gg per ridtur flyttar han i sidledes fram och tillbaka över stigen, sen när han har fattat att han ska gå åt sidan kan du börja med att hålla emot lite med ytterskänkeln. Tar han bara ett steg åt rätt håll ska du berömma jätte mkt, ta det lugnt i början och kräv inte för många steg av han.
 
Sv: Skulle vilja ha lite tips..

Tycker Tuvisens svar var väldigt bra :)
Om jag var du skulle jag börja från marken, ta tyglarna i en hand och få hästen att gå frammåt samtidigt som du med hjälp av knogarna trycker lite lätt så att hästen flyttar sig åt sidan. Ta bara något steg till at börja med och beröm jättemycket när det blir rätt. När sedan detta går bra kan du sitta upp för att göra samma sak :D
 
Sv: Skulle vilja ha lite tips..

Kan du själv rida skänkelvikning?
I så fall är det bara att visa hästen hur den ska göra.
Passa på att träna när du rider på lite bredare skogsvägar eller stigar.

Immer
 
Sv: Skulle vilja ha lite tips..

börja bara att han ska flytta för skänklen, det kan du göra i skogen på någon bred grusväg att du några gg per ridtur flyttar han i sidledes fram och tillbaka över stigen, sen när han har fattat att han ska gå åt sidan kan du börja med att hålla emot lite med ytterskänkeln. Tar han bara ett steg åt rätt håll ska du berömma jätte mkt, ta det lugnt i början och kräv inte för många steg av han.[/Q

Okeej men det ska jag prova med :)

Tack för svaret/ Bella
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 810
Senast: Pilot
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 799
Senast: anna_panna
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp