Bukefalos 28 år!

Skyldighet som säljare?

Sv: Skyldighet som säljare?

Har jag inte sagt. Bara att man inte slipper ansvar för att man säljer billiga oreggade hundar.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Men nu blir jag lite förbryllad.. Menar du att man ska begära ersättning av sin uppfödare om hunden får ett fel som man inte kan bevisa om det uppkommit vid födsel eller pga uppväxt?
I min lilla bubbla så har ju köparen köpt en oreggad hund, då köper man i princip grisen i säcken! Speciellt om det är av en ras som brukar få problem med höfter eller armbågar och då bör man väl inte komma och klaga som köpare?
Eller är det bara jag som tänker så?

"Min" ras har mycket problem med höfter och armbågar och trots att jag studerade linjer och parningar i jäkligt god tid och min hund har fått absolut bästa uppväxt så har hon hd D. Man kan inte skydda sej mot allt, men köper man en ras som har problem så får man lite grann stå sitt kast om man köper en icke planerad valp med icke kontrollerade föräldradjur.

Så tänker jag! Sedan är det givetvis skittråkigt för både säljare för köpare och säljare!

/LL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Nej jag skriver att en uppfödare av HD ras blivit dömd att betala skadestånd för att inte kollat eller deklarerat HD status.
Det rättsliga läget kan vara att man får stå sitt kast om man säljer en valp efter ej HD kontrollerade föräldrar!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Skyldighet som säljare?

I min lilla bubbla så har ju köparen köpt en oreggad hund, då köper man i princip grisen i säcken! Speciellt om det är av en ras som brukar få problem med höfter eller armbågar och då bör man väl inte komma och klaga som köpare?
Eller är det bara jag som tänker så?

En till i den bubblan.:D

Hundarna är ju som vilken blandisar på Blocket som helst. Svårt att komma med krav då tycker jag med.
Sen förstår inte jag heller det här med det vidare avelstänket. Men det är ju en annan sak. Köper man en oreggad hund för en billig penning innebär det risker.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Vilket i sig inte friar säljaren från ansvar.
Men som jag uppfattar det har dessa sålts som renrasiga, o rasen har HD problem.
PL
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Ja, av anledningen att jag inte ville det skulle avlas hejvilt utan att det skulle bli familjehundar och ha en viss koll så dom inte hamnade hos elaka människor som sålde vidare.

Det finns ytterligare en bra förklaring, men det är ej skk reggade hundar.

Det fritar dig inte från ansvar, o DF gäller oavsett om du har försäkrat dem eller inte. Inte för att det har någon betydelse i det här fallet.

Du låter tiken få valpar istället för att abortera dem, ditt första misstag, sen tror du uppenbarligen att du har någon kontroll över valparna, big misstake, såld hund är såld hund.
 
Sv: Skyldighet som säljare?

Har för mig att om du ska kunna få ut något på försäkringen pga HD så måste båda föräldradjuren vara friröntgade (inom vissa raser)

Är det så att valpköparen vill ha papper på att föräldradjuren är friröntgade för att kunna få ut ev operation/rehab/användbarhet från försäkringen?
 
Sv: Skyldighet som säljare?

De flesta försäkringsbolag ger ingen ersättning för HD på blandras (ja en renrasig hund utan stamtavla räknas som blandras).

"fel visar sig inom sex månader så antas felet ha funnits redan vid köpet om inte annat kan bevisas. I praktiken flyttas bevisbördan över på säljaren. Efter sex månader övergår bevisbördan till köparen enligt den normala ordningen, det vill säga att det är den som påstår något som måste bevisa sitt påstående.

När det gäller just HD så finns ett rättsfall från Högsta Domstolen som anger att genetiskt betingade sjukdomar skall anses ha funnits vid tidpunkten för köpet. Det gör i praktiken att om en hund får HD så skall fel i normalfallet skall anses ha förelegat vid tidpunkten för köpet"
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 263
Senast: Ajda
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 704
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 613
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 435
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp