Bukefalos 28 år!

släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

L

lees

Hejhej, jag har en teddyhane på ungefär två månader, han har varit här i ungefär en, hans syskon dog alla vid förlossningen och innan han kom hit bodde han med sin faster och pappa.
Köpte honom från en uppfödare, men börjar nu få riktigt dåligt samvete för att ha honom ensam.
Det hjälper ju inte riktigt att bara ha en människokompis, även om han är sällskap 24/7 praktiskt taget.

MEN! Till frågan.
Vad är bäst att köpa? Ett till "bebis"marsvin eller en äldre hane? Vill ju inte att det ska bli bråk eller något, :(
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Jag skulle köpa en marsvinsunge som kompis åt honom. Han är ju dessutom inte själv så gammal än.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Köp en ung hane, kanske från samma uppfödare? Inget måste förstås men ... varför inte? :p
Bråk blir det alltid i början men de gör ju bara upp om rangordningen sen när det är avklarat ska allt vara frid och fröjd.
Kan också fungera med en mycket äldre (vuxen) hane eftersom din som du har nu verkar vara rätt ung själv.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Köp en ung hane, kanske från samma uppfödare? Inget måste förstås men ... varför inte? :p
Bråk blir det alltid i början men de gör ju bara upp om rangordningen sen när det är avklarat ska allt vara frid och fröjd.
Kan också fungera med en mycket äldre (vuxen) hane eftersom din som du har nu verkar vara rätt ung själv.


Vi hade definitivt tänkt köpa från samma uppfödare då dom verkade bra och seriösa och allt sånt! :D
Mamma vill helst ha en till "bebis" så att säga, haha hon är helt kär i den vi har nu. Vi ska åka till uppfödarna idag och kolla upp vad det finns.
Det enda jag har läst är att det kan bli så mycket bråk att man måste sära på dom och att det verkligen inte går att ha dom tillsammans, stämmer det? Vore ju inte så kul om vi köpte en till och det verkligen inte gick. (Fast det kanske är när man sätter ihop två vuxna hanar? Är inte så bra på det här än, haha. ;c)
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Det brukar gå utmärkt att ha hanar i par. Vet även att det går bra att sätta ihop vuxna hanar men det är oftast enklare med en unge. Se till att marsvinen träffas på neutral mark (ex ute på golvet) att de har tillräckligt med plats i buren och varsitt hus. det bör inte bli några problem annat än lite småbråk i början.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Det brukar gå utmärkt att ha hanar i par. Vet även att det går bra att sätta ihop vuxna hanar men det är oftast enklare med en unge. Se till att marsvinen träffas på neutral mark (ex ute på golvet) att de har tillräckligt med plats i buren och varsitt hus. det bör inte bli några problem annat än lite småbråk i början.

Skönt att många säger att det brukar gå bra, har läst på några sidor att det kan vara jätteproblem och sånt, så var lite rädd för det. :)
Jag har en bur på 120, räcker det eller behöver jag större? :O
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

120 x 60?
I så fall räcker det. Mina två tjejer har 100x60, fast de är å andra sidan endast instängda nattetid i den. Annars har de hela köket och hallen + kaninburen att röra sig i (kaninens bur är också öppen hela dagarna).
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

120 x 60?
I så fall räcker det. Mina två tjejer har 100x60, fast de är å andra sidan endast instängda nattetid i den. Annars har de hela köket och hallen + kaninburen att röra sig i (kaninens bur är också öppen hela dagarna).

120 x 58 så ja den är det kan man säga xD
Har tänkt skaffa nån mer "utehängnad" eller vad man ska säga, som man kan sätta utanför buren där dom kan springa in/ut hur dom vill, han är lös i mitt rum just nu men jag måste ha full uppsikt (heter det så) eftersom han har en förmåga att smita in under ställen han inte ska smita in under. Haha, men vad kan man ha som, vad ska man säga, "extra inhängnad"?
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Kompostgaller. Om "hålen" är för stora kan du klä gallret med fyrkantsnät.

Edit: För marsvin går det säkert också bra att ha en fast "vägg" en bit upp, hur hög den bör vara kan säkert någon annan svara på. Men kanske roligare om de kan se ut också.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Kompostgaller. Om "hålen" är för stora kan du klä gallret med fyrkantsnät.

Edit: För marsvin går det säkert också bra att ha en fast "vägg" en bit upp, hur hög den bör vara kan säkert någon annan svara på. Men kanske roligare om de kan se ut också.

Ska kika på det (Y)
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Vi har nu tagit hem en liten kille på 6 veckor (Lulle, som mitt andra marsvin heter, är nu 10), Lulle verkar dock vara något sur och ja, lite hatisk HAHA mot det nya marsvinet.
Jag är lite skraj för att sätta ihop dom. Är det vanligt att dom bråkar? Hur mycket isåfall och vad gör man om det går för långt?
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Jag satte ihop ett marsvin på ca 2 år med ett annat på 1-1,5 år och slutresultatet blev helt perfekt!
I början var de väl inte bästa kompisar direkt, men det anser jag att de får göra upp sjävla. Dock får man hålla koll så det inte händer några allvarliga incidenter.
Släpp ihop dem under uppsikt och sära på dem om de slåss blodigt!

Jag hade mina "gamla" hanar i samma bur med ett galler mellan dem till att börja med. När de hade lugnat sig så förde jag ihop dem.

Mina två kullbröder jag har nu kan fortfarande bråka ibland men inget allvarligt.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Jag satte ihop ett marsvin på ca 2 år med ett annat på 1-1,5 år och slutresultatet blev helt perfekt!
I början var de väl inte bästa kompisar direkt, men det anser jag att de får göra upp sjävla. Dock får man hålla koll så det inte händer några allvarliga incidenter.
Släpp ihop dem under uppsikt och sära på dem om de slåss blodigt!

Jag hade mina "gamla" hanar i samma bur med ett galler mellan dem till att börja med. När de hade lugnat sig så förde jag ihop dem.

Mina två kullbröder jag har nu kan fortfarande bråka ibland men inget allvarligt.

När ungefär kan man släppa ihop dom i samma bur då? Just nu bor den lilla i en låda, (en stor alltså) vilket inte är så jättekul kanske men vet inte om jag vågar ha dom i samma bur redan första natten?
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Ja, det är vanligt att det tjafsas lite när man introducerar marsvin för varandra. Jag tror inte han egentligen är arg utan bara nervös och lite skraj. Ge honom tid (och massa mat för fredens/tystnadens skull :p) och det kommer ge sig. Kan sätta en femma på att redan imorgon bitti sitter dom och käkar frukost ihop utan tjafs ;) Hur vet man att ett bråk gått för långt? ...Alltså... marsvin är marsvin och oftast låter det värre än det är. Börjar dom slåss så att blodet sprutar kanske du bör sära på dom (:p) men jag tycker inte du ens behöver fundera på det, det kommer inte hända.

Introducera dom på en helt neutral yta och gör rent buren innan du sen stoppar in dom. Kom ihåg att dom vill ha massa hö och varsitt hus och varsin matskål/vattenflaska. Det händer ibland att det blir bråk om det bara finns en sak av varje, så det är bättre att gardera sig redan från början.

Lycka till med grisarna!
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

När ungefär kan man släppa ihop dom i samma bur då? Just nu bor den lilla i en låda, (en stor alltså) vilket inte är så jättekul kanske men vet inte om jag vågar ha dom i samma bur redan första natten?

Jag har alltid haft mina ihop från första natten. Det är inget att dra ut på.

Nån gång tänkte jag att jag också skulle ha galler emellan första natten men tji fick jag. Den nya grisen tog saken i egna händer och bröt sig igenom, han ville inte vara själv :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Ja, det är vanligt att det tjafsas lite när man introducerar marsvin för varandra. Jag tror inte han egentligen är arg utan bara nervös och lite skraj. Ge honom tid (och massa mat för fredens/tystnadens skull :p) och det kommer ge sig. Kan sätta en femma på att redan imorgon bitti sitter dom och käkar frukost ihop utan tjafs ;) Hur vet man att ett bråk gått för långt? ...Alltså... marsvin är marsvin och oftast låter det värre än det är. Börjar dom slåss så att blodet sprutar kanske du bör sära på dom (:p) men jag tycker inte du ens behöver fundera på det, det kommer inte hända.

Introducera dom på en helt neutral yta och gör rent buren innan du sen stoppar in dom. Kom ihåg att dom vill ha massa hö och varsitt hus och varsin matskål/vattenflaska. Det händer ibland att det blir bråk om det bara finns en sak av varje, så det är bättre att gardera sig redan från början.

Lycka till med grisarna!


Okej, det är min mamma som är så otroligt harig (ni ska se när hon är med när jag rider HAHA) som vill att dom inte ska vara ihop första natten och allt, jag är bara rädd att vakna och ena marsvinet är helt sönderbråkat, HAHA, fast det lär kanske inte hända. xD

Vi ska göra rent buren snart, har tyvärr bara ett hus just nu, finns det något annat man kan använda medans? :( Borde ha tänkt på det, men ja.
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Nån gång tänkte jag att jag också skulle ha galler emellan första natten men tji fick jag. Den nya grisen tog saken i egna händer och bröt sig igenom, han ville inte vara själv :p

HAHA vad sött!
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Vi släppte ihop dom nu på badrumsgolvet. Det gick superbra, inget bråk eller något, Lulle försökte däremot para sig med den lilla och tycker han är mycket intressant. Vi släppte ner dom i buren (nystädad, la in en till matskål och gjorde ett litet hus) Lulle fortsätter jaga runt den stackarn och lukta i rumpan. Dom välter lite matskålar hit och dit men det är inget bråk än så länge. Jag låter dom vara nu ett tag tills Lulle förhoppningsvis ger sig och så, haha. :)
 
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Härligt att det inte blev något bråk! :D Nosandet kommer sluta, det är bara en lära-känna-sak och "parandet"/jagandet är en dominansgrej. Han kommer strax inse att den nya ungen ändå är för liten för att försöka bli boss och lägga av. Min gamla grisgubbe betedde sig precis likadant den allra första timmen efter det att han fått en ny liten bebiskompis tidigare i våras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: släppa ihop marsvin/skaffa marsvinskompis

Härligt att det inte blev något bråk! :D Nosandet kommer sluta, det är bara en lära-känna-sak och "parandet"/jagandet är en dominansgrej. Han kommer strax inse att den nya ungen ändå är för liten för att försöka bli boss och lägga av. Min gamla grisgubbe betedde sig precis likadant den allra första timmen efter det att han fått en ny liten bebiskompis tidigare i våras.

Han har lagt av med det nu, eller ja, ibland är han väl där men inte alls lika ofta som tidigare. Dom är så söta, låg och myste bredvid varandra i mitt knä när jag såg på tv! :D tack för alla svaren iallafall! :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 530
Senast: oz_joj
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 798
Senast: Pilot
·
Däggdjur Hej alla marsvinsälskare! Jag funderar på att skaffa marsvin igen men har lite funderingar om det. Jag har haft 5 marsvin förut...
Svar
0
· Visningar
1 190
Senast: mikaelat
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
1 944
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp