Bukefalos 28 år!

Släppt ut era hästar än?

Sv: Släpt ut era hästar än?

är nästan hundra på att man måste ha ligghall till hästar om dom går ute om nätterna på vintern
Ja, man måste ha ligghall när de går ute på nätterna när inte grästillväxt sker, dvs ungefär mellan oktober och april, lite beroende på var i landet man bor. Skog är endast i sällsynta fall godtagbara som adekvat skydd.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Nej mina står inne, de åker ut tidigast maj, men förmodligen 1 juni då jag har en del att stå i med dem mm
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Läste i tidningen idag att vi som bor i Skåne, Halland och Småland faktiskt inte haft nån vinter i år, utan vädret har klassats som höst hela tiden tom d 14/2. From d 15/2 har vi vår.
För att göra det ännu mer förrvirrat var det vissa platser som klassades som "årstidslösa". :smirk:

Kan tro det, varför var inte blekinge med :mad: :rofl: vi har inte heller haft vinter här. har varit helt underbart :love:
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Ja vi tar in dem. De kan visserligen gå in i ett stort skjul men det skulle inte funka med maten.

Vi skulle inte kunna ge vår häst så mycket hö som vi ville i så fall eftersom ägaren till hagkompisen ger mycket mindre. Så han behöver komma in i boxen på kvällen och få mer hö.

Sen vad jag tycker själv? Tja, det spelar egentligen inte så stor roll vad jag tycker :) Det är ju lag på att man måste ha ligghall om hästarna ska gå ute när inte gräset växer ........
 
Senast ändrad:
Sv: Släpt ut era hästar än?

Kan tro det, varför var inte blekinge med :mad: :rofl: vi har inte heller haft vinter här. har varit helt underbart :love:


Är det bara jag som faktiskt saknar snön och att få ha lite vinter? :confused:

Jag tycker faktiskt det är lite sorgligt för det finns väl inget härligare än att ge sig ut en solig, snöig vinterdag med en häst som spritter av glädje och nyvunnen energi? :love:
 
Sv: Släpt ut era hästar än?

Läste i tidningen idag att vi som bor i Skåne, Halland och Småland faktiskt inte haft nån vinter i år, utan vädret har klassats som höst hela tiden tom d 14/2. From d 15/2 har vi vår.
För att göra det ännu mer förrvirrat var det vissa platser som klassades som "årstidslösa". :smirk:

Då innebär ju det att utevistelse är ok! Är det vår så är det, och gräset har börjat växa! Då behövs ej ligghallen?
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

kl*

här har gräset vuxit hela "vintern" utanför huset har vi några tuvor som är 15 cm höga... i hagen blir det ju inte så långt eftersom hästarna äter upp det, men visst fasen finns det gräs... bara varit några dagar denna "vinter" som jag inte sett grön färskt gräs... så visst måste man ha kunnat ha dem ute i år, jag bor ändå en bra bit längre upp än er i skåne... linköping....

dock har mina varit inne, blött på marken och den ena hästen behöver gå upp i vikt...
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Har ni era hästar inne över natten än? Jag bor i norra småland och det är nästan aldrig minus, hästarna har vinterpäls och dom har fått gå in på natten innan men nu så börjar jag och ha dom ute hela tiden. Tycker ni detta är rätt eller fel? Säg gärna hur ni har gjort också. Varma hälsningar Ida:)

Nog för jag är frikostig med utegångstider, men det tidigaste jag har haft som utsläpp inför sommarbete, dvs utan tillgång till vindskjul/ligghall, är nog tidig April, och det året startade vår/sommar tidigt.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

här har gräset vuxit hela "vintern" utanför huset har vi några tuvor som är 15 cm höga...

Då har ni bevisligen varmare än vad vi har.
Det krävs en dygnsmedeltemperatur på mer än 5 plusgrader för att gräset ska växa, och det har vi inte här.
Det finns gott om gammalt fjolårsgräs, men det nya har inte kommit upp än.

Immer
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Vi har inte heller haft en medeltemp på 5 grader. Här är det oftast frost på morronen, inget gräs har vuxit här inte
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

det kan inte stämma, för vi har haft frost men visst fasen har vi gräs.. inte jätte mkt, förutom på vissa ställen... men iaf
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Du måste ha någon form av ligghall under den tid som det inte är betestillväxt! Skog räknas inte.

Kicki :)

Okej :) Det är nog så.. :(
Men ligghall är på gång, och för min hosthästs skull just nu med samrådan av veterinär så mst vi göra såhär i ½-1 månad till innan ligghallen är klar :(
Jag bor inte i kallaste norrland heller, utan i Linköping där det inte varit nån vinter öht. som tidigare nämnts i tråden.
Men dom nätterna det har regnat,blåsit osv. har dom självklart fått gå in :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Släppt ut era hästar än?

Om man har bra hagar utan en massa lera, samt ngn form av ligghall åt dem så tycker jag bara att det är bra! Hästar e inte gjorde för att stå på stall.

Min står fortfarande inne pga inackordering.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

det kan inte stämma, för vi har haft frost men visst fasen har vi gräs.. inte jätte mkt, förutom på vissa ställen... men iaf

Jodå, det kan visst stämma. Gräset har inte börjat växa än, eftersom det fortfarande är för kallt.
Min gräsmatta är ett bra bevis på detta.

Immer
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

Jodå, det kan visst stämma. Gräset har inte börjat växa än, eftersom det fortfarande är för kallt.
Min gräsmatta är ett bra bevis på detta.

Immer

Får nog hålla med. Visst jag har oxå massvis med gräs, men det beror på att det är kvar från ifjol. I någon skyddad tuva här och var kommer det upp enstaka strån, precis som lökarna har stuckit upp invid husväggen. Men betestillväxt, nej.
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

någon som vet vad man kan hitta mellan vilka tider på året det är tillåtet att ha hästar ute utan vindskydd dygnet runt? vet det var nån moderator som visste detta, men har glömt vem?
 
Sv: Släppt ut era hästar än?

någon som vet vad man kan hitta mellan vilka tider på året det är tillåtet att ha hästar ute utan vindskydd dygnet runt? vet det var nån moderator som visste detta, men har glömt vem?
När tillväxt inte sker! Det är lite olika i olika delar av landet, men generellt brukr det vara mellan oktober och april. Egentligen förstår jag inte idén med att försöka slippa bygga ligghall. Det finns somrar som är riktigt jävliga när det gäller värme, fukt flugor mm. Då är en ligghall utmärkt skydd. En ligghall som är väl genomtänkt används gärna av hästarna. Det är inte för myndigheternas skull det är krav på ligghall, det är för djurens skull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 767
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 772
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp