Bukefalos 28 år!

"Slicka manken"

Kingsland89

Trådstartare
Jag förundras över att man oftas ser ryttare som "slickar" manken när dom hoppar, att man kastar sig över manken och inte är följsam.

"Vid en god följsamhet över hindrena ska överlivet går fram så mycket att händernas och armarnas eftergift i språnget kan vara tillräcklig och så att balansen i sitsen bibehålls.
Blicken riktas framåt för att förbereda för vägval efter hindret och för att understödja balansen i sitsen"

Dessa ryttare kastar sig över hindre och ligger i princip PÅ manken, tittar nerår och inte alltför sällan fladdrande tyglar. Oftast åker underskänkeln bak väldigt mycket även över hindrets högsta punkt.

Varför är så många av våra svenska ryttare så obalanserade och icke följsamma? :cool:
 
Sv: "Slicka manken"

Vilken nivå på ryttare menar du? Tänker du på svenska proffs jämfört med utländska eller ryttare på lägre nivå?

Har hört av flera tränare att det svåraste sitsfelet att arbeta bort är just att vara för snabb och slänga sig fram i avsprånget. Det blir lite som en reflex och kräver mycket jobb för att komma till rätta med. Och det kommer gärna tillbaka när man blir stressad- t.ex. i en tävlingssituation eller om man ligger lite fel på hinder.

Så varför? Tja, för att det är så svårt? Behövs väl Gorge Morris träning för att man ska få in rätt i ryggmärgen...
 
Sv: "Slicka manken"

De är en fråga som jag har tänkt på tusen gånger också. Har en i min träningsgrupp som tävlar på 125-130 som gör så. Hästen har börjat pallnita nu i slutet när hon kastar sig fram lite för tidigt. Det ser ut som en fällkniv.

Varför? Bra fråga, jag tror att om man kollar på TV och tittar på toppryttarna så är de ganska nära hästens hals med deras överliv i språnget. MEN de är i balans och hoppar större språng där hästen rör på sig på ett annat sätt. De är bara en spekulation. Ingen sanning eller nånting sånt, bara en tanke från min sida.

Tränare som tränar ryttare som kastar sig fram över hästen brukar gång på gång på gång behöva påminna ryttarna med de felet på sitsen, utan någon större framgång. De är väl svårt att ändra för en ryttare som har gjort de felet i så många år..
 
Sv: "Slicka manken"

Ray Jag tänkter främst på ryttarna på lägre nivå än vad våra proffs ligger på ;)

Jag tror anledningen till bristen på en god följsamhet är att många tränare fokuserar mer på hur hästen går och lägger ner för lite tid på ryttarnas sits. Så svårt är det inte att träna bort ett sådant problem OM man som ryttare vill bättra sin sits. Det kräver bara tid och vilja! :)

Den finns små knep att tänka på:
-om man åker bak med underskänkeln- fästa stibygeln i sadelgjorden så den bara har lite "svängrum".
-Hoppa låga hinder där man tränar sin sits och balans så man följer med hästen.
-Låta hästen "skjuta" ifrån ryttaren ur sadeln när den trampar av är också något att tänka på istället för att lätta ur sadeln och luta sig framåt sista galoppsprånget.
Bara att nämla lite av så mycket mer man kan träna och tänka på....
 
Sv: "Slicka manken"

Annnaa Förstår din tanke där om elitryttarna, därför jag inte reagerar på deras sits över hindrena. Oftast ligger dom inte på manken utan "stödjer" med underarmarna längs hästens hals, blicken riktad åt den riktning dom ska till.

Men våra kära ryttare som tränar på lägre nivå är tyvär så "duktiga" redan att dom har svårt att ta kritik från tränarna. Vet inte hur många gånger man varit i träningsgrupper där man hört ryttarna klaga över att tränaren säger till dom hela tiden om sits, händer etc. Jag brukar svara dom att tränaren kanske trots allt har rätt och vi tränar för att BÄTTRA på våra brister och fel. Tråkigaste är nog när dom börjat tjafsa emot tränarn :/

Vi är trots allt på träningarna för att lära, inte för att visa upp oss! :D
 
Sv: "Slicka manken"

Det var så jag menade med elitryttarna..

Jag har fått den uppfattningen om vissa ryttare som tränar också som är där för att "visa upp sig" istället för att fråga "okej, har du något tips för att de ska bli bättre?". Som du säger: Man är där för att lära sig. Behöver man inte de så är det ingen idé att betala pengar för att hoppträna, då kan man lika gärna träna själv.
 
Sv: "Slicka manken"

Menar du att svenska (elit-) ryttare "generellt" inte är följsamma jämfört med andra nationers?
 
Sv: "Slicka manken"

Läst men inte riktigt fattat - än. Är det just svenska ryttare du menar? För att förstå om det är "svensk träning vs andra nationaliteters träning" tråden handlar om eller om det är företeelsen i allmänhet.
 
Sv: "Slicka manken"

Ok, fattar!
Bra tips!

Och tar man inte till sig kritiken och försöker jobba på sina problem kommer man ju verkligen ingen vart! Men jag vet själv att även om jag kan hoppa en träning utan att bli för snabb i överkroppen så kommer det gärna tillbaka om jag blir stressad över något- som i en tävlingssituation.

Tycker man inte att man behöver ta åt sig av vad hopptränaren säger så har man nog alldeles för mycket pengar. Folk vet kanske inte vad de ska göra av alla slantarna:confused:
Annars kan man ju ta med en kompis som kan applådera lite när man hoppar- kostar kanske bara en chokladkaka:angel:
 
Sv: "Slicka manken"

Läst men inte riktigt fattat - än. Är det just svenska ryttare du menar? För att förstå om det är "svensk träning vs andra nationaliteters träning" tråden handlar om eller om det är företeelsen i allmänhet.


Svensk träning ;) Hur hoppryttarna ser ut på lägre nivå i andra nationaliteter vet jag tyvär inte och vågar därför inte yttra mig om det.
 
Sv: "Slicka manken"

Har sett jättemånga "slicka manken". Tycker det är ärligt talat drygt mot hästen då den får all vikt på framdelen i avsprånget och det blir tyngre att lyfta. Vissa är ju värre än andra och som någon skrev är det ju vanligt när man kommer för nära att snabbt vara uppe ur sadeln och hjälpa hästen. Dock hjälper man ju inte hästen i dem situationer utan snarare förebygger rivning i den situationen. Sedan är det många ponnyryttare som ger överdrivet med eftergift på höjder som det inte behövs vilket kan leda till att de börjar "slicka manken". Tråkigt nog har jag sätt att många tränare inte påpekar sitsen över hindret utan bara mellan hinderna. Definitivt något som behöver förbättras! Känns som 70% av alla ponnyryttare som rider på regional nivå gör det. :/
 
Sv: "Slicka manken"

Hur ska man göra då?

Min c ponny kan konsten att nästan hoppa en ur sadeln på 80-90 cm. Känns som han hoppar minst 120 över dom hindrerna så ibland blir det så att man "slickar manken" på honom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: cassiopeja
·
F
Ridning "Swing" är inte bara ett begrepp för golfare. Även ryttare behöver hitta svingen i sitsen för att följa med i hästens rörelser, menar...
Svar
19
· Visningar
1 996
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp