Bukefalos 28 år!

slickande hast...

M

marbella ryttare

[/B min hast slickar pa mig hela tiden..:d
och da jag menar hela tiden...:o
jag tvivlar pa att det ar for att jag smakar gott..:smirk:
ar det nagon som kan forklara detta orala betende?
 
Sv: slickande hast...

Jag tror oxå på saltbrist, eller någon annan brist...
Prova en salt- och mineralsten, funkar inte det så får du nog be någon erfaren att kolla foderstaten.
 
Sv: slickande hast...

Jag hade också en häst som slickade på mig hela tiden, men då utanpå kläder, som på ryggen av jackan.. kan ju inte vara saltbrist? :D
 
Sv: slickande hast...

min forsta tanke var saltbrist ocksa men hon har ju en saltsten...
hon slickar bade pa min hud och pa mina klader..:smirk:
inte nagon dar ute som vet nagot om detta lustiga beteende? :confused:
 
Sv: slickande hast...

Det är inte säkert att hon får i sig tillräckligt med salt via saltstenen. Hästar kan få i sig sitt underhållsbehov av salt från saltstenen, men många gånger krävs det extra tillskott av salt om de svettas mycket vid tex träning.
 
Sv: slickande hast...

Min häst älskar att slicka på händer, och slickar även på kläder, både på mig och andra. Och han har en saltsten som han slickar mycket på, analyserad foderstat med mineraler, så jag tror inte det beror på någon brist.
Jag har ingen bra förklaring, det verkar vara vänskapligt. Han slickar ibland på andra hästar också.
 
Sv: slickande hast...

Du har alltså en foderstart där du har beräknat behovet av salt (natriumklorid) också? I vanliga fall brukar man ju ta hänsyn till energi, smältbart råprotein, kalcium och fosfor (så gör jag).
 
Sv: slickande hast...

Har en häst här i stallet som så länge hon har bott här hos oss har slickat och "mufflat" med mulen på alla hon kommer åt.
Har svårt att tänka mig att det är saltbrist, hon äter nästan en saltsten i månaden och rids inte alls.
Jag tror det i hennes fall är någon slags socialt beteende. Hon vill gärna ha närkontakt med någon, häst eller människa. Det händer att hon slickar på andra hästar med..
Har alltid tyckt hon är lite.. bakom, och misstänker att det hänger ihop med det.
 
Sv: slickande hast...

*KL*
Har oxå en häst som gillar att slicka och han är inte "bakom" som någon skrev (varför skulle en häst som slickar vara bakom:confused:)

Min häst har INTE saltbrist utan när han slickar blir han lugn och brukar somna.. Har läst någonstans att det är ett fölbeteende som de inte har slutat med av olika skäl.

För honom är det allså ett lugnande beteende...
 
Sv: slickande hast...

Haha, nej, hon är inte "efter" bara för att hon gillar att slicka på saker! Hela hennes sätt är lite bakom flötet. Svårt att förklara för någon som aldrig sett henne, det är mest en känsla man får när man känner henne. Hon akn lulla runt i sin egna lilla värld, bli helt överväldigad av en sten på marken (som legat där hela hennes liv), hon kan missa att dörran är stängd när hon ska in i stallet, såna saker. Svårt att beskriva på ett rättvist sätt.. Men det är en mycket trevlig häst, lite naiv kanske, men snäll.
 
Sv: slickande hast...

JAg har mött två hästar som gör det, båda är nappflaskeföl. Vet ju inte om din är det. Ingen har kunnat förklara varför dessa två gör det, men en veterinär tror att när de fick flaska så fick skötaren mjölkdregel på sig som fölet sen började slicka på.
 
Sv: slickande hast...

Jag har också en sådan!

En liten shettisherre som slickar på händer, kläder, kinden :love:
Jag uppfattar det som sällskapligt mys, men jag har ju också undrat en del eftersom jag aldrig varit med om det. Han äter normalt mycket på sin saltsten. I somras när vi höll på att bygga ett vindskydd i hans hage och gick runt i bikini och shorts var han där hela tiden med sin lilla mun och kittlades.

När nya hästen kom och han skulle hälsa första gången ville han ge henne en blöt puss på mulen. Hon bet honom i snutan och han blev väldigt förnärmad :D
 
Sv: slickande hast...

*puttar upp*

fler erfarenheter eller åsikter?
 
Sv: slickande hast...

*KL*
Har oxå en häst som gillar att slicka och han är inte "bakom" som någon skrev (varför skulle en häst som slickar vara bakom:confused:)

Min häst har INTE saltbrist utan när han slickar blir han lugn och brukar somna.. Har läst någonstans att det är ett fölbeteende som de inte har slutat med av olika skäl.

För honom är det allså ett lugnande beteende...

Jag lutar åt din teori faktiskt.

I går övade jag med min tre åring att gå upp på spolplattan. Han är jätterädd för vatten. Vattenpölar, vattenslangar, alltmöjligt. :crazy:
Han följer dock med mig upp på spolplattan, men då jag lät slangen ligga och rinna backade han iväg. Upp igen och efter några gånger tuggade han lite. Inget tvång låg bakom, utan jag bara ledde upp honom igen, utan att hålla ihonom, bara genom att be honom följa efter mig. Då vi stod där efter femte nedbackningen började han slicka på mina kläder och händer.
Han vill stå väldigt nära och slicka. Han verkade mycket lugnare då än innan. Mindre ängslig, liksom. Han verkar väldigt liten då han gör så, som om han fortfarande är ett litet föl.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 985
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 448
Senast: Migo
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
17 514
Senast: 95johsv
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 411
Senast: Huggorm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp