Sliter hovarna i hagen?

Nepenthe

Trådstartare
Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen?

Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring på)
Finns bara lösdriften där det är torrt med halm annars lera i hela hagen.

Aktivitet är ju ganska minimal då jag förra veckan gick 3st promenader med henne, ca 1 timma på lite grusväg o i skogen. Veckan innan det ett ridpass på 30 min, skritt och 2 promenader.
Men hennes bakhovar ser rundade ut? Som att hovvägen slits ner? Det är inte direkt skålade.
Hovslagaren kan inte komma ut förens torsdag men än så länge ömmar hon inte.

Kan det vara underlaget i hagen som är fel?
Gått oskodd hos tidigare ägare innan där hon ridits och de kört henne (trav) men inte slitit ner hovarna

Ska ta på skor bak men vet nu inte om det finns så mycket att spika i.
Boots i lerig hage känns inte optimalt?

Någon som varit med om nått liknade? :crazy:
 
Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen?

Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring på)
Finns bara lösdriften där det är torrt med halm annars lera i hela hagen.

Aktivitet är ju ganska minimal då jag förra veckan gick 3st promenader med henne, ca 1 timma på lite grusväg o i skogen. Veckan innan det ett ridpass på 30 min, skritt och 2 promenader.
Men hennes bakhovar ser rundade ut? Som att hovvägen slits ner? Det är inte direkt skålade.
Hovslagaren kan inte komma ut förens torsdag men än så länge ömmar hon inte.

Kan det vara underlaget i hagen som är fel?
Gått oskodd hos tidigare ägare innan där hon ridits och de kört henne (trav) men inte slitit ner hovarna

Ska ta på skor bak men vet nu inte om det finns så mycket att spika i.
Boots i lerig hage känns inte optimalt?

Någon som varit med om nått liknade? :crazy:
Har hästen gått på lösdrift hos förre ägaren, annars kanske du har svaret där?
 
Cilla jag hade innan kunde inte gå utan skor på vintern (vinter här är lera, lera och åter lera) då hon slet för mycket av att bara gå i hage.
Lägger till att hon under vintern hade en skoperiod på 10 veckor så minimal tillväxt.
 
Min slet hovar som liten och ung. Fick sko vid 1,5 år ålder. Leriga hagar men ingen motion och gick in tidigt varje dag.

Jag skulle nog beskriva som du att hovarna blev rundade från kanterna och in och han gick på sulan. Ingen skålning att prata om.
Trots skoning i närmare 15 år har han fortfarande platta fötter och ingen skålning.

Tror det kan bero på både underlag och mer rörelse. Vissa hästar klarar inte det.
 
Tack!

Jo det är förstås så att hon rör sig mer nu på lösdriften! :banghead:
Nu ska vi bara se till att det finns nått att fästa skorna i..

Ska man ställa henne på box ett tag för att få hovarna att växa?
 
Cilla jag hade innan kunde inte gå utan skor på vintern (vinter här är lera, lera och åter lera) då hon slet för mycket av att bara gå i hage.
Lägger till att hon under vintern hade en skoperiod på 10 veckor så minimal tillväxt.

Min tjejs hovar verkar inte växa fort heller, var en månad sen hon skoddes fram och syns ingen skillnad :)
 
Jag skulle snarare säga att det troligen är motionen i kombination med hagen som gör att hon sliter (för?) mycket.

3 x 1 timme på asfalt/grusväg på en vecka är ganska mycket för en oskodd häst. Lägg till att hovarna är mjuka pga. att de stått i lera resterende del av dygnet, detta gör att de slits snabbare.

Ang. formen på hovarna så har jag nog aldrig sett en barfotahäst som inte har avrundade kanter på sina hovar? Men fråga din hovis om hästen behöver skor, håller med om att boots i hagen inte kommer funka så bra. :)
 
Jag skulle snarare säga att det troligen är motionen i kombination med hagen som gör att hon sliter (för?) mycket.

3 x 1 timme på asfalt/grusväg på en vecka är ganska mycket för en oskodd häst. Lägg till att hovarna är mjuka pga. att de stått i lera resterende del av dygnet, detta gör att de slits snabbare.

Ang. formen på hovarna så har jag nog aldrig sett en barfotahäst som inte har avrundade kanter på sina hovar? Men fråga din hovis om hästen behöver skor, håller med om att boots i hagen inte kommer funka så bra. :)

Okej jag jämför med mitt halvblod/fullblod, min haflinger och en annan travare jag hade som jag red mycket mer och gick promenader med utan att slita bak så mycket :) men de gick ju inte på lösdrift.

Sen är det till större del stigar i skogen vi går. Men nu verkar det som hon måste skos, helt klart!
Kanske jag som överreagerar på hur hovarna bak ser ut. Ska ha ut hovslagare på torsdag så han får titta!
 
Verkar som mitt sto sliter hovarna i hagen?

Hon är 4år, går på lösdrift. Hagen har varit väldigt lerig (nått som det ska bli ändring på)
Finns bara lösdriften där det är torrt med halm annars lera i hela hagen.

Aktivitet är ju ganska minimal då jag förra veckan gick 3st promenader med henne, ca 1 timma på lite grusväg o i skogen. Veckan innan det ett ridpass på 30 min, skritt och 2 promenader.
Men hennes bakhovar ser rundade ut? Som att hovvägen slits ner? Det är inte direkt skålade.
Hovslagaren kan inte komma ut förens torsdag men än så länge ömmar hon inte.

Kan det vara underlaget i hagen som är fel?
Gått oskodd hos tidigare ägare innan där hon ridits och de kört henne (trav) men inte slitit ner hovarna

Ska ta på skor bak men vet nu inte om det finns så mycket att spika i.
Boots i lerig hage känns inte optimalt?

Någon som varit med om nått liknade? :crazy:


Lerigt o blött i hagen ger mjuka hovar som slits lättare på hårda underlag är min tanke.
Det är lättare att raspa en blöt hov än en torr hård hov.
 
Lera slipar hovarna rejält. De blir mjuka av vätan, och så knatar dom runt i flytande sandpapper...

Och strålröta brukar dyka upp av lerbad det med.

1. Fixa hagen. Skor är bara ett sätt att dölja symptomen, och jag tycker att det är onödigt att sko en unghäst om det inte är för att brodda. Tänk på strålrötan, muggen, sandkoliken, lerbrännan. En lösdrift får inte vara så lerig som du beskriver, ni kan få föreläggande om det om länsstyrelsen kommer ut.

2. Om du inte kan fixa hagen, bespara hästen asfalt och grus innan du fått på hovskydd. Antingen boots eller järnskor.
 
Lera slipar hovarna rejält. De blir mjuka av vätan, och så knatar dom runt i flytande sandpapper...

Och strålröta brukar dyka upp av lerbad det med.

1. Fixa hagen. Skor är bara ett sätt att dölja symptomen, och jag tycker att det är onödigt att sko en unghäst om det inte är för att brodda. Tänk på strålrötan, muggen, sandkoliken, lerbrännan. En lösdrift får inte vara så lerig som du beskriver, ni kan få föreläggande om det om länsstyrelsen kommer ut.

2. Om du inte kan fixa hagen, bespara hästen asfalt och grus innan du fått på hovskydd. Antingen boots eller järnskor.

Precis så jag tänker också! Jag har påtalat lersituationen i hagen länge nu och i helgen har vi förhoppningsvis en lösning annars måste jag byta stall.

Ska mäta hovarna och köpa boots sen :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 317
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 870
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
1 905
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp