Slö/sjuk höna

Stinaelin

Trådstartare
Min lohman höna (6mån gammal), beter sig underligt.

Hon lägger sig på udda ställen; ute i sandbädden när de andra gått hon och lagt sig på pinnarna för kvällen, i redet, bakom hönshuset mm. Vi ser henne inte äta, och när jag ger henne favvomaten (spagetti, daggmask) verkar hon inte se maten.

Spagettin ställde hon dig i, och daggmasken tog hon inte fast jag duttade den mot näbben. När jag la den framför henne, sprang en kompis fram och tog masken framför hennes näbb.

Jag har tittat i kloaken, den ser helt ok ut, så vitt jag kan bedöma.

Hon är helt enkelt inte "med". Går runt och tittar gör hon, är lite slöare men inte liggande.

Vi har avvaktat i 2-3 dar nu, det blir inte sämre men heller inte bättre. Jag är orolig för att hon nye r i ig något, speciellt vätska. Kan man spruta in vatten i näbben?

Tacksam för tips och hjälp.
 
Jag hade satt henne i egen bur eller gjort en egen hörna med kompostgaller där hon har en bädd, mat och vatten - om du kan ge henne värme är det också bra, antingen ställa buren inne i ert hus eller intill element/värmetak/värmelampa. När hon bor själv kan du se hur hennes avföring ser ut och om det går åt mat och vatten. Det hjälper dig att bedöma hennes tillstånd. Ge henne den vanliga maten som du vet att hon brukar äta av, och du kan ju alltid lägga lite majs i skålen eller annat gott som kan väcka aptiten lite extra. Ha små skålar så att du ser åtgången tydligt även om hon bara äter/dricker lite och fyll på dagligen, ljudet av spannmål som hälls i en skål brukar vara uppmuntrande. :)

Hönor kan bli hängiga av olika orsaker. Marek skulle det kunna vara, med tanke på åldern, men symptomen är inte glasklart marekfall. Annars kanske hon bara fått en infektion, det kan ju vi också få, då blir vi febriga och slöa, tappar aptiten. Är hon trött och hängig är det normalt att hon inte går upp på pinnen utan istället hittar en bädd nånstans där hon väljer att sova.

Jag hade en höna som blev hängig precis i ett kläck. Hon blev stillsam, hängig och burrade upp sig. Jag flyttade henne för sig själv till en halmad låda under värmetak för kycklingar, ställde mat och vatten så att hon inte behövde resa sig för att nå, och efter nåt dygn blev hon bättre och ett par dar senare kunde hon ta tillbaka sina dun igen och mådde finfint. Jag tror att hon tagit ut sig med två täta ruvningar och dessutom var hon mitt i ruggning.

Så ge inte upp hoppet!
 
Hur går det med hönan? Tycker ovanstående gett många bra råd. Jag brukar ge mina vatten med brustablett med vitaminer ibland.
 
Hönan mår bättre. Käkat A-fil och bröd med god aptit, hoppar upp på sittpinnen varje kväll, och hänger med flocken i övrigt. Inte sprallig men inte slö. Jag hoppas det värsta är över. Tack för bra tips!!!
 
Hönan mår bättre. Käkat A-fil och bröd med god aptit, hoppar upp på sittpinnen varje kväll, och hänger med flocken i övrigt. Inte sprallig men inte slö. Jag hoppas det värsta är över. Tack för bra tips!!!
Va bra. Förhoppningsvis vara lite vintervirus som är påväg att gå över. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp