Bukefalos 28 år!

Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

ylvalill

Trådstartare
Har med intresse följt diskussionerna i Mittens tråd om jobb vs familjetid och kände att jag gärna vill fortsätta vissa diskussioner i en separat tråd. Det som slår mig är dels att det enda som diskuteras är hur man som småbarnsförälder ska hinna få ihop pusslet med tid med barnen, respektive arbetstid, och dels hur viktigt det är att jobba (minst) heltid. Många anser att det är ju inga problem att jobba heltid och även hinna med att vara med barnen, men det förutsätter (om jag förstår det hela rätt) att det ENDA man hinner med är just arbete och barn. Vart tog behovet av egen tid och egna intressen vägen?

Är det bara jag som inte mår bra om jag inte får tid att ägna mig åt mina intressen också? Jag har ett mycket stimulerande och utvecklande jobb som jag trivs jättebra med, och givetvis älskar jag mina barn över allt annat, men jag vill gärna att mitt liv ska bestå av något fler delar än så. Träning, ridning och stallpyssel och tid för att bara "vara" är sådant som jag behöver för att må bra. Givetvis får dessa delar långt mycket mindre tid nu sedan jag blev mamma, men att helt lägga ned dessa saker bara för att jag nu är mamma är inte ett alternativ som funkar för mig.

En sak som diskussionerna i Mittens tråd kretsade kring var just det här med heltidsarbete och jag hänger upp mig på detta. Varför måste just 40 timmars arbete i veckan vara det "optimala"? 40-timmars veckan kom till då en normal familj bestod av en familjeförsörjare och en hemmafru. Barnfamiljens totala arbetsinsats utanför hemmet uppgick alltså till 40 timmar. Nu ska barnfamiljens arbetsinsats utanför hemmet alltså uppgå till 80 timmar per vecka, plus restid för två personer samt hämtning och lämning på dagis. Visst, det har skett en hel del modernisering av hushållsarbetet som gör att det är mindre tidskrävande nu för tiden, men samtidigt har det tillkommit en hel del "måsten" i form av aktiviteter för barnen, träning (barn och föräldrar), att hålla sig "uppdaterad" med vad som händer i olika medier, m.m. m.m. Är det ens rimligt att få vardagspusslet att gå ihop med denna drastiska ökning av arbetstid utanför hemmet?

Jag har lite svårt att se den ständiga hetsen efter att hela tiden jobba mer och tjäna mer pengar. För vissa familjer är det självklart att båda föräldrarna (om det ens är två föräldrar) måste arbeta heltid för att försörja familjen, men för oss som har goda ekonomiska marginaler, varför måste vi köra på i dessa hjulspår? Varför inte utnyttja den ökade effektivitet vi uppnått i industrin och i arbetsprocesser på senare år till att istället arbeta mindre och därmed få större utrymme till frihet? Jag har lite svårt att förstå vad man ska med alla pengar till när man ändå inte har fritid nog att utnyttja dem. Och vad ska man med ett stort och tjusigt hus till när man ändå mer eller mindre bara sover i det? Varför är inte lyx i form av mer fritid mer eftersträvansvärt än "lyx" i form av ökad konsumtion?
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag tycker du (återigen!) fastnar i tankesättet att ekonomin är anledningen till att man väljer att jobba heltid. Som diskuterades i Mittens tråd finns det ju många fler anledningar än just pengar till varför man vill jobba heltid.

Sen innebär ju inte valet av heltidsarbete när man har småbarn att man inte har sina intressen kvar. Jag jobbar heltid, har barn, och ägnar ändå rätt mycket tid varje vecka åt mina intressen. Så nej, heltidsarbete med småbarn förutsätter inte alls att arbete och barn är det ENDA man ägnar tid åt. Inte på långa vägar.

Och vadå ökning av arbetstiden utanför hemmet, när menar du att man jobbade mindre än man gör nu? Snarare har ju heltidsarbetstiden historiskt sett förkortats, förr hade man mycket längre arbetsveckor än idag. Jag ser det snarare som att tack vare att vi idag bara arbetar 40 timmar i veckan, så finns det möjligheter till familjeliv och intressen för folk i sällan skådad utsträckning.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag tror nog all alla har olilka behov av egentid.
Jag har inte någon direkt tidskrävande hobby, jag pysslar med mitt lite då och då. Det största är väl trädgården, men där kommer ju sonen kunna vara med.

Just nu är jag mammaledig men planerar att gå ner i tid när jag börjar jobba igen så att det inte blir så fruktansvärt långa dagar för sonen + att jag tycker att jag får för lite tid med honom/familjen om jag ska sluta kl 17.00 varje dag. (då är jag hemma halv sex och en timme senare ska han göras iordning för sängen liksom, men så är det väl för de flesta)

Jag tänker som så att nu när han är liten så blir det ju inte mycket tid över till annat,´men när han blir större så kommer han ju vara med kompisar och vilja leka mer själv osv, så min egentid kommer jag ju att få längre fram. Men skulle jag verkligen vilja ha mer tid skulle det ju såklart gå att ordna, men just nu är det inte så viktigt för mig.

Nu har jag inte läst den andra tråden och det här blev kanske lite flummigt, men det är så jag tänker iaf.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Men varför är det då så viktigt att jobba heltid om det inte har med ekonomin att göra? Jag har förstått att det i vissa brancher (dock inte alla!) kan vara svårt att "tävla" med individer som enbart lever för sitt jobb men borde det inte även i dessa branscher vara kvaliteten på det man utför som räknas, snarare än kvantiteten?

När jag pratar om ökning av arbetstiden utanför familjen så menar jag alltså familjens totala arbetsinsats utanför hemmet (mamma+pappa). Sen 1920 har det varit lag på 8-timmars arbetsdag och till och med 70-talet var det rätt ovanligt att både mamman och pappan i en familj jobbade, vilket numera är normen. Detta ger alltså rätt många decennier då den totala arbetsinsatsen utanför hemmet var betydligt lägre än idag.

Det låter ju fantastiskt att du får ihop både heltidsarbete, tid med barnen och tid med dina intressen. Kanske jag kan få lite tips på hur man löser det för jag lyckas inte. Har rätt länge försökt få det att gå ihop genom att dra ned på det enda jag sett som möjligt - sömnen, men det har inte direkt fått något positivt resultat. Som jag ser det nu är alltså enda utvägen att jobba mindre. Men med den syn som verkar finnas på deltidsarbete så känns inte heller det som ett bra alternativ.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Det låter väldigt skönt att kunna acceptera att de egna behoven "sätts på vänt" ett par år tills barnen blir större. Jag har försökt resonera så men märker helt enkelt att jag inte orkar med varken jobb eller familj på ett bra sätt utan mina "andningspauser" emellanåt. Men det är säkert så att alla är olika i det här avseendet.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Precis som ylvalill tar jag tacksamt emot tips på hur man lyckas jobba heltid, ha barn och ägna rätt mycket tid åt fritidsintressen! Kan man få lite tips på hur du/ni lägger upp det?
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Håller med dej totalt - ska bli intressant att följa tråden :)

Jag fyller 40 i år o hade lyxen att växa upp med en mamma som var hemmafru.
Förstår precis ditt resonemang runt arbetstid förr o nu. Visst jobbades det även hemmavid med djur o trädgård etc. Jag tycker arbetshetsen är rätt sjuk.. Deltid är "fult".
Jag kan avstå lyx mot fritid utan bekymmer.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag håller också helt med dig.

Och gällande pengafrågan och jobb så är det för mig en oerhört viktig del, jag trivs utmärkt på mitt jobb men ska min arbetstid öka (och därmed min "barntid" minska) så kommer det att kosta. Jag skänker inte bort "barntid" gratis.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag vet egentligen inte vad jag ska skriva, mer än att jag känner igen mig massor i det du skriver. Jag tänker dock som så att vi får ha lite sämre ekonomi helt enkelt och jag går ner i arbetstid. Jag måste ha egentid, annars blir jag ett monster. Jag känner redan nu av detta då jag går hemma fortfarande och kan knappt sätta mig 5 minuter framför datorn och bara "dängsurfa", eller sitta och lyssna på musik. Enda chansen är när lillen sover en timme per dag, resten av tiden är man bunden till att mata, byta blöja, leka, bada, diska, städa, plocka undan, vattna blommor, sköta om hästen (då räknar jag inte rida) och massa annat smått som tar upp ens tid. Det är galet. Enda sättet att få ihop ett liv där man faktiskt vill LEVA också inte bara serva, då måste man går ner i arbetstid som jag ser det. ELler ha ett jobb som man helt eller delvis kan sköta hemifrån så att man kan "stjäla" lite tid från hushållsarbete och tvätt och jobba lite då och då.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag håller med dig, med skillnaden att mitt behov av egentid inte är så stort.
Som vi har det nu är jag föräldraledig och sambon jobbar heltid. Han åker hemifrån kl 7 och kommer hem 17.30 (16 på fredagar). Han får 1,5 h (varav 30 min mattid) men barnen och så vill vi inte ha det. Nu måste det av ekonomiska skäl vara så nu. Vårat mål sen när jag jobbar är att vi ska kunna jobba 50-75% var. Även om ingen av oss har så stort egentidsbehov vill vi umgås hela familjen och göra saker tillsammas.

Ingen av oss har några drömmar om att klättra uppåt i karriären så det är väl en orsak till att vi tänker så.

Jag tycker inte att det är fel om man vill jobba mycket, men för oss känns det inte bra. Det ska vara upp till varje person att välja och inget ska ses som mer rätt eller fel
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Precis som ylvalill tar jag tacksamt emot tips på hur man lyckas jobba heltid, ha barn och ägna rätt mycket tid åt fritidsintressen! Kan man få lite tips på hur du/ni lägger upp det?

Det beror väl på vad man menar med "mycket tid", men jag ägnar två helkvällar i veckan i alla fall åt mitt huvudintresse (ridningen). Det tycker jag är ganska mycket tid.

Man kan säkert göra på massa olika sätt, men såhär gör vi:

På morgonen åker min man till jobbet strax före sex. Jag och barnet stiger upp vid sju, äter frukost och gör oss i ordning i lugn och ro, och är på dagis vid 9. Jag är på jobbet mellan 9:30 och 10, beroende på hur lång tid lämningen tar, och hur lång tid det tar att åka till jobbet. Min man slutar jobba strax efter tre, och åker direkt till dagis för att hämta vid fyra. De åker hem tillsammans, och äter middag. Jag kommer hem mellan 19 och 24, beroende på hur mycket jag har att göra på jobbet. Är jag hemma redan kl 19 brukar vi äta tillsammans allihop.

Jag åker direkt till stallet från jobbet de kvällar jag rider. Den ena kvällen är min man hemma med barnet, den andra hämtar mormor från dagis och är hemma med barnet sen, den kvällen rider både jag och min man.

Så det bygger helt enkelt på att vi vuxna går omlott rätt mycket. Jag tycker det funkar bra, det enda är kanske att vi har blivit rätt familjekära på helgerna, så det är sällan vi gör något var och en för sig på helgen, om det går att undvika, just för att det är roligt att kunna vara tillsammans allihop då.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag håller med dig, med skillnaden att mitt behov av egentid inte är så stort.
Som vi har det nu är jag föräldraledig och sambon jobbar heltid. Han åker hemifrån kl 7 och kommer hem 17.30 (16 på fredagar). Han får 1,5 h (varav 30 min mattid) men barnen och så vill vi inte ha det. Nu måste det av ekonomiska skäl vara så nu. Vårat mål sen när jag jobbar är att vi ska kunna jobba 50-75% var. Även om ingen av oss har så stort egentidsbehov vill vi umgås hela familjen och göra saker tillsammas.

Ingen av oss har några drömmar om att klättra uppåt i karriären så det är väl en orsak till att vi tänker så.

Jag tycker inte att det är fel om man vill jobba mycket, men för oss känns det inte bra. Det ska vara upp till varje person att välja och inget ska ses som mer rätt eller fel
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Men varför är det då så viktigt att jobba heltid om det inte har med ekonomin att göra? Jag har förstått att det i vissa brancher (dock inte alla!) kan vara svårt att "tävla" med individer som enbart lever för sitt jobb men borde det inte även i dessa branscher vara kvaliteten på det man utför som räknas, snarare än kvantiteten?

Självklart räknas kvaliteten, men då måste man ju vara mycket duktigare och skickligare än sina kollegor, om man ska få mer gjort på kortare tid än dem. Det är ju inte sagt att man är såpass mycket bättre än alla andra, de flesta av oss är väl ungefär lika bra på vårt jobb som alla andra - inte överlägsna stjärnor som kan få lika mycket gjort på halva tiden som andra. ;) Sen innebär ju inte heltidsjobb att man "enbart lever för sitt jobb" - på mitt jobb t ex så jobbar alla heltid, men nästan alla har också familj och intressen, och lever definitivt inte bara för jobbet. Veckan har ju mycket fler än 40 timmar - börjar vi närma oss 60-80-timmarsvecka, ja då kan man kanske prata om att leva bara för jobbet.

Anledningen till att man vill jobba heltid kan ju t ex vara att många jobb är heltidsjobb. Är man ensam om sin tjänst så är den kanske utformad så att den tar ungefär 40 timmar i veckan att utföra, då blir det svårt att hinna med den på mindre tid än så. Eller så är det rent av så att man tycker om sitt jobb, och gärna vill ägna 40 timmar i veckan åt det, för att det är roligt och utvecklande.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Vad bra att du startade den här tråden! Den ursprungliga tanken med min tråd var just lite hur man optimerar de tråkiga sakerna för att hinna med de roliga ;).

Angående jobba heltid - det har inget att göra med pengar att jag jobbar heltid. Dels får jag utlopp för en del av min 'egentid' på jobbet, och dels funkar inte deltid med vissa positioner/arbetsuppgifter. Sen blir man ofta bortprioriterad för att man inte kan 'lägga tillräckligt med tid' och det är bråttom. Så fungerar det i min arbetssituation. I andra branscher fungerar det kanske annorlunda. Jag har provat att jobba 80% och det var hemskt.

Det här gör vi för att optimera vår tid;

- Ett tag hade vi matkasse, Matkomfort, som gjorde vissa saker klara åt en, och gjorde att middagen tog endast 30 minuter. Tyvärr är det ju i alla kassar fisk en gång i veckan, som jag är allergisk mot, så vi slutade med kassarna...

- Veckoschema. Varje söndag sätter vi oss och jämför kalendrar och sätter upp hämta/lämna-schema. Vi hämtar lika mycket, och den som hämtar är ansvarig för matlagning och nattning, och är 'ansvarig' för barnet. Den andra kan således åka till stallet, pyssla hemma, eller göra vad den vill. Oftast är man ju hemma allihop och myser, men jag vet liksom när det är 'min' kväll. Är det inte det kan jag gå upp och läsa bok en stund om jag vill. Eller fika hos en kompis. Eller vadsomhelst.

- Vi har vissa 'to do'-tasks vissa veckodagar... ja, så tråkiga är vi. Månaden delas in i veckor och vi har vissa saker som görs vissa veckor (när jag vill göra det är upp till mig). Dessa månadsplaneringar sätter vi upp i början av månaden, så vi vet vilka saker som hör till vilka veckor :D.

Kanske är det lite tråkigt, men det eliminerar tjafs och sisteminutenlösningar. Hittills har det funkat bra :). Jag tycker jag har en lagom uppdelning av egentid, tid med maken, tid med barnet. Såklart vill jag ha mer tid av allt, men fördelningen är ganska lagom.
Kanske funkar det just för att vi helst är tillsammans :). Vad kan man mer göra? Städhjälp har jag tänkt på men jag tycker det är lite jobbigt att släppa in folk hemma... Jag vill gärna ha rent omkring mig, men har fått sänka kraven lite. Städningen är med i våra listor ;).

Vad har ni för konkreta tips?
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag tycker arbetshetsen är rätt sjuk.. Deltid är "fult".
.



Men med den syn som verkar finnas på deltidsarbete så känns inte heller det som ett bra alternativ.


Arbetsgivare må bygga sina verksamheter runt helttidstjänster (vård/omsorg undantaget) men att gå ned i arbetstid pga barn är inte ovanligt och det är en rättighet. Man kommer tillsammans med arbetsgivaren överens om den nya arbetstiden. Vad är problemet menar ni?
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Jag tycker arbetshetsen är rätt sjuk.. Deltid är "fult".
Jag kan avstå lyx mot fritid utan bekymmer.

Lustigt, jag har fått tvärtomreaktionen - det är FULT att jobba heltid för då är man egoist, och tänker bara på pengar och karriär och bryr sig inte om sitt stackars barn som man dumpar på dagis.

Jag har såklart minskat min fritid till förmån för barn, hus och jobb. Men inte så jag lider av det, just eftersom jag får mycket utlopp för min sociala sida och för min kreativitet på jobbet.

Däremot jobbar jag mer eller mindre inte övertid. Min ev övertid tar jag ut i ledighet. Det är jag jättetydlig med mot cheferna, och det är aldrig ett bekymmer. Så, jobbar jag en lördag kan jag vara hemma en annan dag istället.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Vad kul att denna tråden kom igång så bra! :) Måste kasta mig iväg för att hämta på dagis, men jag återkommer!
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Vi jobbar båda deltid och det har inte med pengar att göra. Självklart är det för att minska barnens förskoletid, men då skulle vi tjäna mest på att jag jobbade 50 eller 75%. Vi har valt båda att gå ned för att VI ska orka, för att vi ska hinna fixa hemma, laga mat och träna ett par dagar i veckan SAMT kunna sitta och slappa ibland också. Så egentligen är det väl mest för oss. Min sambo har inte mer spännande jobb än att han skapat några artiklar i DN och några interpellationsdebatter i Riksdagen :D Han väljer ändå sig själv framför jobbet. Vi ser det båda två som att det är några år det handlar om. Sen kommer vi jobba mer. När barnen förhoppningsvis blir lite mer självgående och mindre jobbiga. Jo för vi har jobbiga och livliga barn, vi är helt slut på kvällarna. Så jag tror man måste väga in sådana saker också när man funderar på hur mycket folk orkar och hinner med. En del har lugna barn, bra med barnvakter och en heltidstjänst som kanske inte alls är 8-17 + resväg. Så det finns ju en hel del outtalade nyanser i allt det vi pratar om.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Tack för att du delade med dig.

Ja, två helkvällar i veckan tycker jag absolut är mycket!

Jag börjar jobba i april och sen ska min sambo vara hemma till december då vårt barn börjar på förskola. Varken jag eller min sambo känner för att jobba deltid. Det bästa vore om vi kunde gå omlott så som ni gör men tyvärr vill inte min sambo gå hemifrån tidigare på morgnarna än han gör nu (7.35) och då faller nog hela det konceptet eftersom man på min arbetsplats hellre ser att man börjar sent, ca 9, medan hans arbetsplats har flex från kl 7 och det inte anses ok att komma senare än 8.30. Jag skulle gärna börja 7-7.30 för att komma hem tidigare men tror inte att det kommer accepteras tyvärr, så jag vet inte hur vi ska lösa allting.
 
Sv: Småbarnsmamma = inget behov av egen tid?

Arbetsgivare må bygga sina verksamheter runt helttidstjänster (vård/omsorg undantaget) men att gå ned i arbetstid pga barn är inte ovanligt och det är en rättighet. Man kommer tillsammans med arbetsgivaren överens om den nya arbetstiden. Vad är problemet menar ni?

Att arbetsuppgifterna kvarstår och det blir apstressigt att hinna med dem på kortare tid.

Jag är forskare, och problemet är snarare att det finns så otroligt mycket kul studier man skulle kunna göra, roliga konferenser att åka till och intressanta artiklar att läsa, och bara en bråkdel man faktiskt hinner med. Jobbar man inte heltid hinner man ju ännu färre.

Så kan det ju också vara. Min arbetsgivare skulle inte ha några problem med att jag gick ner till deltid eller rent av slutade helt och hållet, eftersom jag driver mina egna projekt ändå. Men jag skulle inte hinna allt det jag vill (och för den delen behöver göra för att vara kvar i yrket och konkurrera om de medel som finns för att utöva det).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
720
Senast: Queen
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 025
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp