Bukefalos 28 år!

Smärtlindring - har ni bestämt er?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Frågor, frågor....
Har bara knappa månaden kvar, och det dyker upp nya frågor hela tiden.

(Måste säga att ni har en FANTASTISK förmåga att lugna oss oroliga förstföderskor, att få saker att kännas självklara och inte så stora och oöverkomliga. Tack alla på barnforumet! :bow: )

Ni som snart ska föda:

Har ni bestämt er för smärtlindring? Varför/varför inte?

Hur mycket läser ni om och planerar inför förlossningen?

Har ni lärt er hur ni ska andas? Var/hur?

Andra tankar om förlossningen och första tiden efteråt? Amning?

Jag själv är nästan säker på att jag vill ha EDA (läste nånstans att det finns flera varianter? Gäller det fortfarande, eller bara i min bok från typ -74? :D ). Även flera barnmorskor har tyckt det är ett bra alternativ för mig, förlossningsrädd och så.
Nån som skulle vilja vara supergullig och beskriva hur det känns med EDA? Hur mycket tar den bort smärtan och VILKEN smärta, dvs i vilket skede? Hade ni den som enda bedövning eller kombinerade ni med nåt?
Lustgasen vet jag inte, antar att det inte går att veta om man blir hjälpt innan man prövat. Dock tror jag att avslappning är bra för mig (om man nu behöver det med EDA?).
Allt man läser om avslappning och andning, gäller det med EDA också eller är kroppen redan avslappnad?

Jag har som sagt läst lite, men bara gamla böcker eftersom de andra självklart varit utlånade på biblan fram tills typ dagen för BF...
Vill läsa "Att föda", ska försöka hinna med det.
Har läst lite om andning, men inte tränat nåt och vet absolut inte hur jag ska göra :D .
Hade hoppats att det löser sig av sig självt, men det verkar onekligen så att det blir betydligt lättare för de flesta om man läst på och tränat innan?

Andra tankar jag har är väl mest att jag vill känna mig trygg och säker med personalen och känna att jag har någorlunda kontroll på situationen och inte helt hjälplös och utsatt.
Amningen vill jag inte ha påtvingad, det kommer ta lite tid för mig att vänja mig, och jag vill ha det i min takt.
Tycker det känns skört och så viktigt, den första kontakten med barnet, hoppas det går bra!


Tack för ALLA tankar och tips!



Kram/



Josefine
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Har ni bestämt er för smärtlindring? Varför/varför inte?
*Vill ha lustgas (om det fungerar på mig), whiskeypinnen, alla pratar om hur skön den är (akupunktur), EDA känns viktig för mig. Vet hur jag brukar reagera på smärta och kan få hemskt svårt att slappna av. Ska skriva i brevet att jag vill att de förbereder för Eda på en gång (sätter katern i ryggen) så att jag kan vara hyfsat säker på att få den när det sedan behövs. EDA:n nu är av stand up variant, alltså man kan stå och tappar inte kännsel i benen. Sedan finns det ju små biverkningar endå, svagare värkarbete etc. Men jag har beaktat detta, och vill endå ha den.

Hur mycket läser ni om och planerar inför förlossningen?

Ingenting nästan, har satt mig in i de olika faserna hyfsat, så att jag inte ska bli förvånad/rädd/chockad.

Har ni lärt er hur ni ska andas? Var/hur?
Jag har lärt mig hur man ska andas och jag måste säga att det känns skönt och tryggt! har lärt mig på simmet. Går på vattengympa för gravida, där det ingår avslappning och andningsövningar. Har också gått igenom de olika faserna under en förlossning där, vad som sker, när man ska åka in etc.

Andra tankar om förlossningen och första tiden efteråt? Amning? Ställer in mig på kaos, och blir positivt överraskad om det inte blir det... amningen, hoppas att det kommer igång och att det kommer att fungera. Det verkar dock finnas mycket hjälp att få. Planerar att amma i ca 6månader om att flyter på.

Jag har hört att de sista cm i öppningsfasen de mellan 8-10cm är de absolut värsta/smärtsammaste. Där är det nog skönt med Eda, men de vill lägga in den innan, typ runt 4cm. Krystvärkarna känner du endå, trots EDA.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag har bara ett råd.
Se till att ni gillar barnmorskan.
Och att om ni inte gillar BM - kräv att få byta!
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag har fött tre barn och tagit EDA två av gångerna. Vid min första förlossning så fick jag EDA när jag var öppen 5 cm, det var verkligen himelriket, ALL smärta försvann och jag kunde sova ett par timmar. Värkarbetet blev lite svagare och oregelbundet så jag fick värkstimulerande dropp. När det började bli dags att krysta så stängdes EDA´n av för att jag skulle känna ordentligt.

Vid min andra förlossning så valde jag oxå EDA men tyvärr tog den inte alls på mig den gången, blev väldigt besviken men det gick ju bra ändå.

Vid min tredje förlossning(för 2½vecka sen) tänkte jag inte ta nån bedövning alls eftersom det gick så bra utan förra gången men när jag väl var på förlossningen med värkar så ville jag testa EDA igen. Det blev "tyvärr" ingen EDA denna gång för när dom gjorde en kontroll så var jag redan öppen 10cm.

Lustgasen mådde jag bara dåligt av första och andra gången men jag gav den en chans nu sist oxå och nu fungerade den verkligen, jag bestämde mig för att ge den en ärlig chans och efter ett par gånger så hade jag blivit vän med den. Kan verkligen rekomendera att testa den iaf.

Jag lärde mig aldrig att andas rätt innan utan jag skrev i mitt förlossningsbrev att jag ville att personalen skulle hjälpa mig att andas rätt och det fungerade över förväntan.


Mitt tips är att skriva ner hur du har tänkt dig det hela, hur du skulle vilja ha din förlossning så att säga(försök skriv så enkelt som möjligt, ingen roman ;) ) men kör inte fast i det utan försök även vara öppen för förslag från personalen.



Kram och Lycka till !! Du har ditt livs största upplevelse framför dig. :)
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag tänker inte så mycket på förlossningen (än i alla fall) och tror nog att jag kommer att känna mig trygg med att lita på personalen, att de ger mig råd, vägleder rätt och så. Har pratat med vår skolsyster lite och hon arbetar deltid som bm på förlossningen. Jag kan inte göra så mycket förrän det är dags så jag låter tiden dit ha sin gilla gång och ser hur det blir när jag väl är där. eftersom det är första gången kan jag ju omöjligt veta hur det ska bli så därför är det väl lika bra att tackla situationen när den uppstår. Är dock inte av den åsikten att jag ingen bedövning ska ha bara av princip men vad det blir får jag väl se.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Eh.. hur ska man kunna kräva att få byta bm när man ska föda? så överbemanade med personal är bb är de inte att man alltid kan kräva det.

Mitt råd är istället att vara tydlig och ärlig mot personalen, jag hade inte jordens bästa bm första halvleken när jag födde min dotter men jag insåg iaf att om inte personkemi stämmer så måste jag iaf tala om för henne hur jag vill ha det.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jo men det har man rätt till.
Fungerar inte personkemin, så blir det inte bra.
Det finns ju flera BM där, så man får väl byta med någon annan som har enannan personkemi.

Jag har dock aldrig haft problem med personkemin på någon av mina 3 förlossningar.
Men jag vet de som har haft det.
Och fungerar inte kommunikationen, så kan saker bli dåliga.

I ett av fallen så blev barnet svårt handikappat för livet av syrebrist.
Det är inte roligt för BM heller när inte kommunikationen fungerar.
Så de brukar att försöka byta om det går.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Hade en fläng BM första passet efter igångsättning med Lucas (låg över dubbla skift). Hon lyssnade inte på mig alls, utan bara ökade på droppet. Till slut var det en Bm-studerande som sa ifrån och drog ner droppet. Bra drag visade det sig när läkaren sen kom och tittade på värkremsan.

Jag hade sagt "så lite som möjligt" men att jag var öppen för allt utom kvaddlar. Provade akupunktur, HELT värdelöst, de kunde inte sätta nålar där jag var. Lustgasen använde jag hela tiden. Mkt bra att kunna koncentrera sig på att titta när det var dax att börja (strax innan värken) och när det var dax att sluta (när toppen var över).

Fick EDA med Lucas när jag var öppen 3½ cm (fast de sa 4) och sen öppnade jag mig inte mer. Det slutade med akutsnitt.

Med Nathalie hade jag sagt till att jag inte ville ha EDA för tidigt, men de förhalade något grymt, så när de väl kollade var jag öppen 9 cm och fick bara spruta i ryggen, ingen fast kanyl. Hjälpte superbra, värkarna lugnade sig en timma ungefär, men sen kom krystvärkarna och de var perfekt avtrubbade av EDAn, men jag kände ändå.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Lätt att säga att man har rätt att byta.. men frågan är vad göra om det inte går?

Du skriver att man får väl byta med någon annan?!? skulle du vilja att någon kom mitt i din förlossning och sa att nu byter du bm för tjejen intill som håller på att föda vill att du ta den sämre så hon får den bättre?

Självklart ska man byta om det går men man måste förstå att det inte alltid gör det och det är nog inget man har en juridisk rätt att hävda..

I mitt fall så var det kanske inte så mycket personkemi som inte stämde utan mer att hon inte var lika skicklig som den jag hade i slutet.. men jag gjorde iaf klart för henne vad jag ville och inte ville att hon gjorde med mig.
Den bästa smärtlindringen var helt klart att komma igång med andningen och fokusera sig helt på den.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Tack för alla svar!!!

Åter det där med andningen, hur gjorde ni för att lära er den?

Jag vill också tro att det finns möjlighet att byta bm. Tänker i alla fall tänka positivt och hoppas det. Tror däremot jag är för snäll för att säga nåt, men jag vet att min sambo kommer sköta det åt mig om det blir aktuellt.

Det är verkligen skrämmande hur dåligt saker verkar skötas på en del förlossningar, hur lite deet verkar fokuseras på modern och hennes känslor och upplevelser. För även om bm uppfattar saker på ett visst sätt, måste hon ju ta den födandes verklighet på allvar!


MVH/


Josefine
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

jag är mest fokuserad på efter förlossning.... men även hur jag reagerar med tanke på panikångesten osv. har faktiskt inte tänkt så mkt på smärtlindring osv.... försöker tänka bortom det hela haha.... tror jag förstår att det är dags snart då vi börjar föräldrakursen...

/fili v 33.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag läste att föda utan smärta (finns att låna på bibblan) och sedan finns det även en liten del av det i Barnaboken av Anna Wahlgren.

Vad jag menar med att det inte alltid går att byta är att det är nog bra att veta det så man inte får värsta paniken då det kanske visar sig att det inte går.. bättre att själv försöka tänka på hur gör jag om.. än att stoppa huvudet i sanden :crazy:
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Har också hört att man har rätt att byta och det påpekas ganska ofta och tydligt. Visst kan det säkert finnas fall där det är svårt men jag tror inte alls att det är så omöjligt. Tex så är skolsystern på min skola även barnmorska och troligen kommer jag att föda på "hennes" BB. Hon gjorde då klart för mig att hon inte brukar ta hand om vänner och kollegor och liknande (vilket känns bra för mig med). Jag frågade om det kan bli så ändå ifall det är många som föder men hon sa att de är flera barnmorskor och att det aldrig varit ett problem hittills. Dessutom så föder väl inte alla exakt samtidigt utan de går väl ofta lite om varandra. Känns det inte bra så prova att byt, det går säkert. Skit i artighet och så, låt urkänslorna komma upp. De är säkert vana vid detta.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Haha det beror ju helt på vilket bb du föder.. min jobbarkompis granne är bm och härom dagen hade det varit 9 st inne på vårat bb som höll på att föda och då är det överfullt och finns väl knappast några marginaler att byta däremot när jag födde så var jag helt själv men det är mer ovanligt att man har hela avdelningen för sig själv...
Vad gör du om du inte tycker om den andra heller då? sedan är det ju faktiskt så att är man inte helt själv med en bm hela tiden utan det finns ju andra i rummet som man kan vända sig till om man tycker saker och ting är helt galet.
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag tog EDA, och den var jättebra. Fick den när jag var öppen 6 cm och fick tid att vila två timmar ungefär innan krystvärkarna satte igång. Den hjälpte inte mot mina krystvärkar, utan de fick jag handskas med bäst jag kunde ;)
Det jag känner är att jag fortfarande känner mig lite konstig i ryggen där den sattes, men vet inte om det är vanligt.

Lycka till!!
mvh Anna
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Finns det INGET som hjälper under krystvärkarna och utdrivningen..? :confused:

(Lustgasen verkar ju inte minska smärtan, utan bara vara allmänt avslappnande.)

Nu börjar jag bli rädd igen....



/Jossan
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

får man ens ha lustgasen under själva krystvärkarna? Jisses jag har noll koll och 7 veckor kvar :eek:
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jag har noll koll och 4 veckor kvar!!!

:eek:


/Jossan
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Krystvärkarna gör inte ont på samma sätt som värkarna oftast behöver man inget därför!
 
Sv: Smärtlindring - har ni bestämt er?

Jossan skrev:
Tack för alla svar!!!

Det är verkligen skrämmande hur dåligt saker verkar skötas på en del förlossningar, hur lite deet verkar fokuseras på modern och hennes känslor och upplevelser. För även om bm uppfattar saker på ett visst sätt, måste hon ju ta den födandes verklighet på allvar!

Min barnmorska var verkligen suverän på det!

Jag är av den mkt irriterande sorten som har svårt att lita på andra och alltid vill veta varför och vad som händer osv.

Hon tacklade det perfekt, talade om vad som hände och sa vad hon tyckte att jag borde göra.
Tex ville hon sätta värkstimulerande dropp men jag var tveksam och då väntade hon helt enkelt tills jag själv tyckte att det var en bra ide och förklarade hur det skulle kännas för mig, gav mig tid att överväga osv.

Det kändes verkligen som om JAG fick ta alla beslut, hon var bara där som expertis och gav de råd hon kunde.

Ang lustgas i krystskedet: Jag hade tillgång till lustgas men tyckte inte den hjälpte/behövdes då. Det gjorde inte värst ont då ändå jämfört med innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 068
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 150
Senast: Dandylinn
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 379
Hästmänniskan Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska...
Svar
7
· Visningar
1 724
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp