Bukefalos 28 år!

Smärtstillande till hund utan recept?

T

trip

Har en schäfer som börjar bli lite till åren och får lite reumatiska besvär när det är så här kallt...
Besvären kommer från hennes armbågar...(klarade inte röntgen som ung.)
Normalt så får hon kortison för att inte få hudbesvär och det hjälper även mot detta, men nu har kortisonen tagit slut och vi vill helst slippa åka akut nu i helgen.
Finns det något man kan ge?
Vet att alvedon eller magnecyl eller något sånt är livsfarligt så vi vill ju inte chansa med nått.
Som sagt schäfer och ca.32kg (10 år)
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Man kan ge magnecyl till hund, men jag är inte säker på doseringen.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Ja, det är ganska vanligt att folk ger Magnecyl till sina vovvar. Till en schäfer på 32 kg skulle jag dosera som till ett barn. 1/2 tablett skulle jag tro.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Det finns en anledning till att det i Sverige finns utbildade veterinärer. Och att vi i Sverige har något som heter djurskydd. Det finns ingen som helst anledning att börja experimentera själv med mediciner och doser på djur när man inte vet vad man håller på med. Tänk tanken att ditt djur blir svårt sjuk pga din medicinering, förutom skammen när du står framför veterinären så får ditt djur lida pga av egentligen vilken anledning?:confused:
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Du kan ju ringa en veterinär och ställa denna fråga.

Ger du ger ex Magnecyl, så ger du en hel tablett. Men du får inte ge en till inom en mycket lång tid. Minns inte hur många timmar. Därför måste du fråga.
Hunden kan bli förgiftad av dessa "människoverktabletter" om man ger enligt rekommendation för människa.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Känner du någon som äter medicinen Mobic, så kan du ge detta. Min kompis hund har haft problem i lederna flera år, hennes pappa som är läkare kollade upp det hon köpte av veterinären mot humanmedicinen..Hittade Mobic som hade samma effekt. Smärtstillande samt antiinflammatoriskt är det. Den hunden har ätit detta i flera år nu. Hunden väger ca: 40-45 kg, äter 1 1/2 tabletter om dagen. Äter hon INTE dessa, blir hon direkt halt. Tyvärr är Mobic receptbelagt...Tänkte mest om du ramlar på någon som har dessa hemma.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Ge henne glukosamin för långsiktig "behandling" så slipper hon kanske ifrån besvären helt eller delvis.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Jag tror att Mobic är samma som Metacam fast mycket mycket billigare. Min kompis fick det utskrivet istället för det andra till sin gamla hund. Hon tjänade många slantar på det... (Ev var det istället för Rimadyl, men jag är 99% säker på att han åt Metacam innan...)
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Men hennes vet. skrev ut Mobic istället! Smart! Så hon fick det ju helt "lagligt" och med rätt dosering och så.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Kan veterinärer skriva ut Mobic ?? Jag trodde det var bara läkare som fick göra det..Fast å andra sidan så räknade hennes pappa ut hur mycket Metacam det motsvarar i Mobic..Hunden är ju inte död än ;)
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

*svarar alla*
Veterinären ringde upp i kväll, trots att det var långt efter stängning och fredagkväll och allt.:bump:
Så nu har hon ringt in ett nytt recept, som vi kan lösa ut i morgon.
När vi ska tillbaka om några veckor så ska jag höra med henne om glucosamin...
Det vore ju kanon om det kan funka för vovsans leder, så kan vi se om hon kan sluta med kortisonen längre fram!!
Tack för alla svar!!!
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Fick rådet av min vette när jag hade en gamal schäfertik en gång i tiden att ge en halv magnecyl mot ledvärk...

Hon vägde 30 kilo....
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Tydligen... Jag tror att de skriver ut annan humanmedicin också. Det finns nog hundar som äter Losec och annat... Levaxin osv.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Ganska vanligt att ge hästar det med.I alla fall travare.Kanske har någon kontakt så?
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Veterinärer får skriva ut humanmedicin till djur, men inte tvärtom.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Tack, nu kan vi sova i natt :idea:

Kan inte låta bli: Men djur får alltså inte skriva ut det till sin vet :rofl:

*skojar bara, jag är nog lite trött!!*
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Får väl utrycka mig tydligare då, så inga missförstånd uppstår. Läkare får inte skriva ut djurmedicin, men veterinärer får skriva ut humanmedicin.
 
Sv: Smärtstillande till hund utan recept?

Det var inget missförstånd, det var precis som jag skrev ovan... Ett skämt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 714
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 569
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 520
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 703
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp