Smärtstillande

Jag har Targiniq (långtidsverkande morfin) 2 dagligen. "Den andra aktiva substansen för Targiniq, naloxonhydroklorid, är avsedd att ge lindring mot och motverka förstoppning. Tarmstörningar (t.ex. förstoppning) är en typisk biverkan vid behandling med opioida smärtstillande medel." Funkar. Dessutom har jag Oxikodon, maxdosen på den är 4 dagligen.

Måste bara fråga, maxdosen på oxycodon är fyra gånger dagligen för dig menar du eller? Den finns ju i flera olika styrkor så det blir lite konstigt att säga 4 tabletter/dag. Menar du kanske oxycodon gl? Dvs. den snabbverkande sorten som också heter oxynorm?
 
Min jävla fibro har dragit igång på alvar nu efter att jag slutat amma yngsta dottern. Jag håller på att bli tokig!

Hade Norspam-plåster (morfin) tills i måndags, och även om de tar bort en del (det mesta om jag ska vara ärlig) så är de för besvärliga. För det första så klias det så jag får märken efter varje plåster som sitter kvar i flera månader, nästan som brännsår, otroligt frustrerande, vaknar på nätterna av att det kliar. Dessutom stannar magen totalt av dem, måste äta både laxerande och annan magmedicin och mår ändå illa mest halva dagarna.

Så nu har jag slutat med dem och gått över på Tradolan och alvedon, men trots att jag äter maxdos, 8 tabletter av varje/dygn, så har jag så ont i kroppen att jag nästan slutat fungera totalt. Är förvisso stadigvarande sjukskriven på 75%, men orkar i vanliga fall iaf ta hand om mina barn när de inte är på skola/dagis plus orka hålla huset någorlunda rent. Nu är det en jävla kamp att ens ta sig upp ur sängen, och energi till att göra något utöver det absolut nödvändigaste (som typ gå ppå toa) finns helt enkelt inte.

Ni andra med värk, kan man komplettera tradolan och alvedon med något ytterligare?

Hade Citodon i slutet när jag ammade, men bara enstaka tabletter de värsta dagarna (som var en piss i havet jämfört med hur kroppen är nu... ) hur hög är maxdosen på den? (Ja, jag vet att jag kommer bli beroende av den, men så här kan jag bara inte ha det!)

Om inte tradolan hjälper dig tillräckligt så är nästa steg starkare opioider och de ger problem med magen för i stort sett alla. Många får problem redan vid svagare opioider också. Opioider får tarmarnas arbete att stanna av så därför är det jätteviktigt att komplettera med lactulose eller liknande preparat som är godkänd för långtidsanvändning.
Starkare opioider finns både som tabletter och plåster och eftersom du fick så god effekt utav plåstren men inte tålde själva häftan så tycker jag absolut att du ska be om motsvarande/liknande medicin i tablettform. Man blir illamående av opioider men man ska verkligen inte behöva gå omkring och må illa. Hjälp finns att få. Det finns mycket bra mediciner som tar bort/dämpar illamåendet. Be att få primperan eller någon annan medicin som dämpar illamåendet utskrivet om du skulle få opioider. Jag blir faktiskt irriterad på läkare som inte ser till att deras patienter får tillräcklig information och kompletterande läkemedel när det behövs så att de får må så bra som möjligt. Det är jobbigt nog ändå att ha ont utan att man dessutom ska behöva må illa och ha en mage som inte uppför sig som den ska. Att man får medicin mot illamående och mot att magen stannar borde vara självklart vid opioidutskrivningar för hur ska patienten kunna veta att det behövs och att det finns hjälp att få?

Har du fått prova någon medicin som verkar genom att dämpa nervsystemets smärtimpulser? Som lyrica, gabapentin och vissa antidepressiva medel som t ex cymbalta? Det brukar ta lite tid innan sådana mediciner ger full effekt så det är ingen medicin man kan ta då och då vid behov utan man måste ta den samma tid varje dag för att få bästa effekt men i gengäld får många väldigt god hjälp utav dem. Om du inte har fått prova någon sådan medicin så kan det absolut vara värt att ta upp det med din läkare så att du får prova. Eftersom du har ansvar för små barn så vill jag rekommendera dig att be läkaren om att vänja in medicinen på väldigt låg dos och höja långsammare än vanligt så att du inte får biverkningar som gör det svårt för dig att ta hand om barnen. Om läkaren sätter in för hög dos på en gång kan det kännas som om man är onykter bland annat. Om man däremot börjar med låg dos och höjer sakta så minskar risken för att man får sådana problem.

Har du vanliga alvedon eller alvedon 665 mg? Alvedon 665 mg räcker i 8 timmar istället för 4-6 timmar och det gör faktiskt ganska stor skillnad. Alvedon 665 mg är receptbelagd.

Citodon är vanligtvis ingen medicin man tar under en längre tid och helst inte varje dag och tyvärr är alla opioider beroendeframkallande. Men, och detta är ett stort men, så länge man tar opioider mot smärta och inte tar mer än vad man behöver så är risken för beroende låg. Visst är man beroende av sin medicin på det sättet att man annars inte fungerar för att man har så ont men man blir inte beroende på det sättet som man hade blivit om man hade tagit medicinen utan anledning.
 
Senast ändrad:
Måste bara fråga, maxdosen på oxycodon är fyra gånger dagligen för dig menar du eller? Den finns ju i flera olika styrkor så det blir lite konstigt att säga 4 tabletter/dag. Menar du kanske oxycodon gl? Dvs. den snabbverkande sorten som också heter oxynorm?

Japp ber om ursäkt för otydligheten :) Vad den heter beror ju på vad Apoteket har på hyllan, kan ju också heta Oxy .. Actavis. Styrkan måste ju provas ut av läkare men max 4 har jag haft oavsett styrka, 5mg 10mg det är möjligt att man kanske ändrar det vid 20mg men det har jag inte haft så det kan jag inte säga. Oxycodon gl eller OxyNorm är ju likvärdiga.
 

Där kan jag tillägga att kroppen vänjer sig vid opioider efter ett tag. I alla fall gör min kropp det, men då har jag haft dessa mediciner i flera år. Man lär sig vad max intag är och hur det påverkar lilla maggen ;). Mitt kriterium vid läkarbesök (som det blir ofta) är att jag inte ska ha värk. Och det har jag inte heller, däremot är jag försiktig när eller om jag måste köra bil. Gör det helst inte alls, nu har jag färdtjänst så det behövs inte så ofta längre heller.
 
Japp ber om ursäkt för otydligheten :) Vad den heter beror ju på vad Apoteket har på hyllan, kan ju också heta Oxy .. Actavis. Styrkan måste ju provas ut av läkare men max 4 har jag haft oavsett styrka, 5mg 10mg det är möjligt att man kanske ändrar det vid 20mg men det har jag inte haft så det kan jag inte säga. Oxycodon gl eller OxyNorm är ju likvärdiga.

Då är jag med :) Jag får ta vad jag behöver. Det finns ingen maxdos enligt läkaren (det var därför jag undrade hur du menade) och vem vet bättre än jag vad jag behöver resonerar hen. För min del får jag märkligt nog ingen som helst effekt och oxykodon, varken av den långtidsverkande eller av den korttidsverkande oxykodone gl. Jag har oxycontin och oxynorm istället :)
 
Där kan jag tillägga att kroppen vänjer sig vid opioider efter ett tag. I alla fall gör min kropp det, men då har jag haft dessa mediciner i flera år. Man lär sig vad max intag är och hur det påverkar lilla maggen ;). Mitt kriterium vid läkarbesök (som det blir ofta) är att jag inte ska ha värk. Och det har jag inte heller, däremot är jag försiktig när eller om jag måste köra bil. Gör det helst inte alls, nu har jag färdtjänst så det behövs inte så ofta längre heller.

Tack och lov har min kropp inte vant sig utan när jag har behövt höja är det pga någon nytillkommen smärta.
Ja man lär sig hur man behöver kombinera de olika preparaten när man har haft dem ett tag men det finns ju grunddoseringar som man får utgå ifrån.
Jag kan inte ta så mycket smärtlindring att jag inte har ont utan får nöja mig med att det blir hanterbart. Det hade blivit sådana enorma mängder annars att det inte hade varit nyttigt. Kör bil gör inte jag heller längre. Jag kände att jag inte kunde hålla koncentrationen uppe tillräckligt och då är jag ingen bra förare och ska inte köra bil så det slutade jag med för några år sedan. Jag kan ju ändå inte ta mig fram själv utan någon måste köra rullstolen så då kan denne lika gärna köra bilen också.
 
Tack och lov har min kropp inte vant sig utan när jag har behövt höja är det pga någon nytillkommen smärta.
Ja man lär sig hur man behöver kombinera de olika preparaten när man har haft dem ett tag men det finns ju grunddoseringar som man får utgå ifrån.
Jag kan inte ta så mycket smärtlindring att jag inte har ont utan får nöja mig med att det blir hanterbart. Det hade blivit sådana enorma mängder annars att det inte hade varit nyttigt. Kör bil gör inte jag heller längre. Jag kände att jag inte kunde hålla koncentrationen uppe tillräckligt och då är jag ingen bra förare och ska inte köra bil så det slutade jag med för några år sedan. Jag kan ju ändå inte ta mig fram själv utan någon måste köra rullstolen så då kan denne lika gärna köra bilen också.

Klokt, varför utsätta andra för fara när man inte behöver? Nej jag försöker också begränsa intaget så mycket jag kan man är väl redan i farozonen för missbruk och då är det ju onödigt att göra det värre.
Krya på dig och hoppas livet går att leva trots handikappet. Själv klarar jag mig med käpp än så länge.
 
Jag har Bechterews och har Norspan plåster. Hade lite av samma problem i början av behandlingen, ca 3 år sedan,och fick stora blåsor och sår efter plåstren och klådan ska vi inte prata om :crazy:
Min läkare gav mig då Betnovat salva att smörja med och sedan dess har jag sällan några problem. Jag har provat det mesta, Tradolan,Fentanyl,Oxycontin,Tryptizol,Diclofenac, Citodon mm.men Norspan fungerar bäst på mig och jag har idag 20 mikrogr./timme
När mina skov kommer så kompletterar jag i början med 1 g citodon går sen ner till 1st (500mg) citodon och 1 st (500mg) alvedon och till slut 2 st alvedon.

Magen har aldrig rasat,peppar peppar, och jag fortsätter med Norspan så länge det får mig att kunna stiga upp på morgonen utan att vilja skjuta mig själv pga. smärtan.
 
Klokt, varför utsätta andra för fara när man inte behöver? Nej jag försöker också begränsa intaget så mycket jag kan man är väl redan i farozonen för missbruk och då är det ju onödigt att göra det värre.
Krya på dig och hoppas livet går att leva trots handikappet. Själv klarar jag mig med käpp än så länge.

Ja det har jag ju ingen rätt till. Varken för min egen skull eller för andras. Det var tufft som tusan när jag insåg fakta men nu tänker jag inte ens på det längre. Allting blir ju vardag. Även att inte kunna köra bil trots att vi bor långt ute på landet och jag hade känt mig enormt isolerad om jag hade bott här utan bil när jag var frisk. Nu har jag ju hjälp varje vardag så skulle jag absolut behöva åka någonstans så går det oftast att ordna.

Jag väljer att lyssna på den forskningen som säger att så länge man tar smärtlindring för att man har ont så är risken för beroende låg. För min del går det förmodligen inte att smärtlindra bort all smärta men jag är nöjd som det är idag att jag har något som funkar, som tar bort så mycket att jag orkar leva med resten och att jag har något att ta till när det krisar och kroppen vrålar.

Tack detsamma :) Jag ska ju bli frisk så visst går livet vidare ;) Krya på dig du också :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 922
Senast: Yrsel
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 183
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp