Bukefalos 28 år!

Smalt eller brett halsband?

S

skrocken

Jag har haft en diskussion med en kompis om vilken typ av halsband som är "snällast". Vad tycker ni, är det bäst med ett brett eller smalt halsband?
Själv har jag trott/tyckt att ett lite bredare varit det bästa, pga att det inte "skär in" mellan kotorna i nacken. Men, samtidigt så måste det ju bli obehagligt med ett brett tryck mot strupen tex. En veterinär hade tydligen menat att risken med ett brett halsband var att hunden kunde svälja luft om den drog och därigenom riskera magomvridning. Jag är alltså förvirrad, så hjälp!
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

det breda skyddar halskotorna (och luftstrupen) genom att trycket fördelas över en större yta. det smala skär väl inte in mellan halskotorna, men trycket blir större. jämför med hälen på en stilettklack och en gympadojja. vad är obehagligast att bli trampad på tårna med?
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Jag tycker bäst om sele, där trycket ligger på bröstet istället för på halsen/nacken. Bättre kontroll på hunden då man får mer styrka (fick jag iaf på våra goldens), och den slipper strypas.

Men för att svara på frågan; instinktivt känns brett band bättre.
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Tränar man lydnad är ju en dressyrlänk att föredra, så man kan korrigera mer exakt..
men, ut på promenad med en hund som händesevis drar så är ju ett brett mildare
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Jag fattar egentligen inte denna tråd..milt när ? Skarpt när ? Kan prata om min erfarenhet med fd.hunden. en hemskt lydig sak, men ack så slö och ouppmärksam..ingen fart i henne...Jag bytte strypet till ett smalare stryp..vilket fick bättre reaktion från första början. Så hon fattade på 1 sek..istället för att jag skulle haffsa med tjocka länkar. Detta var på lydnadskurs. Och ja...jag provade skojjiga varianten med henne...funkade inte....Ska man behöva byta halsband bara för det råkar vara en vardag ? Min fd.hund hade alltid detta smala stryp på sig..och varför inte ? Jag behövde ju inte använda strypet...hon gick ju lika fint i vardag som i en lydnadskurs. Är det inte så det ska vara ? Så jag ser inget fel i att byta halsband, bara det ger effekt snabbt utan våld då...MEN däremot ser jag runt där jag bor att ALLA som äger en Pitbull har så tjocka halsband så dom knappt passar i det....och ingen lydnad. Själv ser jag detta som näst intill strypsnara. Kan det vara bra ?
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

strypet har ju sina nackdelar med att det inte går att binda upp hunden (man kan visserligen knäppa i båda ringarna, men då ska det vara en lugn och snäll hund), det sliter på pälsen och hunden kan bara gå på din ena sida. men det är ju lätt att ta av och på så har man inte en hund som går och drar/rycker så är det aldrig fel med stryp. men det normala är inte att hunden huxflux blir lydig och uppmärksam för att du sätter på strypet. jag har det som en signal på att "nu ska vi träna" och då kommer den extra uppmärksamheten och motorn fram (som en "påknapp").

det där med "pitbull"korsningarna (om man nu ska vara PK, det är med största sannolikhet blandningar) så tror jag det handlar lite om utseende och kanske "min hund måste ha ett så här tjockt halsband annars sliter han sönder det och det är en jäkligt farlig hund".
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

jag träffde en tjej med sin *typ* PB look a like. Det var inte så lätt att hålla hunden med det halsbandet, så hon lyfte upp hela hunden när vi passerade :p
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Och jag förstår inte vad halsbandet har med lydnadsträning att göra. :confused:

Själv har jag inga halsband på mina hundar, förutom när det är tävling. Då har jag strypkedja, då det är ett krav på dessa tävlingar. Tävlar jag lydnad inom SBK så har jag ett vanligt läderhalsband utan vare halvstyp eller stryp.

För att svara på frågan så är brett "mildare" än smalt halsband.
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Nej, jag förstår inte heller vad halsbandet har med lydnadsträning att göra! Om man inte använder gamla "ryckmetoder" förstås. Jag vill att mina hundar ska vara uppmärksamma och lydiga vilket halsband dom än har på sig...

Det min fråga gällde, var om det verkligen kan vara skadligt att använda ett brett halsband om man har en hund som ibland drar i kopplet. Har alltså alltid själv använt ett relativt brett vanligt läderhalsband, icke stryp, då jag ansett detta "snällast". Men, mina hundar drar inte heller. Mina hundar är också sällan kopplade, men jag måste erkänna att vid vissa promenader vill jag ha dem kopplade.

Mynta2, du måste väl ändå gjort något mer än att byta halsband? Ingen hund blir mer lydig för att man sätter på ett smalare, bredare, halsband om man inte ändrar hanteringen...
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

För att gå in i den andra diskussionen så tycker jag att träning utan koppel är det normala... Visst kan olika halsband/koppel ge oliak signaler, men har det så stor betydelse vilken navelsträng man ha så...

Jag äger i stort sett bara stryp... Av en enda anledning, jag gör av med halsband och koppel på löpande band, kedjor är billiga och enkla. Alla mina hundar kan gå fint i koppel, så det används aldrig som stryp och så sällan de går kopplade så märks det inte på pälsen. Skulle de dessutom få för sig att dra om nån rävusling eller så har passerat, så känner de att jag sitter i andra änden... ;)

Loka, som alltid är med och tränas mycket har dock bara stryp när vi är bland "bebyggelse". Ex när vi va på centralstationen i Stockholm, eller när det är marknad osv. Hon går bra i koppel, hälsar aldrig eller drar, men lockar en tappad glass så kan hon rycka till och då har jag det på för att inte fälla samtliga mellan glass och hund.
På henne har jag annars vinthundshalsband i läder, eller ett brett fodrat i tyg (som jag har lyckats behålla i ett år nu :bow: )

Retriverkoppel är en annan favorit... Lägger man lite tid på att lära hunden gå ordentligt i koppel så kan man ha vilket halsband man vill.

//E
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

Man kanske ska ha som mål i sin uppfostran av hunden att den inte ska dra i kopplet så behöver man inte ha så stort bekymmer av om man ska ha smalt eller brett halvband? :idea:

Sen är det ju inte alla som har det heller iofs (känner jag mig träffad av mig själv :p )
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

I den bästa av världar...
Det är nog ändå ett faktum att vi alla någon gång råkar ut för att hunden drar till i kopplet.
Självklart ska målet vara att hunden inte ska dra, men innan vi kommer dit, behövs ju ett så bra halsband som möjligt, för att inte skada hunden.
 
Sv: Smalt eller brett halsband?

brett eller sele är att föredra tycker jag, självklart ska den sitta bra och inte ligga å skava/trycka någonstans.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 684
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 242
Senast: mackan
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 111
Kropp & Själ ...jag tror att min livsgåta kan vara nära en lösning!! :bump: Skrev lite om min problematik i en "värkgrupp" på facebook och fick just...
Svar
16
· Visningar
4 348
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp