Bukefalos 28 år!

Smarta tips på snygga knoppar?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag hade ingen aning om vart jag skulle sätta denna tråd, hoppas den är rätt...jag tog och övade att knoppa manen på mitt duktiga tålmodiga sto igår, men fick inse att jag är helt värdelös på det :p knopparna är ojämna, fula och knöliga, olika stora och håller knappast ett travsteg. Då jag knoppar delar jag först in manen i flera "hästsvansar", sen flätar jag tills det inte går att fläta mer, rullar flätan under och upp och knådar ihop den då de oftast här börjar gå sönder och fäster med gummiband. Jag brukar ha svårt att gömma den oflätade ändan på håret, och när jag rullar upp flätan håller den inte ihop. Dessutom ligger knopparna alltid, jag skulle vilja ha dem tighta och uppstående. Jag tävlar inte men tycker det skulle vara roligt att kunna knoppa snyggt och snabbt, iaf snyggt, så har ni några tips på hur man får snygga knoppar med gummiband? :) Det blir ju allra snyggast om man syr dem, men eftersom jag bara knoppar på skoj så vill jag inte sy dem. :) tack för svar!
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Jag gissar att du flätar för löst! Hårt hårt hårt ska det vara :) Då blir de också mindre knöliga. Att de är olika stora borde bero på att du har olika mycket man i flätan, jag brukar mäta med kammen. Se också till att du delar av spikrakt mellan flätorna. Det är också lättare om du blöter manen lite.

Om du vill ha knopparna rakt upp måste du också fläta uppåt, inte rakt ut åt sidan som man oftast gör.

Jag tycker det lättaste är att göra flyingeknoppar, då använder du bara ett gummiband till hela knoppen. När du flätat (stenhårt ;) ) så drar du gummibandet några varv runt änden, krokar i fingret i gummibandet och håller upp det så du kan rulla flätan till en knopp. När du rullat ända in snurar du bara det som är kvar av gummibandet runt knoppen - färdigt!

Hittade en kort video där man ser ungefär hur hon gör med gummibandet, känns som det är svårt att förklara i skrift...
http://www.youtube.com/watch?v=oQZ2dAVnSHU
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Som sagt, jämnstora mantoffsar och tajta flätor gör det hela bra mycket enklare. Angående den sista biten man som blir över i slutet av flätan så brukar jag vika in den "bakom" och fästa med ett varv av gummisnodden innan jag börjar rulla ihop det till en knopp. Gör flyingeknoppar men fuskar lite och använder två gummisnoddar, en till att fästa själva flätan och vika in änden och en till själva rullandet av knoppen.
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Tack så mycket båda för svar! Vad smarta knep, tror min tant ikväll igen få stå ut med att vara försökskanin! ;)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Lycka till, helst skulle jag vilja ha en före- och efterbild på knopparna ;)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Testade flyingeknopparna igår, det var svåårt :crazy: :D fast övning ger färdighet antar jag? Fick en lyckad knopp, och den blev faktiskt snygg (snyggast hittills av alla knoppar jag tidigare knådat ihop...:) )! Gjorde bara fyra knoppar, för sen blev det matdags och damen var inte lika medgörlig längre, därför är det bild på bara en knopp i taget :)

Såg här ser mina knoppar á la egen design ut...
IMG_1018_zps7fd8ea08.jpg

Knölig och står rakt ut och håller knappast, väldigt snygg...

Min ganska lyckade flyingeknopp :D
IMG_1023_zpsc0c00c56.jpg


Ljuset är lite konstigt pga blixten...

Jag tyckte det var jättesvårt att rulla upp den och samtidigt hålla i gummibandet, ''tofsen'' på flätan tänkte hela tiden spreta ut och flätan gick ofta sönder...fläta hårdare? ;) Men bilden ovan är bevis på att det iaf inte är omöjligt :D Fast efter en stund syntes gummibandet på knoppen hur man hade satt fast den, hur ska man göra för att det inte ska synas? Göra en tightare knopp? Jag använde också iofs röda gummiband...:angel:
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Du fäster gummibandet fel! Det är alltså inte någon flyingeknopp på den understa bilden.

Svårt att beskriva dock, tror att man måste göra en film för att visa. :p
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Aha, följde filmen på Youtube som tipsas om ovan när jag gjorde den och tyckte också den inte såg riktigt så fin ut som på filmen och tyckte det såg lite konstigt ut när man kunde se hur flätan var vikt...:p jag satte gummibandet ett par varv om ändan på flätan, sen rullade jag upp flätan medan jag höll ut gummibandet, tvinnade bandet ett varv och satte det runt knoppen. Var gör jag fel? :)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

fläta hårt som tusan! Lite ont i fingrarna får man stå ut med då håller dom! Blir det för löst så ramlar dom sönder direkt!
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Ännu hårdare? :crazy: Tyckte jag flätade jättehårt, men knappast då flätan gick sönder...:p Sen blev flätan också lätt snabbt lösare då jag skulle fästa gummibandet. Inte lätt det här :crazy:
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Du måste dra åt hela tiden, efter varje "varv" drar du åt flätan så hårt det bara går! :)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Ibland brukar jag använda hårvax (alltså, sånt till människor) för att få snyggare flätor och knoppar.
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Blöta manen innan du flätar. I änden av flätan viker du in spretet innan du fäster snodden. Lämna en ögla och rulla upp flätan-så görs en Flyingeknopp. Tips är att använda silikonsnoddar så du kan dra åt snodden hårt utan att den gåår sönder. Sen delar jag aldrig upp manen innan jag börjar fläta eftersom tjockleken på manen varierar så mycket (har aldrig ryckt man på mina hästar). Flätar därför eftergand och det blir jämna och snygga flätor.

559239_4033709333017_95836547_n.jpg


5849_1133962321154_5948681_n.jpg


298713_2260990456153_530341008_n.jpg
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Tar upp tråden igen :)

Ooh vad snygga flätor du gör!! Såna skulle jag också vilja kunna göra!

KL

Regnig och stormig dag igår igen, vilket betydde flät-övningsdags! :) flätade jäättespänt, vek in ändan, snodden runt förutom ett varv, rullade upp flätan och satte sista varvet på snodden runt knoppen. Ändå såg det förskräckligt ut, och tog lång tid då jag fick göra flera försök innan jag fick knopparna ens att hålla ihop :banghead: dock bättre än tidigare, men då jag gör knopparna blir det som på min tidigare bild, snodden syns "dubbelt", alltså även snoddelen som är i ändan av flätan syns under knoppen. Sedan har jag det problemet, hur spänt jag än flätar, blir flätan alltid lösare när jag ska sätta snodden runt den, speciellt när jag börjar vika in änden på flätan. Fast antar att det kanske är fukt och preparat som håller ihop den då? Det använde inte jag då jag bara övade. Tävlar inte eller något, men skulle så gärna vilja kunna fläta snyggt...:)
 
Senast ändrad:
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Blöt manen. Jag brukar ha en fuktig svamp som jag drar igenom den aktuella tofsen innan jag flätar den. Änden på flätan som blir efter att du satt snodden tvinnar du lite och snurrar runt snodden så har du som en lite klump att rulla flätan på. När du sen fäster vid mankammen så ska snodden inte snurras PÅ själva knoppen utan under den. Stabiliteten i knoppen kommer från att du spänner vartefter den rullas och att rullen sen hålls emot roten på flätan med snodden. Träna träna träna! När de här knopparna sitter så sitter de som berget! :)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Tar upp tråden igen :)

O men då jag gör knopparna blir det som på min tidigare bild, snodden syns "dubbelt", alltså även snoddelen som är i ändan av flätan syns under knoppen. Sedan har jag det problemet, hur spänt jag än flätar, blir flätan alltid lösare när jag ska sätta snodden runt den, speciellt när jag börjar vika in änden på flätan. Fast antar att det kanske är fukt och preparat som håller ihop den då? Det använde inte jag då jag bara övade. Tävlar inte eller något, men skulle så gärna vilja kunna fläta snyggt...:)

Snodden ska inte sitta runt själva knoppen när den är ihoprullad utan bara runt basen av flätan. Eftersom man rullar in flätan genom snodden så håller bollen ihop om man rullar tillräckligt hårt och kanske fäster snodden några varv runt flätans bas.

När du flätat hela flätan så nyp tag i änden med fingertopparna, fäst gummisnodden några varv precis ovanför där du håller ihop flätan, sen viker du in spretet, surra två varv till med snodden och sen börjar du rulla in flätan genom snodd-öglan =)
 
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Snodden ska inte sitta runt själva knoppen när den är ihoprullad utan bara runt basen av flätan. Eftersom man rullar in flätan genom snodden så håller bollen ihop om man rullar tillräckligt hårt och kanske fäster snodden några varv runt flätans bas.


Eh, kan du förklara lite närmare? Förstod inte riktigt...:p Hur ska snodden sitta? Under knoppen liksom? Mina knoppar håller inte ihop då...Och ''rullar in flätan genom snodden'', hur gör man det? :)

Delvis KL

Såhär blir mina ''flyingeknoppar'' alltid:

IMG_1741_zps399d0cf2.jpg


På den första och tredje flätan ser man flätans-ändes-snodd, så snodden ser liksom ''dubbel'' ut, inte snyggt...vad gör jag fel? Det hjälpte för övrigt att blöta manen, det var mycket lättare...:D ska ta och öva att knoppa lite varje kväll, någon gång måste det ju gå! ;) som tur njuter hästen av det (gammal tävlingshäst) och orkar vara tålmodig :love: och så ska jag köpa nya gummiband, de jag har är inte menade för knoppning och går sönder hela tiden...hurdana gummiband ska det vara? :)

P.S. Hästen är inte borstad ännu när fotot togs, ifall ni undrar om halsen ser lite dammig ut...tog direkt itu med flätandet först! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Smarta tips på snygga knoppar?

Blöt manen. Jag brukar ha en fuktig svamp som jag drar igenom den aktuella tofsen innan jag flätar den. Änden på flätan som blir efter att du satt snodden tvinnar du lite och snurrar runt snodden så har du som en lite klump att rulla flätan på. När du sen fäster vid mankammen så ska snodden inte snurras PÅ själva knoppen utan under den. Stabiliteten i knoppen kommer från att du spänner vartefter den rullas och att rullen sen hålls emot roten på flätan med snodden. Träna träna träna! När de här knopparna sitter så sitter de som berget! :)

Testade att göra som du förklarade, men det gick inte, tofsen var för kort eller något och började spreta...:confused: men att blöta manen hjälpte mycket :) ska ta och fortsätta öva, övning ger färdighet...någon gång! ;)
 

Liknande trådar

H
Hästvård Jaha, då ska dottern ut på sin första dressyrtävling. Jag, som gammal hoppryttare, kan ju inte det här med att knoppa manen... Hur gör...
Svar
3
· Visningar
1 285
Senast: Eliseeh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp