Lena Furberg

Trådstartare
Hur många här har TVabonnemang hos t.ex. Viasat, Viaplay etc och hur många har en smartTV med valda appar?

Jag är lite analfabet när det gäller sånt här, men det känns som om jag sitter här med en gammal plasmaTV och en massa satellitabonnemang som kostar en massa pengar och sällan visar samtliga program jag vill se, när jag kunde ha en smartTV som fungerar nästan som datorn? Kan jag då välja och vraka hur som helst? Kan jag ta in de vanliga svenska bas-stationerna?
 
Jag tycker inte att de SmartTV jag haft varit bra. Köper en vanlig Tv (LCD eller liknande platt normalkorkad TV) och köper Chromecast till. Funkar mycket bättre. Vi har Chromecast till vår SmartTV för de funktioner vi behöver är för långsamma om man ska ta det via TVn istället för via Chromecasten.
 
Jag tycker inte att de SmartTV jag haft varit bra. Köper en vanlig Tv (LCD eller liknande platt normalkorkad TV) och köper Chromecast till. Funkar mycket bättre. Vi har Chromecast till vår SmartTV för de funktioner vi behöver är för långsamma om man ska ta det via TVn istället för via Chromecasten.
Tack! jag ska kolla upp det. Jag har, som sagt, nollkoll men känner att det vi har nu är både jättedyrt och ger inte det vi vill ha.
 
Vi har en vanlig TV med Chromecast. Vi är inte intresserade av särskilt många kanaler utan vill kunna se SVT Play och lite Netflix, och någon gång hyr vi film online. Smart-TV verkar mest vara krångligt.
 
Jag har nyligt köpt SmartTV och gillar tanken på funktionerna, men lillebror, aka civilingenjören i datasäkerhet, förbjuder mig att koppla upp den på nätverket, då tvn tydligen är helt oskyddad och väldigt praktisk att använda sig av vid diverse attacker.
Har inte kommit längre i resonemanget än så, har båder chrome-cast och apple-tv att använda mig av istället.
 
Jag köpte ljudsystem med smart-tv nyligen, och tycker det är extremt överreklamerat. Spelkonsolen eller chromecast är betydligt mer användbart för att komma åt Netflix osv.
 
Jag har en vanlig tv med Chromecast så jag kan se netflix och svtplay. Sen har jag en Boxee kopplad till datorn för att föra över filer därifrån.

Vi har inget fungerande antennuttag
 
Jag har provat litet olika.
  • Canal+ abonnemang (med lös box via satellit) - funkade bra men statiskt och begränsat utbud och aningen begränsad bildkvalitet
  • Fria satellitkanaler (med lös box via satellit) - jättekul att botanisera bland, det finns många hundra mer eller mindre intressanta fria satellitkanaler
  • Boxer abonnemang (med lös box via marksänt nät) - funkade bra, relevant utbud och bra kvalitet
  • Telia abonnemang (med lös box via fiber) - funkade bra, relevant utbud och bra kvalitet
  • Bahnhof abonnemang (med lös box via fiber) - funkar bra, litet stelbent utbud och hyfsad kvalitet, usel box
  • Netflix på alla sätt som finns inklusive app-i-smart-TV - funkar mycket bra, litet begränsat utbud, bra kvalitet
  • Chromecast - funkade hyfsat, stort utbud och enkel användning men dessvärre är inte chromecast kompatibelt med somliga Harman Kardon surroundreceivers däribland min
  • AppleTV - funkar klockrent, stort utbud, bra kvalitet (inklusive iTunes filmutbud), enkel användning

Just nu kör jag i huvudsak med AppleTV för strömmande tjänster och Bahnhof för tablå-tv. Även om jag väldigt sällan tittar på tablå-tv i realtid, utan väljer att spela in och eftertitta pga reklamen.
 
Den okunnige (jag...) undrar då - får man in våra vanliga svenska baskanaler på samtliga? Alltså kanal 1 - 4?
 
Den okunnige (jag...) undrar då - får man in våra vanliga svenska baskanaler på samtliga? Alltså kanal 1 - 4?
Njae, du får såvitt jag vet inte in live tablåtv på SVT Play vilket är vad som bjuds i AppleTV och Chromecast. Men å andra sidan, om man står ut med böket att växla mellan källor så tror jag att det fortfarande går fint att se just dem gratis med Boxer.
 
Njae, du får såvitt jag vet inte in live tablåtv på SVT Play vilket är vad som bjuds i AppleTV och Chromecast. Men å andra sidan, om man står ut med böket att växla mellan källor så tror jag att det fortfarande går fint att se just dem gratis med Boxer.

SVT Play appen har en funktion så att du kan spela upp det som förtillfället visas på deras kanaler. Om man öppnar appen coh klickar på fliken KANALER så får man en lista på alla deras kanaler, vad som visas nu och vad som kommer visas efter nuvarande program.
 
Hur många här har TVabonnemang hos t.ex. Viasat, Viaplay etc och hur många har en smartTV med valda appar?

Jag är lite analfabet när det gäller sånt här, men det känns som om jag sitter här med en gammal plasmaTV och en massa satellitabonnemang som kostar en massa pengar och sällan visar samtliga program jag vill se, när jag kunde ha en smartTV som fungerar nästan som datorn? Kan jag då välja och vraka hur som helst? Kan jag ta in de vanliga svenska bas-stationerna?
Du kan Crome casta från paddan :) det gör vi. Dvs ha en plupp inkopplad i TVn som tar emot signaler från Paddan, så när du valt ett program på internet så hamnar det på TVn. Kräver att man har Wifi.

Oerhört praktiskt SVTplay och Viafree (ugh mycket reklam) och Netflix och HBO osv osv har vi på det viset

Vi betalar inte för några extra kanaler btw utan kör på de som råkat trilla in från hyresvärden. Typ 1 o 2 o 4 el dyl.
 
Hur många här har TVabonnemang hos t.ex. Viasat, Viaplay etc och hur många har en smartTV med valda appar?

Jag är lite analfabet när det gäller sånt här, men det känns som om jag sitter här med en gammal plasmaTV och en massa satellitabonnemang som kostar en massa pengar och sällan visar samtliga program jag vill se, när jag kunde ha en smartTV som fungerar nästan som datorn? Kan jag då välja och vraka hur som helst? Kan jag ta in de vanliga svenska bas-stationerna?
Nej du kan tyvärr inte välja och vraka precis vad du vill, det vore ju drömmen.

Vi har en oerhört dyr och smart TV vars funktioner jag knappt använder och som snart är två år gammal.
Har Telia inkl. HBO samt Visat/Viaplay.
Hade jag köpt en ny TV i dag hade jag köpt i princip den billigaste..
Även om vi har "allt", så tycker jag att det är mycket snabbare att använda det som många andra har påpekat, Cromecast (funkar både till iPhone och Android). :love:
Ska man se något på Youtube på TV:n så tar det ju en evighet att skriva i sökordet. Använder du telefon/padda eller dator är det ju gjort i ett kick.

Chromecast är en dongel du sätter i din tv (föresätter att du har wifi hemma, men det tror jag att du har). Sedan använder du din telefon/padda eller dator som fjärrkontroll.
Oerhört lätt att installera, även om man är ointresserad av teknik.
Superfin bildkvalitet, ofta får man full HD-upplösning.
I övriga rum där tv finns har vi ingen nätkabel alls, bara dongel, och det är helt perfekt. :)
Då kan du se se alla gratiskanaler som SVTplay (med programarkivet) och de som är gratis på t.ex Viafree och Dplay. Men vill du ha hela deras utbud får du betala.

Har du ett (ledigt) hdmi-uttag i din TV behöver du egentligen inte byta tv utan bara surfa in på Claes Ohlson, Kjell eller annan sida och köpa en liten Chromecast för ca 400 kr. ;)

Så mitt konkreta råd är:
Köp en Chromecast och testa.
Säg upp dina dyra abonemang.
Skaffa Telias billigaste paket (om du inte klarar dig med kanal 1,2&4).
Lägg en eller ett par hundra på t.ex. Netflix och känn hur det känns.
Utvärdera därefter om du ska byta TV eller skaffa dig fler tjänster.
Lycka till. :)
 
Fördelen med Netflix, HBO, Viaplay och liknande är ju också att man kan pausa abonnemanget. Jag följer kanske en eller två serier och ser enstaka filmer, så jag ställer på tjänsten när det kommer en ny säsong av någon serie jag vill se, och så passar jag på och tittar om det har kommit något nytt i filmutbudet.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 109
Senast: Otherside
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 494
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 647
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp