Bukefalos 28 år!

Smörgåstårta utan kött

Texaz

Trådstartare
Ska göra smörgåstårtor till begravningen på fredag och har allt klart för mig vad gäller den "vanliga", har dock kört fast på den utan kött:confused:
Fisk och skaldjur går bra!
Tipsa mig!!!
 
Åh, det är ju supergott med rökt lax på! :)

Brukar göra sån gegga av cf/gräddfil, keso, kryddor efter humör och hackad dill att ha mellan brödskivorna. Ovanpå dekorerar jag med sallad, körsbärstomater, rullar ihop rökt lax, kanske lite räkor och ägg. Avocado är ju också gott att ha på om man känner för det.
 
Jag brukar göra ett lager med mimosasallad och ett lager med räksallad samt ett lager med skinkost och det lagret borde du ju kunna utesluta, kanske hacka kokt ägg uppblandat med majonnäs och creme fraiche eller liknande om vederbörande äter det. Sedan dekorerar jag med räkor och skinka (lätt att utesluta) tomat, gurka och en hel del frukt faktiskt, vindruvor, physalis, bananslantar..
 
Ett vegetariskt alternativ är att använda Tartex som fyllning. Sen kan man garnera valfritt.
 
Ska göra smörgåstårtor till begravningen på fredag och har allt klart för mig vad gäller den "vanliga", har dock kört fast på den utan kött:confused:
Fisk och skaldjur går bra!
Tipsa mig!!!
Jag har räkost blandat med dill och grädde i ett lager och grädde blandat med sån där vegetarisk pastej i ena lagret. Garnerar med grönsaker och ost. Blir supergott.
 
Mimosasallad och krossad ananas blandat med mjukost är också gott som fyllning. Som garnering kan man ju ha nästan vad som helst; räkor, ost, stjärnfrukt, tomater eller rädisor skurna som näckrosor, gurka, paprika etc. :-)
 
Ska göra smörgåstårtor till begravningen på fredag och har allt klart för mig vad gäller den "vanliga", har dock kört fast på den utan kött:confused:
Fisk och skaldjur går bra!
Tipsa mig!!!
Har vid ett tillfälle fått en där tvålager var skagenröra och sedan var det ett lager med typ coleslaw för att få lite tuggmotstånd, tror att de även hade blandat i lite annanas i för att få lite sötma att bryta av med. Det var riktigt gott!
 
Jag brukar göra en vegetarisk med ett lager mimosa och ett laget créme fraiche blandat med fetaost. Jättegott!
 
Jag äter själv inte kött, men fisk och skaldjur. Brukar göra smörgåstårta med 3fyllningar lager ett grädde tonfisk purjolök och kryddor. Lager två skagenröra, helst hemmagjord (creme fraiche, majonnäs, champinjoner räkor och kräftstjärtar, dill och kyddor. lager tre cremefraiche franska örter, vanlig creme fraiche och ägg. Garnerar sedan med ägg, ost, räkor, surimi och/eller kallrökt lax. Och så sallad, tomatgurka osv såklart!
 
Jag gillar att göra smörgåstårta med medelhavssmaker (mimosasallad och liknande är :wtf:): pesto, oliver, soltorkade tomater, olika sorters tapenade, avokado, ruccola, etc. Ett lager fyllning kan t ex vara soltorkade tomater hackade och blandade eller mixade med creme fraiche/majonnäs/vad man nu vill ha för klet. Eller mosad avokado med pressad citron och hackade oliver.
 
Jag rör ihop majonäs, chilisås, tonfisk, hackade ägg, hackad rödlök och dill. Lägger i båda lagren. Brödet (jag älskar att göra med hönökakor) fuktar man lätt med lite apelsinsaft. Garnerar med räkor,gurka, sallad, tomat, ägg o citron. Denna är minst lika god dagen efter.

Jag är totalt inkompetent i köket men den här är så lätt att tom jag får den god. :p
 
Vet att du redan fått massa tips, men tänkte dela med mig av den jag brukar göra. Brukar ha franskabröd som bröd, men det går väl med vilket bröd som helst. Denna är helt vegetarisk, men innehåller mejeriprodukter.

Jag brukar blanda creme fraiche och philadephiaost, ungefär ett vanligt paket (ej family pack) Philadelphia till 5 dl cf. I med cm-stora äppelbitar, curry, salt och peppar. Man kan behöva ha i ganska mycket curry så att det nästan smakar för mycket curry när man smakar bara blandningen, men sen när man gjort hela tårtan smakar det inte alls mycket curry.

Till andra lagret brukar jag göra samma grundrecept med cf och Philadelphia, kryddar med salt, peppar och salladskrydda (antar att det går att krydda med i princip vilken ört som helst) och så smular jag i tofu.

Använder även philadelphia- och cf-röran till utsidan och garnerar med salladsblad, tomat, gurka.

Ett alternativ till fyllning är också Dallassallad. Många andra har skrivit mimosasallad, men det tycker inte alls är särskilt gott.
 
Dallassallad är ju supergott!! Någon som har recept?? Inga träffar på google:(...
Eller blir jag helt sonika tvungen att köpa den färdig??? Får annars hålla tillgodo med coleslaw (gjorde en STOR sats igår, blev så sugen när jag såg inlägg här!):p
 
Jag gör alltid samma enkla
Smörgåstårta
Franskabröd 3 X 3 ta bort kanterna (2 lager fyllning)

fyllning
3 dl vispgrädde (går bra med Kelda visp) vispad
1 1/2 dl majonäs
2 förpackningar crabstick skivas
1-2 grönt äpple rivet
skivad purjo
hackad färsk dill

garnering
skalade räkor
ägg skivat
svart kaviar
gurka skivad
citron
 

Liknande trådar

Mat Jag tycker mycket om smörgåstårta, men det blir inte så ofta att jag vare sig köper eller gör. Undantaget när jag är i Egypten. Det har...
2
Svar
21
· Visningar
1 430
Senast: WildHorse
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 233
Senast: TinyWiny
·
Mat Ska ha en middag och lite speciella förutsättningar och behöver tips på maträtter med låg proteinhalt. Av hälsoskäl får en person inte...
Svar
16
· Visningar
1 413
Senast: Angel
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 480
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp