Bukefalos 28 år!

Smörjning ??.

P

Piewo

Finns det någon som kan svara på vad jag ska smörja in min hingsts snopp med? Den ser röd och det ser nästa ut som att han flagnar på snorren. Det ser ut som den skulle behöva smörjas men med vad ???
 
Dom ser ut så.. Det du kan göra är att tvätta av den med en MJUK handduk & ljummet vatten.. Vissa hästar har röda snoppar=) Flagnar gör de flesta, min valacks med..
 
Det kallas smegma (flaget alltså) vad jag vet och "alla" snoppar får sådant :) även människors om vi inte tvättar oss !
Det är som ovan skrev bara att tvätta med ljummet vatten så blir det fin igen :eek:
De flesta hingstar gillar det om man går varsamt fram .
 
Måste bara säga att din (?) häst var underbart söt!! (tog mig friheten att bläddra bland dina bilder... :angel: )
:love:
piewo10.jpg
 
Hej!
Du ska absolut inte smörja din hästs snorre med nåt! Gör du det så rubbar du den normala bakteriefloran och risken är stor att hästen får problem, bla med svampinfektioner. Tvätta med ljummet vatten kan du iofs göra, men du bör ta på dig sterila handskar så att inte du smittar hästen med dina handbacilusker!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
692
Senast: skiesabove
·
Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 122
Senast: Manji
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: animalasia
·
Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
640
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp