Bukefalos 28 år!

Snart kommer hästen....

Tahari

Trådstartare
Jag har läst ett otal trådar om hästar som inköpts och blivit helt personlighetsförändrade vid ägarbyte och flytt. Vilket givetvis är helt förståligt med tanke på att det är ett flockdjur som utsätts för en enorm förändring.
Nu vilken dag som helst får jag hem min inköpta dröm och vill såklart att det ska gå så smärtfritt som möjligt. Jag har klart för mig att allt måste ske i en lugn takt utan stressmoment.
Men hur tänker ni inför de första dagarna. Ska jag släppa henne i hage bredvid de andra hästarna eller ska jag promenera henne i omgivnigarna och lägga allt krut på att "bounda" med henne själv först.
Även när hon är inne har jag lite undringar vilket som är bäst, låta henne vara ifred eller pyssla med henne så mycket som möjligt.
Jag hade nog inte tänkt rida henne alls första veckan, men någon typ av motion kanske hon skulle må bra av att få, kanske släppa henne i ridhuset så hon får nosa eller rusa som hon vill?
Hästen är av en mycket social karaktär, hon flyttar från ett stall med bara ett par kompisar till ett med kanske ett tjugotal.
Hon har heller inte bytt ägare på massvis med år, så byta stall och människa är alltså ingen vanesak för henne.
Tacksam för alla tips som kan göra det hela mindre jobbigt för henne.
 
Sv: Snart kommer hästen....

Den senaste hästen vi köpte gjorde vi så med att vi lät honom stå inne i boxen en timme. Han kunde då kolla runt, känna doften och spana in oss. Vi klappade lite på honom och lät honom lukta på oss och så, han är väldigt social och explosiv men ändå en cool unghäst.
Vi släppte sedan ut honom i hagen till de tre andra som vi har. Dessa hästar är inga som springer och jagar utan hälsar och visar vem som bestämmer. Det gick väldigt lugnt och efter bara några dagar var han inne riktigt bra i flocken.

Jag gjorde sedan så att jag tog in honom varje dag, borstade och gosade med honom och gick även en runda i skogen. Jag gick även ut till dem i hagen, gosade både med honom och de andra, jag la helt enkelt mycket tid i stallet och i hans närhet de första dagarna. Jag var första ägaren efter uppfödaren och han tydde sig till mig väldigt fort och han trivs riktigt bra hos oss.

Detta funkade för mig och min häst, men alla är olika så försök känna efter lite hur du tycker hon reagerar och känns.
Det kommer säkert gå bra och lycka till med din nya häst :)
 
Sv: Snart kommer hästen....

När jag tog hem en ny häst (foderhäst) lät vi henne först stå inne i stallet en stund och borstade lite, bytte täcke och sånt (hon kom i februari). Sen släppte vi ut henne i en hage bredvid de andra tre hästarna. Där fick hon gå en vecka eller så. Jag red litegrann redan tredje dagen, men bara typ skritturer så hon fick använda huvudet lite då ägaren berättat att hon blev väldigt pigg av att vila.

När vi sen släppte ihop hästarna i samma hage var det inga problem alls. De hade hunnit kika på varandra i godan ro över staketen och boxgrannen hade hon även bekantat sig med i stallet då vi har öppet över dörrarna. Gick hur smidigt som helst och blev varken bråk eller spring i hagen.
 
Sv: Snart kommer hästen....

Det är nog lite det upplägget jag också hade tänkt mig. Speciellt oroar jag mig lite för hagsituationen (jag vill ju inte gärna ha en skadad häst och inte heller att hon skadar någon annan). Dessvärre är det ett rätt stort inakorderingsstall så det är inte säkert att jag har så mycket att säga till om beträffande hagkompisar. Kruxet är också att vi kommer till nya stallet på eftermiddagen då det redan börjat mörkna och de flesta hästarna nog har gått in eller är på väg in. Introducera nya miljöer i beckmörker är kanske inte idealt så det blir nog att hon får stå inne första dagen. Sen får jag gå upp i ottan och se till att jag är på plats vid morgonfodring och utsläpp. Säkert att allt går bra men jag måste tillstå att jag har lite oro i magen eftersom det var väldigt länge sedan jag hade häst och mycket har förändrats både beträffande mig själv (som nu är gammal och förståndig;))och själva hästhanteringen.
 
Sv: Snart kommer hästen....

Om hästen kommer när det börjar mörkna hade jag också låtit den stå inne den dagen, särskilt om de andra är på väg in dessutom. (Det skulle kunna funka att släppa ut men jag skulle inte provat)

Jag var också nervös när min första egna häst skulle komma, och då har han ändå vart på sommarbete på den gården i 7 eller 8 år utan problem :p Men det gick precis så problemfritt som man kan tänka sig. Sov liggandes i godan ro redan första natten. Det kommer säkert gå alldeles utmärkt för dig med :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 144
Senast: cello
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 291
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp