Bukefalos 28 år!

Snett bäcken

K

kangaroo

Jag har haft en equiterapeut ute till min häst som sa att pållans bäcken var snett. Hennes höftbensknöl på ena sidan var högre än på den andra samt att ländpartiet var något roterat. Försök gjordes att rätta till det men det lyckades inte helt på en gång då antagligen hästen haft det en längre tid. Nu skall jag stretcha hästen, massera samt sko med sula på det bakbebet som är kortare. Jag vill så gärna veta vad ni har för erfarenheter av liknande besvär och hur det har gått för er. Hur lång tid tog det att behandla osv. Tydligen var det ett ganska vanligt problem.

:bow:Fia :banana:
 
Det verkar vara ett mycket vanligt problem, tror inte att jag hört talas om nån häst som haft besök av equiterapeut som inte haft snett bäcken. Undrar hur det är med männiksor, jag mistänker starkt att även mitt bäcken är snett.
 
Min häst har också fått diagnosen snett bäcken, eftersom han har haft det länge tar det tid innan det går tillbaka... Vi har dragit honom till rätta 3-4 ggr, och det är bättre varje gång, jag kan tänka mig att 6 behandlingar nog kan göra susen :)
 
När jag köpte min häst hade han gått med snett bäcken i ca tio år... Trodde såklart att det aldrig skulle gå att reparera, men det gjorde det, på en behandling! PM:ar dig om namnet på min gud! Lycka till!
 
Alla hästar har visst snett bäcken!! Vet en som blev så förskräckt att hon åkte och rötgade hästen, och gissa...hästens bäcken var inte det minsta snett!!!
Antar att du fick köpa en massa dyra mineraler och mediciner också?
Ta det med en nypa salt! Det är mitt råd!
 
Hej!!
Vi tar regelbundet ut en kiropraktor, o när hon tittade på min nya häst såg hon att hela bäckenet var snett. Hon visade det för oss, o de skiljde säkert 2 cm. Hon kallade det en "subluxation", tror de stavas så. Hon var helt låst i ryggen o hade ingen cirkulation på länden. De såg vi, för hon hade svettfläckar uppe på länden, en avlång på varje sida, o vi fatta inte var de kom ifrån, men det förstod vi ju sen. O hela hästen var totalt omuskald när jag köpte henne, så jag tror de va sant, för en 5 åring med inga musler tycker jag är konstigt. Hon var ju ändå riden mycket... Men efter nåra gången hon kom ut så hade de blivit bättre, jag red ju upp musker o då kunde de lägga sej rätt. Så nu tror jag inte det är några problem. Hon är i princip helt rak när man tittar bakifrån... Kiropratorn trodde de va så att hon gjort något i hegen, kanske gått omkull eller halkat till....
Men de har ju löst sej nu...
//fia
 
Det beror ju alldeles på vad det är som orsakar det sneda bäckenet. Det kan ju t.ex. bero på sneda muskler och då går det givetvis att med stretching, massage och liknande att rätta till. Och givetvis hitta grundorsaken till varför hästen blev sned, t.ex. ryttaren, sadeln osv.
Sedan kan ju snedheten bero på en försliten höft (vanligt t.ex. bland hästar som gått trav). Vanligt är också att hästar går omkull och får en lindrig fraktur som sedan läker ihop snett. I de två senare fallen så hjälper inte massage och stretching. Visserligen kan det ge lindring och rätt träning kan i viss mån även minska problemet.
Min hovslagare skulle nog inte råda till att försöka fixa problemet med sula på ena hoven. Han vill t.ex. inte fixa låga trakter bak på min häst med kilar. Han menar att ändra hästens leder och vinklar medför långt större risker än att försöka lindra effekterna något. Jag skulle nog låtit en hästklinik och hovslagare ta en titt på hästen först innan jag hade börjat ändra för mycket. Speciellt om du tänkt använda din häst mycket.
Hälsning Maja
 
Min valack hade troligtvis halkat under vintervilan ifjol och hade mycket ont när jag sedan började rida honom, han protesterade mycket. Efter röntgen av rygg, ben o allmän veterinärkontroll (fann inga fel) tog jag kontakt med en kiropraktor.

Hon masserade igenom hela hästen och gav mej ett massage o stretchingprogram att göra var dag. Han skrittades mycket över höga cavaletti så han fick lyfta o röra på sej o så gick vi ut o promenerade.

Hon rörde INTE bäckenet och jag fick inte röra det när jag masserade. Hon menade, om hon försökte rätta till bäckenet med en gång, så skulle musklerna bara dra tillbaka det. Hästen hade ont o var spänd, första målet var att få honom avslappnad. SEDAN kunde man dra tillbaka bäckenet.

På valacken gick det självmant tillbaka när han fått litet över en månads massage o stretching o cavalettiövningar. Sedan började jag rida mycket försiktigt o hade hela tiden koll på en avslappnad häst som hela tiden rörde på ryggen.

Lena
 
Vill bara säga till alla här, som även Balderum har skrivit, att massage innan det börjar rättas är väldigt bra, just för att få musklerna rätt längd och mjukhetsmässigt. Annars kommer bäckenet att behöva rättas fler gånger än vad som kanske är nödvändigt.

Mvh
 
skulle gärna ta ut en equiterapeut så kan får känna igenom min häst.. Någon som har erfarenhet av någon equiterapeut här i stockholm? skicka gärna ett pm ...
 
Är också intresserad av en bra eqiterapeut men i Gävle-trakten så om någon vet något tar jag tacksamt emot Pm....
 
Ja, det är visst vanligt... MEN jag tror att när en ET säger att hästen har snett bäcken, är det inte snett på så sätt att man kan se det på röntgen, det är nog mer att muskulaturen är sned, och att detta beror på låsningar i länd och rygg. Hästen använder sin kropp på fel sätt pga att det gör ont annars, och blir därav sned.
 
jag köpte ett halvblod för två och ett halvt år sen. han var då fyra år. jag hade sen problem med honom till och från tills i höstas. han va mest ojämn i dom olika varven men han var även halt ibland och jag åkte till olika kliniker flera gånger utan att dom hittade riktigt vad som va fel. i sommras blev han halt igen och jag åkte denna gången till regionsdjursjukhuset i helsingborg. efter en lång utredning kom dom fram till att han var skev i bäckenet. han blev då utdömd eftersom det enligt veterinären inte gick att göra något åt. som tur va läste jag om equiterapeut håkan lundell som specaliserat sej på ryggproblem och åkte dit och min häst behandlades i slutet av augusti. jag såg skillnad på hans steg direkt efter behandlingen. efter behandlingen tömkörde jag min häst varannan dag och red varannan. jag jobbade mkt. med cavalettibommar som någon annan skrev här. i början av november var vi ute på våran första clearround! min häst gick bättre än vad han någonsin gjort. han va jämn i båda varven och hade lätt för att arbeta i rätt form och protesterade aldrig som han gjort förut. många säger att skevheten kommer tillbaka efter ett tag. tyvär kommer jag aldrig få veta det med min häst eftersom han bröt benet och avlivades dagen innan julafton. :cry: jag gör ett arbete om detta så om någon vill veta något mer om det här eller som har egna erfarenheter får ni gärna skicka ett pm till mej.
 
Medryttarhästen började tappa bakbenen här efter sommaren och då ringde ägaren till "Håkan", som kom ut och upptäckte ett snett bäcken. Antagligen nåt hästen haft sen väldigt ung ålder. Inte blivit direkt bättre av den första karriären (travbanan). Han rätade ut bäckenet och rekommenderade massage, träning, stretchning och ev en till behandling.
Hästen blev förändrad och kunde för första gången på väldigt länge stå rakt bredvid varann med bakbenen! Hon blev också stabilare.
Eftersom det är en så pass gammal "grej" kommer han tillbaka efter årsskiftet för att gå igenom och ev korrigera.

Han sa det att om man behöver fler än tre behandlingar, bör man prova något annat...(gäller inte massagebehandlingar...?)
 
De flesta människor, och hästar, är sneda nånstans.

Jag vet att jag är ojämnt lång i benen och därav även sned i bäckenet. Sen har jag också en kota som är överrörlig, och som jag kompenserar med att försöka bära upp hela kroppen med axlarna = FEL! > ont i nacke och axlar...

Men med rätt träning och liksidigt arbete rätar jag ut det som jag kan räta ut, balanserar upp kroppen och får inte ont.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 046
Senast: Viva
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 863
Senast: Ida94
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 292
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 034
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp