Snubblar på Platt mark.

J

_Jannike_

Rider en islandshäst sen några veckor tillbaka. Och har märkt att när jag travat eller töltat honom eller vad man nu gjort så snubblar han nästan varje gång man ska sakta ner honom. O då är de på platt väg jag rider på. Har för mig att jag för längesen hörde att det kan tyda på nått? Är de sant, o kan de va nått speciellt som orsakar att han snubblat utan att där e nått att snubbla över? (Kanske bara e jag som fått för mig nått)? Mvh Jannike
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Rider en islandshäst sen några veckor tillbaka. Och har märkt att när jag travat eller töltat honom eller vad man nu gjort så snubblar han nästan varje gång man ska sakta ner honom. O då är de på platt väg jag rider på. Har för mig att jag för längesen hörde att det kan tyda på nått? Är de sant, o kan de va nått speciellt som orsakar att han snubblat utan att där e nått att snubbla över? (Kanske bara e jag som fått för mig nått)? Mvh Jannike


Kanske är dags att verka honom?? En del hästar blir snubbliga när det börjar bli dags för hovis att komma =)
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Ja, skoningen skulle jag kolla över.
Sedan är det ju viktigt att hästen är samlad i nedtagningen, kanske behöver den lite mer stöd där?
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Ja de kan va så. de e inte jag som sköter skoningen, men kan säga till dom om de behövs iaf! O ja han kanske inte e så samlad, för han är väldigt stel och otränad. Har mest skrittat på honom än så länge för han har väldigt dålig kondis och klena muskler. Så han behöver bygga upp sina muskler innan jag går vidare o kräver något av honom.
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Ja de e nått sånt jag har för mig att jag har hört. Men får hoppas på de bästa o att de bara e som han e osamlad!
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Smärta kan det vara, ex kotleds-/hovleds-/knäledsinflammation eller fångkänning tex. Hoppas det bara är skoningsdax.
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Snubblar han inte annars så tror jag också att han behöver mer stöd av både hand och skänkel.
Sen gör många också felet att dom släpper stödet för fort när hästen saktat av, då blir hästen ju lite överraskad och snubblar då stödet helt plötsligt försvann.
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Hejsan.
Jag har ridit på en islandsvallack hos min granne några ggr, jag brukar rida på stona där som är yngre men hursomhelst, han är 23 och snubblar jätteofta, men det beror på att han ser lite dålig och inte håller reda på benen. En gång gick han ner på knä i tölten men han skadar sej inte. Hur gammal är din häst?
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Min häst gör oxå så! Oftast gör han det för att han ska få långa tyglar så han får äta...
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

Hejsan.
Jag har ridit på en islandsvallack hos min granne några ggr, jag brukar rida på stona där som är yngre men hursomhelst, han är 23 och snubblar jätteofta, men det beror på att han ser lite dålig och inte håller reda på benen. En gång gick han ner på knä i tölten men han skadar sej inte. Hur gammal är din häst?

Hästen jag rider e bara 6 år. O han har stått mycke innan men de e ändå kontigt när han snubblar så ofta! Kan ju bero på dålig muskling, men de vet man aldrig säkert!
 
Sv: Snubblar på Platt mark.

snubblar hästen jätte ofta? har han gått ner på knä någon gång?
kan vara knäledsinflamation och tilloch med spatt,, jag hade kollat upp det med vet för säkerhets skull
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 546
Senast: Smulu
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 444
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 977
Senast: Dopy
·
Hästvård Har ett stort på 11 år, hon har sedan hon kom till mig varit underlig i sitt travsteg. Jag ska försöka förklara. I trav så tar hon som...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp