Snubblig häst

Melon

Trådstartare
Hej! Jag för ett par månader sedan har blivit lycklig ägare till en helt underbar fjording. Vi har dock problem mee att han snubblar. Han är köpt från ridskola där jag har ridit honom innan och även där fanns problem med att han snubblade. Vad jag vet har han inte gått omkull men han har flertalet gånger gått ner på knäna. Vanligast är dock att han bara snubblar till lite lätt.
Han brukar snubbla ungefär 1-2 ggr per lektion.

Lite om honom: Han är 12 år (född 2005) och stor C. Han har lite mycket hull men vi håller på att "jobba ner" det. Har somsagt gått på ridskola ca. 2 år. Ingen sjukdomshistoria som skulle kunna vara förklaringen. Vi har haft sadelutprovare till oss nyss. Ska även kollas av hovslagare. Jag jobbar mycket med min egen balans och varit hos sjukgymnast. Vi har jobbat med lite backträning. Jag rider tre/fyra dagar och 2/3 dagar går han lektion, vi brukar låta honom vila eller bara jobba med lättare ridning på söndagar. Två av dagarna går vi med instruktör.

Vad tror ni det kan bero på och vad kan man göra för att hjälpa honom? Kan det ha med övervikten att göra? Ska jag jobba vidare i skogen och i backar? Eller bara låta det vara?

Tacksam för svar.
 
Jag tar för givet att hästen blivit besiktigad och är frisk.

Rider nu utomhus med honom? Han är ju van att gå i ridbana mycket med slätt underlag och då sätter autopiloten på.
Testa att rida i riktigt sly där han måste lyfta benen.

Men också vad Korven skrev, han måste jobbas i form. Riktig form, inte bara böja nacken, utan verkligen lägga tyngd på bakbenen.
 
Jag tar för givet att hästen blivit besiktigad och är frisk.

Rider nu utomhus med honom? Han är ju van att gå i ridbana mycket med slätt underlag och då sätter autopiloten på.
Testa att rida i riktigt sly där han måste lyfta benen.

Men också vad Korven skrev, han måste jobbas i form. Riktig form, inte bara böja nacken, utan verkligen lägga tyngd på bakbenen.
Lägga tyngd på bakbenen går inte . Men lyfta upp hästen fram så manken kommer upp och därmed blir "lättare fram". Men det är kanske det du menar?
 
Först o främst uteslut att den inte har problem med kotleder eller framknäna. Är den frisk så rid den i skogen där den får lyfta på benen och gymnastisera sig. Börja lite försiktigt och öka på successivt allteftersom. Är den väldigt överviktig så banta ner den. Den ska gå tre-fyra dagar ut i naturen och max två pass på banan. Att harva runt på ridbanan i framvikt fem-sex dagar i veckan är förödande för kotleder o framknäna.
 
Hej! Jag för ett par månader sedan har blivit lycklig ägare till en helt underbar fjording. Vi har dock problem mee att han snubblar. Han är köpt från ridskola där jag har ridit honom innan och även där fanns problem med att han snubblade. Vad jag vet har han inte gått omkull men han har flertalet gånger gått ner på knäna. Vanligast är dock att han bara snubblar till lite lätt.
Han brukar snubbla ungefär 1-2 ggr per lektion.

Lite om honom: Han är 12 år (född 2005) och stor C. Han har lite mycket hull men vi håller på att "jobba ner" det. Har somsagt gått på ridskola ca. 2 år. Ingen sjukdomshistoria som skulle kunna vara förklaringen. Vi har haft sadelutprovare till oss nyss. Ska även kollas av hovslagare. Jag jobbar mycket med min egen balans och varit hos sjukgymnast. Vi har jobbat med lite backträning. Jag rider tre/fyra dagar och 2/3 dagar går han lektion, vi brukar låta honom vila eller bara jobba med lättare ridning på söndagar. Två av dagarna går vi med instruktör.

Vad tror ni det kan bero på och vad kan man göra för att hjälpa honom? Kan det ha med övervikten att göra? Ska jag jobba vidare i skogen och i backar? Eller bara låta det vara?

Tacksam för svar.

Har en bekant vars häst är lite snubblig när tårna blir lite förlånga.
 
Har en bekant vars häst är lite snubblig när tårna blir lite förlånga.
Nog för att det är bra att ta det säkra före det osäkra och åka till klinik men jag slår ett slag för ovan inlägg. Min häst blir snubblig med vissa hovslagare. Med nuvarande Hovis är det som bortblåst.

Annars har du fått bra tips, rid honom i snårskogen så han måste lyfta på sina ben.
 
De två jag haft som varit snubblinga på den nivån trots korrekt hovvård så den ena hade en skada i halskotpelaren och neurologiska problem och den andra hade inflammation i carpus (framknä). Ingetdera märktes av på annat vis. Bådadera märktes vid utredning på klinik.
 
Nog för att det är bra att ta det säkra före det osäkra och åka till klinik men jag slår ett slag för ovan inlägg. Min häst blir snubblig med vissa hovslagare. Med nuvarande Hovis är det som bortblåst.

Annars har du fått bra tips, rid honom i snårskogen så han måste lyfta på sina ben.

Det är inte alltid det är kotleder eller annat som spökar. Hoppas att hästen inte fortsätter vara snubblig.

Övrigt tycker jag att det verkar som kotledsinflamation har ökat mycket på häst. Är det så att det mest rids i ridhus, paddock. Tycker inte att det är lika ofta den diagnosen på hästar som ridsut mest.
 
Tack för alla svar!
Ska parta med vetrinären när den kommer (Har för mig att den kommer snart, annars blir det att ringa).

Han har ridits mest i ridhus då det lätt blir så på ridskola, men vi försöker ta oss ut mer och mer.
Ska ta åt mig av alla tips och testa annan hovslagare.
Jätteöverviktig är han inte men ändå såpass att vi måste åtgärda.
 
Tack för alla svar!
Ska parta med vetrinären när den kommer (Har för mig att den kommer snart, annars blir det att ringa).

Han har ridits mest i ridhus då det lätt blir så på ridskola, men vi försöker ta oss ut mer och mer.
Ska ta åt mig av alla tips och testa annan hovslagare.
Jätteöverviktig är han inte men ändå såpass att vi måste åtgärda.
Gör en sak i taget bara, så du vet vad det var som felades. Jag hade börjat med veterinär, och om det inte visade något gått vidare med hovslagare osv.

Det värsta som finns är att ändra en massa i ridningen, och så visar det sig att hästen faktiskt hade ont. Dels går det tid och energi och kanske pengar, men framförallt är det inte kul med det dåliga samvetet som infinner sig när man inser att man ridit en skadad häst.... :(
 
Min medryttarhäst var väldigt snubblig i början, gick omkull med ägaren i skogen tre-fyra gånger. I hans fall trodde vi det berodde på att han var import från Holland, hade gått i platta hagar och inte ridits i terräng i kombination med en lite tyngre ägare med sämre balans (köptes som första häst). Nu har vi stärkt upp honom med mycket skogsridning och han snubblar så gott som aldrig längre, och helt plötsligt har han full koll i hoppningen. Han är dock behandlad för kotledsinflammation höger fram och knäledsinflammation vänster bak så det kan mycket väl ha spelat in! Även om han välte med ägaren så sent som i somras när han var färdigbehandlad.

Ett första steg är dock definitivt veterinärutredning! Min medryttarhäst är genomkollad på alla sätt och vis.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp