Snubblig islandshäst?

G

glimmie

Jag har ett 18-årigt islandssto som inte känns helt fräsch i något benen. Hon har jämt varit lite snubblig ute i skogen, men i helgen då jag red så kunde hon plötsligt "tappa" bakbenen helt, och det hände många gånger att hon inte alls hängde med med bakdelen.
Hon satte även ner framhovarna konstigt ibland, med tån före och sedan så tippade hon över framåt och snubblade följdaktligen till.
Hon är ju uppåt åren, men hålls igång regelbundet och är i bra form.

Vad borde jag göra?
Ska jag höra med distriktveterinär först eller försöka få in henne på en klinik för röntgten?, eller kanske ta det lugnt i några dagar och se om det går över?
Tilläggas bör att det mest (konstigt nog) var i skritten, hon töltade och även galopperade utan större problem vad jag märkte.
Vad kan det vara? Tack för svar.
 
Hästen har förmodligen ont i ett eller flera ben och försöker avlasta eller möjligen ryggen därav allt snubblande.

Kan det vara så att när du red fortare så var hästen lite bättre uppvärmd, vissa skador kna blev bättre efter uppvärmning. Hur rör sig hästen utan ryttare, är den helt ren? Har du märkt något tidigare?
 
Ja så kan det vara, det konstiga är bara att hon sätter ner hovorna hel knasigt.
Hon snubblade både i början och i slutet av ridturen så det kan inte ha något med uppvärmningen att göra.

Det enda jag märkt tidigare är just att hon snubblat kanske lite mer än vanligt men det tänkte jag inte så mycket mer på, men nu har det verkligen blivit så mycket att man börjar bli orolig.

Utan ryttare är hon lika snubblig, i varje fall när jag är ute och promenerar med henne, ska be någon annan leda runt henne i paddocken och verkligen kolla på hur hon rör sig utan ryttare, tack för tipset!

Påpekas bör att hon blev ordentligt genomgången av en massör för några veckor sedan och hon märkte ingen på ryggen i alla fall. Antagligen är det benen som krånglar. Kan det ändå ha med åldern att göra? :confused:
 
Min gammelman, 26 år, blir alltid jättesnubblig i slutet på skoperioderna. Han grejjar inte det minsta för stora fötter. Han är för övrigt fullt frisk och spattfri.

Men annars så är snubbling typiskt för spatt. Så du bör röntga hasorna. Ett annat typiskt spatt-beteénde är att sätta ner huvudet och dra som en Dragster.

Vissa hästar är bara snubbliga, särskilt i skritt, av ingen orsak alls. Då så får man som ryttare RIDA hästen så att den lyfter på fötterna. Och vara noga med att hästen inte blir trött i musklerna eller får mjölksyra.
 
Jag tänkte med det samma på spatt :(.

Har du ingen som kan leda henne så kan du väl prova att longera/löslongera hästen och två par ögon ser bättre en ett. Ibland syns hälta bättre på böjt spår. Jag håller med inte ung om att ta henne till klinik för hältutredning de kommer säkert att röntga av haserna om de inte hittar något annat uppenbart.
 
imorgon är det jag som beställer en tid på hästkliniken. Det känns som att det är ganska uppenbart, att allt tyder på spatt men att jag förträngt att läsa av alla tecken.
Tack för att ni upplyste mig.
 
Veterinären på kliniken trodde att det kanske lite gärna kunde vara ett virus och ville inte att jag skulle komma dit med hästen förrän en distriktsveterinär har uteslutit det.
Vad kan det vara för virus som orsakar dom symtomen?
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 599
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: Gimlan
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp