Bukefalos 28 år!

"Sockel" till växthus

Asa_S

Trådstartare
Tänkte bygga växthus men har ett antal frågetecken som gör att jag inte riktigt kommer fram till hur jag gör för bästa sätt...

Växthuset kommer att stå i lutning, på lermark där minsta grop blir en damm under snösmältningsperioden. Jag bor i Västerbotten så vi har ofta både mycket snö och tjäle. Jag har tänkt försöka använda växthuset för att förlänga inte bara odlingssäsongen utan även hönsens utesäsong, genom att ha dem där mellan vinter- och sommarvistena. Det ska inte vara golv i växthuset utan jag vill odla så att rötterna kan komma ner i marken.

Min tanke är att jag på något sätt kommer att vara tvungen att "skära ner" växthuset i marken för att få det att stå plant och stadigt men tanken på hur smältvattnet beter sig på våren gör att det känns mindre roligt - jag vill helst inte att hönsen ska vada om vårarna. Om jag gör sockeln helt och hållet ovanpå marken kommer den att bli ganska hög på ingångssidan och dessutom kommer den förmodligen att sjunka ner i marken allt eftersom i alla fall eftersom det är vad som sker med annat som inte är upp-pallat här.

Jag har inte särskilt mycket bygg-erfarenhet och kommer liksom inte förbi det här stadiet. Hur hade ni gjort, och med vilket material?
 
Sv: "Sockel" till växthus

Gräv dig ner till frostfritt, antingen gjuter du en platta eller så murar du upp en mur av lecablock och ställer växthuset på. Jag rekommenderar någon sorts golv som du går på och har bäddarna efter sidorna, inte jord hela golvet.

Jag murade upp med leca, la plattor och satte sedan mina plantor i stora hinkar och murarbaljor förra året. Lättskött och enkelt, tanken var från början att bygga bänkar efter sidorna, får se om jag gör det i år och ja, min tomt sluttar så muren är delvis nergrävt till marknivå och delvis högre i bakänden.

Ingången är i marknivå med två trappsteg ner till golvet, men du bygger ju efter dina förutsättningar. :)
 
Sv: "Sockel" till växthus

Jag vill kunna köra jordfräsen inne i växthuset om det skulle behövas, därför ska jag inte ha något golv - dessutom blir det mindre beroende av mänsklig bevattning på det viset :). Vi bor på en bergssluttning så jag vet av erfarenhet att det brukar vara vanskligt att gräva, det är väldigt nära till berget på många ställen. Funderar på att skrapa upp en "ränna" ner till obearbetad mark (det ska stå i en del av trädgårdslandet) och bygga en form och gjuta en grund men jag är inte säker på att vi kommer ner till frostfritt djup då.

Jag är så pass osäker på detta att mitt alternativ är att försöka bygga någon sorts flyttbara "växthushättor" istället men det känns väldigt bökigt att hantera och inte går det att ha några höns i heller... och så måste dessa vinterförvaras någonstans och det finns det egentligen inte plats för.

Ytterligare ett alternativ är att vara helt utan egentlig sockel och istället använda grovt virke som vilar direkt på marken och ev lyfta med domkraft och ställa upp konstruktionen på något under "off-season", då är det bara punktvis det sjunker vilket gör det lättare att kompensera. Då behöver man inte gräva alls och får inte några sättningar efter en grävning.
 
Senast ändrad:
Sv: "Sockel" till växthus

youtube finns massor med länkar på hemmabyggen, något av dem kanske kan fungera för dig? Tänkte på han som bygger själv av en träram, armeringsnät och plast, borde vara hyfsat lättflyttat och inte beroende av tjälen.
 
Sv: "Sockel" till växthus

Ytterligare ett alternativ är att vara helt utan egentlig sockel och istället använda grovt virke som vilar direkt på marken och ev lyfta med domkraft och ställa upp konstruktionen på något under "off-season", då är det bara punktvis det sjunker vilket gör det lättare att kompensera. Då behöver man inte gräva alls och får inte några sättningar efter en grävning.

Om du ska ha virke direkt på marken så är risken att det ruttnar väldigt fort, kan du inte ställa en träram på plintar eller liknande? Gjut plintarna frostfritt bara.
Om det blir hål i nederkant så kan du skruva dit skivor eller lägga in lösa lecablock så att inte hönsen smiter ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 821
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp