Bukefalos 28 år!

Sockerskatt

JA! Vi bodde ganska stort och hade ett gästrum bredvid den toaletten som han hade kunnat använda, lite avskilt från resten av huset, men det verkade vara röka på toan som var grejen. Han fick egentligen inte röka inomhus så mamma blev jättesur varje gång :laugh:.
Jösses :laugh:
 
Att jag är så pass hård när det kommer till rökning så var det en stor bidragande faktor till att min pappa fick en stroke innan han fyllde 50, vilket påverkade både hans och resten av familjen väldigt negativt. Konstruktivt eller ej, det är något jag har väldigt, väldigt svårt för. Och det påverkar folk i närheten som måste andas in röken.

Det är ett folkhälsoproblem och jag tycker att det är viktigt att såna diskuteras. Det kan lika gärna vara skräpmat, socker, rökning, nedskräpning eller andra miljö/samhällsproblem.

Svarade om rökning ovan.

När jag diskuterar på buke har jag ingen aning om vad dom jag diskuterar med väger, ser ut eller har för bakgrund. Det är jättebra att alla är med och diskuterar!

Jag har aldrig sagt något om att feta borde äta mindre. Jag har sagt "övervikt" som exempel generellt. Och tycker att det är intressant att det verkar vara tabu att diskutera det.

Vården har massor av förbättringar att göra! Håller med till 100%! Jag har aldrig sagt att det inte får kosta. Det är kanske sånt en diskussion kan leda till, tidningar diskuterat, en politiker lyfter det, det blir reserverat pengar i budgeten för forskning/mer vårdpengar osv!

Jag visste faktiskt inte att det var olämpligt av den anledningen. Jag trodde att om man "vågade" prata mer om det så skulle det kunna leda till att det minskade på sikt. Hade tydligen fel!


Jag nämnde tidigare, när jag diskuterar här så har jag ingen aning om vikten på den jag pratar med.:)

Tack för alla svar, tycker ni har intressanta åsikter!

Jag är mest nyfiken, vad menar du med att du är hård när det gäller rökning? På vilket sätt är du hård?
 
Varför inte saltskatt? Salt är inte speciellt nyttigt och gömmer sig i många livsmedel det med. Hörde på radion för några veckor sen att salt kunde orsaka försämrat minne/lokalsinne hos möss, forskarna trodde effekten kunde vara liknande hos människa. Hur bra är det?
 
Jag är mest nyfiken, vad menar du med att du är hård när det gäller rökning? På vilket sätt är du hård?
Jag kan ärligt säga att man är dum i huvudet om man röker. Skulle aldrig säga åt en överviktig att hen var dum i huvudet om hen åt godis. Typ så.
 
Varför inte saltskatt? Salt är inte speciellt nyttigt och gömmer sig i många livsmedel det med. Hörde på radion för några veckor sen att salt kunde orsaka försämrat minne/lokalsinne hos möss, forskarna trodde effekten kunde vara liknande hos människa. Hur bra är det?

Det är möjligt att för mycket salt är onyttig, men det är samtidigt livsviktigt (vi dör utan salt) och nästan allt är onyttigt i för stora mängder, tom vatten. Sen äter vi relativt små mängder salt och slat är billigt så skattesatsen behöver bli enorm.
 
Jag kan ärligt säga att man är dum i huvudet om man röker. Skulle aldrig säga åt en överviktig att hen var dum i huvudet om hen åt godis. Typ så.
Vad vänligt att du inte kallar överviktiga som äter godis dumma i huvudet.

Seriöst, väntar du dig att kunna påverka någon genom kalla dem dumma i huvudet? Vad är syftet? Skulle du sagt det till mig (okej jag har aldrig rökt men gjort andra dumheter) så skulle jag betrakta dig som en kuf. Möjligen så får du folk att bli ännu mer fasta i sitt beroende.
 
Vad uppnår man med momssänkning av ekologisk mat? Den subventioneras redan av staten o dessutom får kunderna betala dyrare än för konventionellt odlad mat. De enda det gagnar är hipsters som tror dom gör något för miljön genom att köpa sig fri från dåligt samvete.
Momssänkning på ekologisk mat skulle gynna naturen och i vissa fall de människor som jobbar i jordbruket. Ofta också djuren, då de ofta är mer humant behandlade under ekologisk flagg. Det skulle även gynna de som köper produkterna, ju mer ekologisk mat dess mindre gifter får vi i oss.
 
Rökning är farligt för folkhälsan. Tobaksskatt har inte hjälpt. Alkohol är farligt för folkhälsan, alkoholskatt har inte hjälpt. Vad är det som säger att sockerskatt skulle hjälpa mot övervikt/fetma Särskilt som det inte finns en korrelation mellan socker och övervikt/fetma?
 
Rökning är farligt för folkhälsan. Tobaksskatt har inte hjälpt. Alkohol är farligt för folkhälsan, alkoholskatt har inte hjälpt. Vad är det som säger att sockerskatt skulle hjälpa mot övervikt/fetma Särskilt som det inte finns en korrelation mellan socker och övervikt/fetma?
Vad menar du med att det inte har hjälpt?
 
Okej, då förstår jag! Jag ville ärligt förstå varför inte man fick prata om övervikt/varför folk blev så upprörda. Har som sagt dålig koll på trådstartarens historik.
Och jag förstår ärligt inte varför du tror det är tabu, det är avsikten och hur man går tillväga som är nyckeln. Jag har inte sett dig svar på frågan varför du vill diskutera det, är det för att i mildare ord tala om att folk är idioter som du antyder när du säger du är hård mot rökare? I så fall förstår jag dina svårigheter att diskutera, så fort ditt syfte är att kritisera folk oavsett hur inlindat det är så är det dömt att misslyckas.
 
Jag kan ärligt säga att man är dum i huvudet om man röker. Skulle aldrig säga åt en överviktig att hen var dum i huvudet om hen åt godis. Typ så.

Det var det mest korkade jag hört. Kan ta min mamma som exempel. Hon är snart 60 år och har rökt sen i tonåren. Hon har under hela min uppväxt försökt sluta. Nikotinplåster och allt vad det är.
Nu senaste åren så har hon fått sömnapné och sover med en cpap-mask och har ett hjärtfel kopplat till detta. Hennes läkare har försökt hjälpa henne med nikotinplåster, tuggummin och några olika mediciner så hon ska kunna sluta. Har det hjälpt?
Nej. Jag har stått med henne som sällskap idag när vi varit och hälsat på och hon har rökt 2 cigg vid varje tillfälle. Hon kan inte sluta och är medveten om att hon kan trilla pinn när som helst. Men inte ens med livet som insats så klarar hon att sluta.
Exakt vad hade det hjälpt henne att säga åt henne att hon är dum i huvudet som röker när jag höll henne sällskap? Vet du, hon hade svarat mig att hon vet det. Hon hade sagt "Jag vet MM, jag vet det", och suckat hjälplöst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp