Bukefalos 28 år!

Sökes: hjälp ut ur sadeldjungeln!

Io

Trådstartare
Förra gången gav jag upp och det slutade med bomlöst vilket hästen går super i men fröken blir lite väl lätt i fötterna ibland och jag känner att jag sitter stadigare i en bomsadel. Är egentligen ute efter både hopp och dressyr, begagnad och helst inte över 10000kr. Desperationen kan nog dock sträcka sig en liten bit över det är jag rädd. Har den här gången inte hunnit med att prova så många olika sadlar, har redan tröttnat O_o

Tekna S-line XW dressyr - låg i bakvikt på stallgången och gled fram så fort jag spänd gjorden. Tyckte den upplevdes lite för rak på stallgången. Bra längdmässigt och låg an fint i rörelse och inte för lång. Var 16,5" och för liten i sitsen och jag var inte överförtjust i materialet.

Dominus dressyr- Toksvängd!

Crincle 34 17" - Lite för smal och lite i bakvikt, dessutom tog snedsydd. Provred den aldrig. Inte för lång och trots att jag har haft uppfattningen om att den ska vara takformad så tycker jag den låg rätt ok.

Santa cruz Celine GenTec 17" - Jag kunde inte rida i den här. Ingen aning om hur vid jag provade den men helt klart för vid, gjorde stora tryck i lerpadden bakom bogbladen. Låg i bakvikt på stallgången och för lång. Jag hade utrymme till övers i sitsen.Hade inte sadeln varit förläng hade jag kunnat skruva ihop och prova igen men känns onödigt.

Hästen är en d-ponny med ca 44 cm anläggningsyta. Min rumpa brukar få plats i 16,5" om de är normalstora. Blir som alla andra mycket rakare vid arbete än när hon står och hänger på stallgången. I dagsläget lönnfet och omusklad. Har tidigare ridit i en Turner men som jag tyckte började att bli liiite för rak för henne, hästen gick dock bra i den.

Ryggen som sadeln ska passa:
bild1-2.jpg

bild.jpg

bild-2.jpg
 
Sv: Sökes: hjälp ut ur sadeldjungeln!

Ta hjälp av en auktoriserad sadelmakare, att prova ut en passande sadel till din häst. Det är den billigaste lösningen på sadelproblem, samt att objektet passar.

Jag åker till vår sadelmakare som provar ut sadel som jag sen provrider i, tycker inte jag om den så provar vi en annan som passar. I bland har man inte haft så mycket att välja på om hästen har krånglig rygg, så har sadelmakare kunnat hjälpa till med modifieringar för mig som ryttare.
 
Sv: Sökes: hjälp ut ur sadeldjungeln!

Jag har redan varit i kontakt med sadelutprovare i den här stan och de har dessvärre inget mer inne än det som jag redan har provat som kan tänkas passa fröken. Jag vet att det finns massor av folk här på buke som har provat alldeles för många sadlar och som kan ha tips på vad som kan vara värt att prova.

Självklart köper jag inte en sadel som inte passar hästen, därför gav jag ju upp förra gången och har ridit i bomlöst sedan dess ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 070
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 810
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 445
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp