Bukefalos 28 år!

Sömnapné, erfarenheter?

MM

Trådstartare
Jag vet att det går att googla (och har gjort) men vill ha personliga erfarenheter :)

Vad vet ni om sömnapné?
Hur ofta dör man av det här?
Har egentligen fler frågor men kommer inte på dom just nu givetvis...
 
Man dör INTE av själva sömnapnén, men däremot så kan sömnapné leda till tex hjärt/kärlsjukdomar som förkortar livet. Så det är inget som man inte ska behandla.
Vad vill du veta om sömnapné? Det mesta kan du som sagt googla fram.
Jag har lidit av det i minst 20 år, och min sambo lider också av det.
Jag sover så mycket bättre med min CPAP än utan. Det var jobbigt i början med ansiktsmasken men nu känner jag mig nästan naken om jag inte har den. Plus att för omgivningen är mina snarkningar (om jag är utan mask) outhärdliga, medan jag med mask knappt snarkar alls. Utan mask måste jag gå upp och kissa flera gånger under natten (vilket naturligtvis stör nattsömnen), med mask går oftast inte upp alls (om jag inte druckit en massa te på kvällen). Du får gärna ställa fler frågor (via PM).
 
Jag sover också med andningsmask. Trodde att jag skull bli mycket piggare när jag började använda masken men jag har inte märkt någon stor skillnad. Är fortfarande trött dagtid.

Men min läkare har noga poängterat att lider man av sömnapné så är det viktigt att behandla. Man vänjer sig till viss del.
 
Tack för era svar.

Det är en i min närhet som har det och som pratar mycket om det och försöker få det som att låta som att hen kan dö när som helst men att det är pga att hjärtat stannar varje natt och därför behöver hen den här masken. Nu hade tydligen maskens maskin eller något sånt visat att hen hade andningsuppehåll 9 ggr i timmen vilket då blev att hjärtat stannade 70 ggr på en natt och allt vad det var.

Jag känner mig lite att matt att lyssna på det och att hen kan dö vilken sekund som helst och allt vad det är.
Så jag ville mest reda ut fakta.
Ska jag bara nicka förstående när hen är orolig och lyssna eller är det så att hen faktiskt på riktigt kan dö vilken sekund som helst? Det låter för mig otroligt om hjärtat stannar 70 ggr på en natt och man tex inte fått en pacemaker eller vad som helst i ett sånt läge. Jag vet inte, jag kan inget om sånt här, därav jag frågar :)
 
Min sambo har sömnapne och cpap, han snarkade väldigt mycket och hade många andningsuppehåll, han var trött och somnade lite nu och då dagtid. Med cpap blev det som dag och natt, han blev mycket piggare och nu efter viktnedgång så får han vara utan cpap några nätter efter ordination från läkare och ska få prova en ny maskin snart.
 
@MM det låter ju som att personen tror att andningsstopp leder direkt till hjärtstopp? Men det gör det ju inte. Pulsen går ner men det dröjer ju en stund innan hjärtat stannar.

Men personen är kanske drabbad av sådant hjärtfel där hjärtat hoppar över något slag och hen därför vill överdriva det till att hen får hjärtstopp?

Vi har ju lite läkare här som säkert kan komma med lite bättre info.
 
Varför skulle hjärtat stanna av att man inte andas under en stund?

Ja jag vet inte. Eller så förklarar hen som en kratta. Men min uppfattning är att hen vill få det att låta som att hen kan dö när som helst för det är så hen framställer det.
Själv tänker jag att det finns ju människor som slår rekord i att hålla andan under vatten i typ 15 min och deras hjärta fortsätter ju slå fastän dom slutar andas. Dom håller ju andan, vilket borde bli detsamma som ett andningsuppehåll?

Nåja, det är nog rätt mycket drama inblandat här och jag vill mest veta vad som är fakta och vad jag kan ta med en nypa salt :)
 
Ja jag vet inte. Eller så förklarar hen som en kratta. Men min uppfattning är att hen vill få det att låta som att hen kan dö när som helst för det är så hen framställer det.
Själv tänker jag att det finns ju människor som slår rekord i att hålla andan under vatten i typ 15 min och deras hjärta fortsätter ju slå fastän dom slutar andas. Dom håller ju andan, vilket borde bli detsamma som ett andningsuppehåll?

Nåja, det är nog rätt mycket drama inblandat här och jag vill mest veta vad som är fakta och vad jag kan ta med en nypa salt :)
Det låter snarare som att din vän har ett hjärtfel kopplat till sin sömnapné? Jag är inte läkare och det finns säkert andra här som kan ge bra svar, men detta är saxat från Hjärt- och lungfondens hemsida angående sambandet mellan sömnapné och ökad risk för hjärtsjukdomar och stroke.

"Varje gång man får ett andningsuppehåll reagerar kroppen med stress som ökar puls och blodtryck. Undertrycket som skapas i bröstkorgen gör att hjärtat får tyngre att arbeta. Det blir också en syresänkning i blodet. Kroppen tycks inte hinna kompensera för dessa snabba förlopp, vilket innebär att även blodflödet till hjärnan varierar mycket – med en ökad risk för stroke som följd. Senare forskning har också visat att sömnapné kan leda till skador på blodkärlen, oavsett om patienten har högt blodtryck eller inte."


Själva sömnapnén gör alltså inte att ditt hjärta stannar, men i längden utan behandling kan det leda till hjärt- och kärlsjukdomar eftersom det är pressande för kroppen med syrebrist.
 
Har frågat henom nu om hjärtfel och fick detta till svar;

Ja man kollar hjärtat där för hjärtat stannar helt några gånger under natten men bara i 17 sekunder varje gång och det är inte bra för då kommer jag att få stroke eller diabetes och det vill jag inte ha. Nä det är inte samma fel som X har det här är något annat

Vi har en gemensam bekant med hjärtfel. Drog en liten rövare för att få fram fakta. Men då låter det som något hjärtfel utöver sömnapnén då.
 
@MM det låter ju som att personen tror att andningsstopp leder direkt till hjärtstopp? Men det gör det ju inte. Pulsen går ner men det dröjer ju en stund innan hjärtat stannar.

Men personen är kanske drabbad av sådant hjärtfel där hjärtat hoppar över något slag och hen därför vill överdriva det till att hen får hjärtstopp?

Vi har ju lite läkare här som säkert kan komma med lite bättre info.

Jag skrev precis ett inlägg om det. Jag frågade henom om hjärtfel och fick svar. Det verkar ligga något sådant bakom också.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 893
Senast: Mabuse
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 489
Senast: Bulldoozer
·
Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
646
Senast: cambodia
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp