Det sjukaste har hänt

Nu har utredningen lagts ned då vi bedöms som "resursstarka" och kompetenta föräldrar som kan skydda vårat barn mot ev. förövare.

Fick ta del av rapporten idag. En sak som framkommer i den är att vi återigen inte är målsägande i detta ärendet utan, citat "en liten del av utredningen". Polisen som gör detta uttalandet är anställd i en helt annan stadsdel (storstad) än vi är bosatta i. Varken vi eller min mor (och hennes ex) har bott eller bor i närheten. Jag tänker att det innebär att det "egentliga" brottsoffret (brottsoffren?) är skriven här...?

Min mamma säger att hon inte vill veta vad han gjort längre, att hon bara kommer må sämre. Jag känner tvärt om att jag MÅSTE få veta. Detta äter upp mig.
Har du hjälp av psykolog fortfarande?
Jag vet inget annat som skulle kunna hjälpa dig i denna situation.
 
Nu har utredningen lagts ned då vi bedöms som "resursstarka" och kompetenta föräldrar som kan skydda vårat barn mot ev. förövare.

Fick ta del av rapporten idag. En sak som framkommer i den är att vi återigen inte är målsägande i detta ärendet utan, citat "en liten del av utredningen". Polisen som gör detta uttalandet är anställd i en helt annan stadsdel (storstad) än vi är bosatta i. Varken vi eller min mor (och hennes ex) har bott eller bor i närheten. Jag tänker att det innebär att det "egentliga" brottsoffret (brottsoffren?) är skriven här...?

Min mamma säger att hon inte vill veta vad han gjort längre, att hon bara kommer må sämre. Jag känner tvärt om att jag MÅSTE få veta. Detta äter upp mig.

Det kan vara så att brotten begicks i det område där polisen ringer ifrån.
 
Vad gör det för gott att veta exakt vad han gjort mot någon annan, helt orelatetad person till dig och din familj?
Jag känner bara att jag behöver svar. Jag vill veta vad han har gjort. Vad han är kapabel till. Hur länge detta har pågått. På nåt sätt tror jag det handlar om att försöka förstå?

Men framför allt vill jag ju veta vad det är för bilder och texter han spridit om oss. Men förstår det som att detta andra ärendet är allvarligare eftersom det verkar ha högre prioritet, vilket gör att jag misstänker nånting grovt. Det är liksom omöjligt att inte tänka på dom här sakerna när man lever mitt i det.
 
Vilken fruktansvärt situation. Vet inte ens vad jag skall säga. Jag hade dock känt likadant, att jag måste få veta. Så tycker inte det är en konstig reaktion. Har inte varit i någon liknande sits, men jag kan säga att jag känner sånt enormt hat/förakt mot pedofiler och får väldigt våldsamma känslor när jag hör om barn som far illa. Så tycker inte alls det är konstigt du känner så mot en sån sjuk jävel som varit er i en nära relation.
 
Jag känner bara att jag behöver svar. Jag vill veta vad han har gjort. Vad han är kapabel till. Hur länge detta har pågått. På nåt sätt tror jag det handlar om att försöka förstå?

Men framför allt vill jag ju veta vad det är för bilder och texter han spridit om oss. Men förstår det som att detta andra ärendet är allvarligare eftersom det verkar ha högre prioritet, vilket gör att jag misstänker nånting grovt. Det är liksom omöjligt att inte tänka på dom här sakerna när man lever mitt i det.
Man hanterar ju saker olika, att söka svar är ju ett sätt. Inget sätt är mer rätt än något annat.
 
Jag känner bara att jag behöver svar. Jag vill veta vad han har gjort. Vad han är kapabel till. Hur länge detta har pågått. På nåt sätt tror jag det handlar om att försöka förstå?

Men framför allt vill jag ju veta vad det är för bilder och texter han spridit om oss. Men förstår det som att detta andra ärendet är allvarligare eftersom det verkar ha högre prioritet, vilket gör att jag misstänker nånting grovt. Det är liksom omöjligt att inte tänka på dom här sakerna när man lever mitt i det.

Du kommer aldrig att förstå. Det går inte att förstå sånt. Men jag kan förstå ditt behov av att veta.
 
Jag känner bara att jag behöver svar. Jag vill veta vad han har gjort. Vad han är kapabel till. Hur länge detta har pågått. På nåt sätt tror jag det handlar om att försöka förstå?

Men framför allt vill jag ju veta vad det är för bilder och texter han spridit om oss. Men förstår det som att detta andra ärendet är allvarligare eftersom det verkar ha högre prioritet, vilket gör att jag misstänker nånting grovt. Det är liksom omöjligt att inte tänka på dom här sakerna när man lever mitt i det.

Förstår absolut, har själv annat som hänt men har absolut ett behov av att veta till den grad det går. Förstå kommer jag inte göra men vill veta vad personen är kapabel till den dag denne inte är frihetsberövand längre.
Jag har via en bekant fått hjälp att hitta förundersökningsprotokoll mm.
 
Ja, alltså jag tror att behovet att få veta bottnar i så många olika saker. Dels, så är detta en person jag har känt i 15 år. Vi har inte varit supernära på nåt sätt men det har ändå varit min mammas partner i 15 år. Har liksom försökt att se dom fina sidorna som min mamma antagligen har sett trots att jag har känt att jaa… Det är nånting som är off med honom. Han blir som avstängd ibland, har en otroligt kall och oinbjudande aura över sig ibland. För att nästa gång slå på någon slags ”on”-knapp och skratta och skoja. Vet att han har varit sjukskriven för utbrändhet i perioder och har tänkt att det beror på det.

Men också tonen han använt mot min mamma ibland, lätt nedlåtande. Men tillräckligt vagt för att det ska kunna tolkas som ”kärvänligt gnabb”. Har ibland känt att han har narcissistiska drag, han måste stå i centrum, prata om saker som intresserar honom osv. Annars sitter han som en uttråkad tonåring och bara stirrar tomt framför sig.

Han har varit väldigt aktiv i sociala medier tidigare och har typ 2000 ”vänner” på fb. Har också hållit stenkoll på om någon tagit bort honom eller liknande, vilket känns lite wierd för en man i 60årsåldern. Efter att polisen beslagtog hans enheter har det varit radiotystnad, folk trodde han dött och hörde av sig till min mamma. Nu har han skapat ett nytt Instagram-konto som är öppet där han lagt upp två bilder där han kommenterar vädret. Det känns så jävla sjukt bara, där sitter han och gluttar ut bakom sin gardin och skriver nånting om snö och kyla. Egentligen skulle han ha varit med morsan i Spanien nu. Och han skrev nånting i stil med ”ja man kan ju fråga sig varför man befinner sig där man gör, år efter år…” Jadu, hade du inte varit ett jävla creep, en förövare, lurat personen du påstod dig älska i 15 år, då hade du befunnit dig nån annanstans. Så you and me both vet ju varför du sitter där du sitter. Känns så jävla… falskt.
 
Ja, alltså jag tror att behovet att få veta bottnar i så många olika saker. Dels, så är detta en person jag har känt i 15 år. Vi har inte varit supernära på nåt sätt men det har ändå varit min mammas partner i 15 år. Har liksom försökt att se dom fina sidorna som min mamma antagligen har sett trots att jag har känt att jaa… Det är nånting som är off med honom. Han blir som avstängd ibland, har en otroligt kall och oinbjudande aura över sig ibland. För att nästa gång slå på någon slags ”on”-knapp och skratta och skoja. Vet att han har varit sjukskriven för utbrändhet i perioder och har tänkt att det beror på det.

Men också tonen han använt mot min mamma ibland, lätt nedlåtande. Men tillräckligt vagt för att det ska kunna tolkas som ”kärvänligt gnabb”. Har ibland känt att han har narcissistiska drag, han måste stå i centrum, prata om saker som intresserar honom osv. Annars sitter han som en uttråkad tonåring och bara stirrar tomt framför sig.

Han har varit väldigt aktiv i sociala medier tidigare och har typ 2000 ”vänner” på fb. Har också hållit stenkoll på om någon tagit bort honom eller liknande, vilket känns lite wierd för en man i 60årsåldern. Efter att polisen beslagtog hans enheter har det varit radiotystnad, folk trodde han dött och hörde av sig till min mamma. Nu har han skapat ett nytt Instagram-konto som är öppet där han lagt upp två bilder där han kommenterar vädret. Det känns så jävla sjukt bara, där sitter han och gluttar ut bakom sin gardin och skriver nånting om snö och kyla. Egentligen skulle han ha varit med morsan i Spanien nu. Och han skrev nånting i stil med ”ja man kan ju fråga sig varför man befinner sig där man gör, år efter år…” Jadu, hade du inte varit ett jävla creep, en förövare, lurat personen du påstod dig älska i 15 år, då hade du befunnit dig nån annanstans. Så you and me both vet ju varför du sitter där du sitter. Känns så jävla… falskt.

Jag tror att det kan vara en bra idé att sluta kolla upp honom på sociala medier. Du kommer aldrig se nåt där som gör dig lättad, glad, ger förståelse eller nåt annat positivt. Bara irritation och sämre mående.
 
Jag tror att det kan vara en bra idé att sluta kolla upp honom på sociala medier. Du kommer aldrig se nåt där som gör dig lättad, glad, ger förståelse eller nåt annat positivt. Bara irritation och sämre mående.

Nä, jag fattar att det förmodligen inte hjälper mig att bearbeta. Hade faktiskt inte kollat men så sa min sambo (som hade kollat) att han lagt upp saker och då kunde jag inte låta bli. Jag tror att jag mest är ute efter att se om det finns några tecken på att polisutredning går framåt, hur det nu skulle märkas vet jag inte. Han kommer ju knappast posta nåt om det i sociala medier. Men små tecken kanske, att folk avföljer, jag vet inte.

Känns så jävla märkligt att inte veta vad som händer liksom.
 
Känns så jävla märkligt att inte veta vad som händer liksom.

Vore ännu märkligare om ni fick veta vad som händer, när fallet rör andra människor.

Känns inte hälsosamt att vara så uppslukad och fixerad vid honom och vad han gjort mot andra.
Bättre att använda den energin till att med kurator/psykolog bearbeta den fixeringen, så att ni kan gå vidare i livet
 
Nä, jag fattar att det förmodligen inte hjälper mig att bearbeta. Hade faktiskt inte kollat men så sa min sambo (som hade kollat) att han lagt upp saker och då kunde jag inte låta bli. Jag tror att jag mest är ute efter att se om det finns några tecken på att polisutredning går framåt, hur det nu skulle märkas vet jag inte. Han kommer ju knappast posta nåt om det i sociala medier. Men små tecken kanske, att folk avföljer, jag vet inte.

Känns så jävla märkligt att inte veta vad som händer liksom.
Jag tänker att det nog är klokt att varken du eller sambon följer den här personen. Blocka honom istället. Ni kommer få veta det som går att veta från utredningen osv. Och som du säger, han lär knappast visa några tecken från sådant på sociala medier. Tvärt om är det väl mer troligt att han istället försöker visa upp att han har ett "fint och bra liv" för att kunna protestera än mer ju längre utredningen går.

Ta hand om er.
 
Vore ännu märkligare om ni fick veta vad som händer, när fallet rör andra människor.

Känns inte hälsosamt att vara så uppslukad och fixerad vid honom och vad han gjort mot andra.
Bättre att använda den energin till att med kurator/psykolog bearbeta den fixeringen, så att ni kan gå vidare i livet

Men grejen är den att vi inte får veta det som gäller oss heller. Vi får tex inte veta exakt vad som skrivits, vart det har skrivits, hur dom manipulerade bilderna ser ut eller vart dom publicerats/spridits. Jag skulle inte kalla detta en fixering, vet inte om du varit med om någonting liknande själv men iaf jag har ett behov av svar på alla frågor som snurrar i huvudet.

Att jag vill veta vad den egentliga utredningen handlar om är pga jag vill veta vad han är kapabel till.
 
Och nu kanske det låter som att jag sitter och fixerar vid detta 24/7 men så är inte fallet. Jag använder den här tråden för att ventilera. I övrigt jobbar jag heltid, roddar barn, djur, sociala relationer osv precis som vanligt. Går i terapi. Men hämtade som sagt ut rapporten från SOC igår och det rörde upp alla känslor igen.

Det är liksom sådär, man ser nån på mataffären som liknar honom - PANIIIK!

Eller det ringde en försäljare som hade samma riktnummer som han har just nu då han bor i huset - PANIIIK!

Jag tror på riktigt att det är väldigt svårt att leva sig in i den här situationen om man aldrig varit med om någonting liknande själv.
 
Men grejen är den att vi inte får veta det som gäller oss heller. Vi får tex inte veta exakt vad som skrivits, vart det har skrivits, hur dom manipulerade bilderna ser ut eller vart dom publicerats/spridits. Jag skulle inte kalla detta en fixering, vet inte om du varit med om någonting liknande själv men iaf jag har ett behov av svar på alla frågor som snurrar i huvudet.

Att jag vill veta vad den egentliga utredningen handlar om är pga jag vill veta vad han är kapabel till.
Du kommer inte att få veta det i nuläget, det kallas förundersökningssekretess. Det kanske kan ge er ett visst lugn att veta att det är så, tänker jag? Ingen, varken målsägande, vittnen eller andra, får veta vad som pågår under en förundersökning utan var och en förhörs om "sin del" tills åklagaren bedömer sig ha tillräckligt mycket på fötterna för att kunna väcka åtal (som då förhoppningsvis leder till en fällande dom).

När han väl blir åtalad och förhoppningsvis dömd, så kommer du att kunna begära ut domen i efterhand, alternativt vara med på rättegången och höra vad som sägs där (om det inte beslutas om lyckta dörrar, i så fall är det att begära ut domen i efterhand som gäller). Då kan du få veta mer om vad som hänt, vilka åtalspunkter som finns och självklart också vad han döms för, domskälen och eventuell påföljd. Fram till dess tycker jag du ska försöka släppa detta - förundersökningssekretessen finns ju av en anledning och ger polis och åklagare bästa förutsättningar för att faktiskt få brottslingar dömda. Avslutet för alla kommer när domen har fallit, tänker jag.
 
Vore ännu märkligare om ni fick veta vad som händer, när fallet rör andra människor.

Känns inte hälsosamt att vara så uppslukad och fixerad vid honom och vad han gjort mot andra.
Bättre att använda den energin till att med kurator/psykolog bearbeta den fixeringen, så att ni kan gå vidare i livet
Folk måste väl få vara olika utan att det ska betraktas som uppslukat och fixerat?

Jag har full förståelse för att den här typen av episoder kan göra att man behöver veta mer. Eftersom man (eller ens barn) är inblandade även om det är pyttelite.
 
Folk måste väl få vara olika utan att det ska betraktas som uppslukat och fixerat?

Jag har full förståelse för att den här typen av episoder kan göra att man behöver veta mer. Eftersom man (eller ens barn) är inblandade även om det är pyttelite.
Jag håller med. Jag tänker att få veta "allt" kan skapa en känsla av kontroll. Särskilt när man har (haft) ett hot mot sin familj och sina barn. Sen kan det kanske få andra negativa följder.
 
Jag tycker att man ska vara försiktig med att råda kring hur man borde reagera i en sån här otroligt svår och läskig situation. Jag kan tänka mig att det är lika vanligt att man söker svar, som att man inte vill veta någonting alls. Att det inte skulle gå att förstå sig på, betyder ju inte att man inte ska försöka förstå, om det är det som känns bäst.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 590
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 034
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp