Soffa, fåtölj och säng som klösbräda..

C

Callelina

Kan man göra ngnting aå att missen fattar att man inte ska använda sängen och soffan som klösbräda?? Hon har en klösbräda men använder den aldrig, mkt bättre med sängen ju! Det spelar ingen roll att jag säger åt henne hon fattar ändå inte.. Nu har jag dessutom köpt ny soffa så nu e det mindre roligt.. (för mig, toppen tycker misse..) Några tips??
 
Mina katter har aldrig klöst på möbler.
Jag har ett klätterträd lindat med sisalrep och ett täckt med balkongmatta. De använder alltid träden till klösning och skulle de mot förmodan prova på något annat, så fungerar en tillsägelse.

De hade också en liten klösbräda, men den var de aldrig intresserade av.
 
Köp kattmynta eller valeriana som du sprutar på klösbrädan tills katten upptäckt den.

I övrigt gäller bara uppfostran och det är ett gnetjobb. Säga nej, lyfta bort och sätta tassarna mot klösbrädan i stället varje gång du ser klösning på otillåtna ställen.

mandalaki
 
Det finns en sorts manick som man sätter i eluttaget som avger en viss lugnande substans för katter. Den kan till exempel få katter att sluta kissa inne, bli lugnare , rent allmänt och få dem att inte känna att de måste klösa ( utmärka revir ) överallt.
De kan finnas att köpa hos en veterinär i närheten där du bor ( kommer inte ihåg vad det heter men kan kolla upp det ) Jag har hört att edet ska vara jätte bra men har inte testat det själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 344
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 035
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp