Bukefalos 28 år!

Solsemester med spädbarn?

Comatose

Trådstartare
hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet
 
Jag skulle nog vilja att bebisen vaccineras mot kikhosta och mässling innan man åker eftersom det är potentiellt farliga sjukdomar som är relativt vanliga i vissa länder. Vet ej när de vaccinen tidigast kan tas (man måste inte alltid följa allmänna vacc.programmet). Men jag förstår verkligen din reslust @Comatose

Ps. Vi reste till Kroatien när dottern strax skulle fylla 1. Hon fick MPR-vaccinet i förväg.
 
hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet
Kikhosta är med i vaccinet vid 3 och 5 månader, mässling kan numera ges från 6 månaders ålder. Så från 6 månader kan barnet vara hyfsat skyddat.

Med sonen åkte vi utomlands när han var 1 år eftersom de då inte ville ge mässling före 9 månaders ålder. Dottern som är 11 månader har varit på Mallorca när hon var 6,5 månader och i Torrevieja när hon var 10,5 månader.
 
Så långt som till Mexico känns rent jobbigt att flyga med små barn, men det är ju bara mitt tyckande. Vi var på Kanarieöarna när vår yngsta var 8 månader, och då fick han en dos MPR-vaccin innan. I och med att han var under ett fick han även den ordinarie dosen vid 18 mån sedan. Har de fyllt ett så kan man bara tidigarelägga den.

Själv hade jag nog inte velat resa i väg med en riktig liten nyföding, för mig känns nog ca 6 mån som minimi, dela för vaccinationerna och dels för att de inte känns riktigt lika små och sköra längre då.
 
Vi var i Grekland med 6-månaders mitt i sommaren. Stekhett. Men han mådde bäst av alla då han levde på välling. Alla vaccinationer såklart . 1976 innan snacket om multiresistens fanns.
 
Jag förstår faktiskt inte poängen. Det blir ju ändå inte semester. Ja, man kan komma ner till värmen men semester är det ju ändå inte med ett spädbarn. Vi reste första gången med vår dotter när hon var 4 år och det var väldigt lyckat! Men med ett spädbarn förstår jag inte varför man skulle vilja. Dessutom tycker jag att det är så onödigt att riskera en massa sjukdomar med så små barn. Bara flyget riskerar ju att utsätta bebisen för RS-virus och liknande.
 
Jag tänker mest att det är lite att kasta pengarna i sjön om man åker med en liten bebis på solsemester. De ska vara i skugga och undvika hettan. Strejkar bebis mot vagnen med är det ju kört. Tänker att det kostar mer än det smakar.
Fast jag är inte heller i solen, men älskar att åka utomlands till varma länder på vintern... Vi åkte när äldsta var 8 mån första gången, Fuerteventura, hon gillade visserligen vagnen men vi bar även mycket. Bada pool tycke hon om, och hänga i skuggan på våran altan och leka, nästa gång vi åkte var hon nästan två år, bad, leka och glass, livet lekte. Sen åkte vi igen när andra barnet hade kommit, han var 7 månader, trivdes bäst att bli buren men sov bra i vagnen. Vi älskade att komma iväg med barnen även när de var små, det var något annat än vardagen, ingen behövde laga mat, ingen behövde åka till jobbet, ingen behövde städa, tvätta eller något annat. Vi kunde umgås, dela på oss så att en kunde göra något eget en stund, göra saker tillsammans och bara vara tillsammans. Jag ångrar inte en enda minut av våra resor, de höll oss i balans under småbarns åren. Vi har rest även nu när barnen är större men det är ett helt annat resande. :D
 
Jag förstår faktiskt inte poängen. Det blir ju ändå inte semester. Ja, man kan komma ner till värmen men semester är det ju ändå inte med ett spädbarn. Vi reste första gången med vår dotter när hon var 4 år och det var väldigt lyckat! Men med ett spädbarn förstår jag inte varför man skulle vilja. Dessutom tycker jag att det är så onödigt att riskera en massa sjukdomar med så små barn. Bara flyget riskerar ju att utsätta bebisen för RS-virus och liknande.

Fast det beror ju väldigt mycket på vad man tycker är semester. Om man vill sola och bada på stranden en vecka är det kanske inte så mycket semester nej. Men då är det inte så mycket semester med mig heller :D :p

En vecka i Kroatien för oss skulle nog innebära massa promenerande. Dels strosa runt och upptäcka städerna, och hitta kortare vandringar i naturen. Sen skulle det nog bli ett antal dopp i havet men inget ligga på stranden och sola. Picknick till lunch i parker och middagar på stan. (Det var vad vi gjorde när vi var i Kroatien). Med en bra bärsele/sjal och en fungerande amning ser jag inte att semestern i stort skulle behöva se så mycket annorlunda ut. Även om det såklart blir i bebisrytm.

Men jag skulle nog inte ut och åka på något liknande med en bebis under halvåret ändå. Pga infektionsrisk, vaccineringar och sånt.
 
hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet
Jag läste artikeln nu, de avråder från resande före att barnet är två månader och till länder i Asien och Afrika. Att barn blir sjuka, det händer oavsett var i världen man är, olyckor händer överallt osv. Personligen undviker jag extrem varma ställen eftersom jag själv inte mår bra av allt för hög värme, men det har som sagt inte hindrat mig ifrån att resa med barnen.
 
Jag åkte med mina små som var 3 mån resp 15 mån då. Till Kanarieöarna, skulle inte vilja åka längre än så. Men det gick toppenbra. Båda barnen sov sig igenom större delen av flygresan både dit o hem. Den minsta sov i vagn större delen av dagen, i vagnen. Så vi tre andra var i poolen o badade när hon sov (var så pass nära att vi hörde o såg henne) samt att några snälla "grannar" höll koll :). Vi tog inga vaccinationer utöver tremånaders-sprutan.
 
hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet
Inte ens annars nojiga BVC avråder från utomlandsresa. Vår unge är nu snart 5,5 månad och följer med oss till Mexiko på tisdag. Känner mig mest orolig för smitta på flyget faktiskt, men det är ju inte värre än att åka pendeln här hemma å andra sidan, har man otur så har man och vård finns även där.

Min mamma och jag var på Kanarieöarna med ungen innan jul, då var hon 3,5 månad lite drygt. Gick hur bra som helst. Hon älskade att slippa tjocka kläder, att bada i babypoolen och att suga på melonskivor på lunchen i skuggan.

Vi har sett till att hon fått alla "vanliga" vaccin + rota och packar med vårt försäkringskort med alla telefonnr, vätskeersättningspulver osv och ser framför oss ett par helmysiga veckor med härliga promenader, bus i uv-tält på stranden, långa slöa luncher i skuggan mitt på dagen och massor av tid tillsammans. Vi har turen att åka med min mamma och hennes sambo samt två övriga vänner så vi kommer kunna dela upp oss och göra "vanliga" saker (som dykning osv) också.

Hoppas kunna lämna en betryggande rapport här om tre v, men är inte mer nojjig än vanligt nu inför resan i alla fall. ;)
 
Jag förstår faktiskt inte poängen. Det blir ju ändå inte semester. Ja, man kan komma ner till värmen men semester är det ju ändå inte med ett spädbarn. Vi reste första gången med vår dotter när hon var 4 år och det var väldigt lyckat! Men med ett spädbarn förstår jag inte varför man skulle vilja. Dessutom tycker jag att det är så onödigt att riskera en massa sjukdomar med så små barn. Bara flyget riskerar ju att utsätta bebisen för RS-virus och liknande.
Det där beror nog på dels inställningen till vad semester är, dels barnet antar jag. Att istället för att sitta inomhus i ett slaskigt Sverige kunna ta en lång promenad i t-shirt, känna doften av hav, varm sand och exotiska växter, stanna för en nypressad juice i ett stånd längs vägen och sedan ta ett dopp på vägen hem är verkligen semester för oss. Enda skillnaden nu är att vi har en bebis med oss i vagn (vårt barn gillar sin vagn), om underlaget tillåter, eller i sele.

Sovmorgon, hotellfrukost, en god drink i poolbaren, plask i babypoolen och lek på en filt i skuggan - också semester. För oss alltså. Det blir inte som tidigare år med grottdykning och dyk med tjurhaj, eller nattliga klättringar upp på en vulkan för att se soluppgången, men ändock semester. Kanske mer så än någonsin om man ser till "lugn och ro-faktorn"...
 
Jag förstår faktiskt inte poängen. Det blir ju ändå inte semester. Ja, man kan komma ner till värmen men semester är det ju ändå inte med ett spädbarn. Vi reste första gången med vår dotter när hon var 4 år och det var väldigt lyckat! Men med ett spädbarn förstår jag inte varför man skulle vilja. Dessutom tycker jag att det är så onödigt att riskera en massa sjukdomar med så små barn. Bara flyget riskerar ju att utsätta bebisen för RS-virus och liknande.

Jag blir lite nyfiken på vad din definition av semester är? Är det semester först när barnen är såpass stora att de klarar av att leka själva och föräldrarna kan ligga i solstolen hela dagen?

Vi har inte rest när barnen var supersmå men vi har rest någon gång varje år med barnen. Som yngst var dottern 8 mån (sonen fyllde 4 när vi var iväg) när vi var på Mallorca. Det var supersmidigt eftersom hon inte hade börjat gå än :) Både vi föräldrar och barnen har uppskattat att komma iväg på semester. Nu bakas bebis nr 3 som beräknas anlända i april och jag ser fram emot någon resa i höst.
 
Semester för mig är när jag kan sola, bada och ligga på en solstol (i gassande sol större delen av dagen) i lugn och ro och läsa en bok. Alternativt utföra en aktivitet jag uppskattar (sightseeing i storstad, vandring i vacker natur). Inget av de sakerna är för mig förenligt med ett spädbarn. Ett litet barn kan vara med på en del av det om man anpassar utan att det förtar det roliga i själva semestern. Men inte ett spädbarn. Jag tycker överhuvudtaget man ska vara rädd om bebisar och inte utsätta dem för onödiga smittor innan de är stora nog att ha lite mer marginaler att klara av det och de nödvändiga vaccinationerna. När mitt barn var ett spädbarn så var vi nere på stranden hela sommaren och hon låg under ett parasoll. Vi hade det mysigt men jag hade inte velat betala för det. Nu hade jag tur och den sommaren var det underbart väder.

Men så är jag ingen bebismänniska heller. Jag tyckte att bebistiden var ett nödvändigt ont som man bara skulle ta sig igenom för att komma till de roliga åren (4 år och uppåt). Ju äldre desto roligare! Därför skulle omhändertagandet av bebisen göra att jag inte skulle tycka att det var semester. Jag förstår helt enkelt inte poängen med att åka på semester och vara så låst som man är med ett spädbarn. OBS! Spädbarn. Inte 2-3 åring. Spädbarn d.v.s. bebis d.v.s. en maxålder på 6 månader till 1 år.

Men mitt främsta argument emot det är smittorna och spädbarnets ej fullt utvecklade immunförsvar och marginaler vid sjukdom.
 
Som nämnt skulle jag sikta på vaccinationer. Sen skulle jag undvika att boka resan förrän man fått grepp om vad bebisen är för någon filur. Jag hade nog aldrig åkt med vår yngsta, hon var missnöjd första tiden. Fången i en kropp som inte kunde springa helt enkelt och nu väldigt rastlös. Annars hade jag lätt kunna köra.
 
Semester för mig är när jag kan sola, bada och ligga på en solstol (i gassande sol större delen av dagen) i lugn och ro och läsa en bok. Alternativt utföra en aktivitet jag uppskattar (sightseeing i storstad, vandring i vacker natur). Inget av de sakerna är för mig förenligt med ett spädbarn. Ett litet barn kan vara med på en del av det om man anpassar utan att det förtar det roliga i själva semestern. Men inte ett spädbarn. Jag tycker överhuvudtaget man ska vara rädd om bebisar och inte utsätta dem för onödiga smittor innan de är stora nog att ha lite mer marginaler att klara av det och de nödvändiga vaccinationerna. När mitt barn var ett spädbarn så var vi nere på stranden hela sommaren och hon låg under ett parasoll. Vi hade det mysigt men jag hade inte velat betala för det. Nu hade jag tur och den sommaren var det underbart väder.

Men så är jag ingen bebismänniska heller. Jag tyckte att bebistiden var ett nödvändigt ont som man bara skulle ta sig igenom för att komma till de roliga åren (4 år och uppåt). Ju äldre desto roligare! Därför skulle omhändertagandet av bebisen göra att jag inte skulle tycka att det var semester. Jag förstår helt enkelt inte poängen med att åka på semester och vara så låst som man är med ett spädbarn. OBS! Spädbarn. Inte 2-3 åring. Spädbarn d.v.s. bebis d.v.s. en maxålder på 6 månader till 1 år.

Men mitt främsta argument emot det är smittorna och spädbarnets ej fullt utvecklade immunförsvar och marginaler vid sjukdom.

Frågan är om det är så mycket värre smittor på ett hotell kontra öppna förskolan i januari? eller ica i vabruari?

Vi hade visserligen bara semester i Sverige eftersom vårt barn var mellan 6mån -1 år under sommaren men var samma grej där. Nej inga långa dagar på stranden men vi var på stranden och vi var ute. Skönt att slippa torr luft och massa kläder. Han som började krypa kunde göra det på gräsmattan.
 
Semester för mig är när jag kan sola, bada och ligga på en solstol (i gassande sol större delen av dagen) i lugn och ro och läsa en bok. Alternativt utföra en aktivitet jag uppskattar (sightseeing i storstad, vandring i vacker natur). Inget av de sakerna är för mig förenligt med ett spädbarn. Ett litet barn kan vara med på en del av det om man anpassar utan att det förtar det roliga i själva semestern. Men inte ett spädbarn. Jag tycker överhuvudtaget man ska vara rädd om bebisar och inte utsätta dem för onödiga smittor innan de är stora nog att ha lite mer marginaler att klara av det och de nödvändiga vaccinationerna. När mitt barn var ett spädbarn så var vi nere på stranden hela sommaren och hon låg under ett parasoll. Vi hade det mysigt men jag hade inte velat betala för det. Nu hade jag tur och den sommaren var det underbart väder.

Men så är jag ingen bebismänniska heller. Jag tyckte att bebistiden var ett nödvändigt ont som man bara skulle ta sig igenom för att komma till de roliga åren (4 år och uppåt). Ju äldre desto roligare! Därför skulle omhändertagandet av bebisen göra att jag inte skulle tycka att det var semester. Jag förstår helt enkelt inte poängen med att åka på semester och vara så låst som man är med ett spädbarn. OBS! Spädbarn. Inte 2-3 åring. Spädbarn d.v.s. bebis d.v.s. en maxålder på 6 månader till 1 år.

Men mitt främsta argument emot det är smittorna och spädbarnets ej fullt utvecklade immunförsvar och marginaler vid sjukdom.

Fast jag skulle säga nästan tvärtom. Med en bebis under året kan du fortfarande åka på "vuxensemester". Sen börjar barnsemestrarna med andra aktiviteter och dagar. Jag skulle säga att alla de aktiviteter du nämner är otroligt mycket lättare med en 4 månaders än med en 2-åring, eller 4-åring. Man måste såklart skydda 4-månadersbebisen ännu mer från solen men de ligger ju iaf till om man lägger dem under ett parasoll :p Du kan ha dem i vagn eller sele och gå på (nästan) hur mycket sightseeing eller museum du vill. Jag känner inte många 2-åringar som uppskattar sånt :D Samma sak med maten, bebisar ammar eller äter ersättning efter eget schema och äter var som helst. En tvååring ska äta hyfsat enligt sina rutiner för att undvika hungerkatastrof. Så ska det helst vara mat barnet gillar vilket inte är självklart utomlands. Osv osv.
 
Så små är ju enkla att ha med sig, jämförelsevis. Man tar hand om en bebis i stort sett likadant var man än befinner sig.

Om bvc har synpunkter på vaccinering skulle jag väl lyssna på dem.

I övrigt tror jag att det för föräldrarnas del om barnet iaf är ca 8 veckor gammalt. Så att man hinner återhämta sig lite från förlossningen och få någon sorts vana vid situationen.

För barnets del kvittar det väl. Barn föds ju överallt i världen och det går oftast bra.
 
Frågan är om det är så mycket värre smittor på ett hotell kontra öppna förskolan i januari? eller ica i vabruari?

Vi hade visserligen bara semester i Sverige eftersom vårt barn var mellan 6mån -1 år under sommaren men var samma grej där. Nej inga långa dagar på stranden men vi var på stranden och vi var ute. Skönt att slippa torr luft och massa kläder. Han som började krypa kunde göra det på gräsmattan.

Jag hade inte gått till öppna förskolan heller med en liten bebis med tanke på smittorna.

Hotellet hade jag itne varit så orolig för smittmässigt. Men flyget dit...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp