Bukefalos 28 år!

(Sommar)eksem

K

kvarngården

Då jag ev. snart får hem en ponny med sommareksem vill jag ha alla tänkbara råd av er som har erfarenhet av detta!!! Finns det några örtblandningar som är bra, vad ska man smörja med, bada med......? Dela gärna med er av era erfarenheter!
 
Hur pass illa är det? Min Nella har väldigt lindriga problem, som jag är ganska övertygad över att de orsakas av UV-strålar och inte så mkt av insekter. Jag har henne täckad med eksemtäcke under hela den delen av året som det är så pass varmt att hon klarar sig utan vintertäcke el. dylikt. Hon har även en finmaskig flugmask.
Förutom detta så använder jag kådsalva, som jag smörjer in pannlugg och svansrot med. Det är där hon kliar.
I övrigt gör jag rent och skyddar mot ev. insektsbett, men det skulle jag gjort även om hon inte hade eksem. Och hon har som sagt inte så stora problem av insekterna.
Eftersom problemen varit så lindriga har jag aldrig behövt prova en massa örter och liknande. Förra sommaren var hon i stort sett symtomfri. :)
 
Det har jag gjort och läst jättemycket olika förslag på behandlingar. Eftersom det finns så mycket olika och alla tycker att deras produkter är bäst så ville jag ha lite råd från de som verkligen har PROVAT olika produkter och lösningar på det hela! :banana:
 
oj oj... ja att hitta ngt som funkar riktigt bra verkar vara svårt. Så här är det för min shettis iallafall, täcken funkar inte eftersom hon lider, svettas å kliar sig när hon har det på. Dessutom skyddar de ju inte benen så knotten kommer åt ändå. En dag utan sprayade ben och hon kliar sig vansinnigt. Kortison funkade inte heller, inte heller de naturmediciner jag prövat. Låter upplyftande va?
Det som funkat bäst hittills är en blandning av vitlök, äppelcidervinäger, bovetegryn, torkade nässlor, vetegroddsolja, b-vitamin. Det får hon en gång per dag från april till oktober. Utvärtes tvättar jag henne v a dag med tea tree shampoo, smörjer med helosan (m solskyddsfaktor), sköljas med äppelcider+ vatten när det är som värst, samt switch pour on (stavning?) var tredje vecka samt att hon sprayas med ett effektivt (sällsynt) insektspray 2 ggr per dag över hela kroppen utom ögonen och nosen. Det är en massa arbete och dyrt blir det. Dessutom kan jag inte ha henne i en hage med lövträd i eller nära vatten om det inte är havet. Luddigt det här :smirk:
Lycka till
 
Vi har en liknande häst på vår ridskola fast förra sommaren fick han gå på magert bete och stödfodrades med hö och då blev han nästan symptomfri utan de timmar med värst mygg/insekter.....
 
Som jag förstått det så får man nog prova sig fram! Förra ägaren har ju säkert tips oxå!

Tack!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 719
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: skiesabove
·
Samhälle Snart kommer ju sommaren och jag älskar att åka ut och bada på sommaren och vill göra det betydligt oftare än min sambo. Åker alltid...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Badger
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 478
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp