Sopmängd och sopsortering (utbruten från Nya lagen om takeaway snabbmat och dryck i flergångsförpackningar kommer ni välja det?)

Praefatio

Trådstartare
Ärligt talat är inte snabbmatsförpackningar något som utgör en stor avfallskälla procentuellt hemma hos oss, och det har inget med hur ofta vi äter ute. Mängden förpackningar jag får med mig från butikerna är däremot groteskt.
Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger motsvarande nästan en hel soppåse om dagen. Då är vi duktiga på att inte slänga mat, utan det är i princip bara blöjor och förpackningar. Det är verkligen något som skulle behöva resurseffektiviseras på något vis, för det finns liksom inga rimliga alternativ för en vanlig familj i ett vanligt samhälle.

Take away-förpackningarna däremot består i princip av tre pizzakartonger i månaden.
 
Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger motsvarande nästan en hel soppåse om dagen. Då är vi duktiga på att inte slänga mat, utan det är i princip bara blöjor och förpackningar. Det är verkligen något som skulle behöva resurseffektiviseras på något vis, för det finns liksom inga rimliga alternativ för en vanlig familj i ett vanligt samhälle.

Take away-förpackningarna däremot består i princip av tre pizzakartonger i månaden.

Vi har tidigare använt oss av TMR som hämtat förpackningar och vi har lämnat över i snitt 4-5 mindre sopsäckar varje månad. Skulle uppskatta säckstorleken till max 60 l, men det är ju en hel del ändå.

Skulle aldrig kunna slänga allt i brännbart, skulle få buda hämtning varannan vecka då.
 
Vi har tidigare använt oss av TMR som hämtat förpackningar och vi har lämnat över i snitt 4-5 mindre sopsäckar varje månad. Skulle uppskatta säckstorleken till max 60 l, men det är ju en hel del ändå.

Skulle aldrig kunna slänga allt i brännbart, skulle få buda hämtning varannan vecka då.
Vi bor i lägenhet med återvinning på gården så den delen slipper vi tänka på. Men jag tänker att problemet är ett systemfel, att det är för mycket livsmedelsförpackningar och i praktiken omöjligt att minska förbrukningen av dessa förpackningar för en vanlig familj, snarare än ett sophanteringsproblem.
 
Vi har tidigare använt oss av TMR som hämtat förpackningar och vi har lämnat över i snitt 4-5 mindre sopsäckar varje månad. Skulle uppskatta säckstorleken till max 60 l, men det är ju en hel del ändå.

Skulle aldrig kunna slänga allt i brännbart, skulle få buda hämtning varannan vecka då.
I dessa tider är förpackningar (dock ej plast) perfekta bärare av värmetillskott i braskaminen.
 
Vi har tidigare använt oss av TMR som hämtat förpackningar och vi har lämnat över i snitt 4-5 mindre sopsäckar varje månad. Skulle uppskatta säckstorleken till max 60 l, men det är ju en hel del ändå.

Skulle aldrig kunna slänga allt i brännbart, skulle få buda hämtning varannan vecka då.
Men sopsortering? Återvinningsstationen?
 
TMR är sopsortering. De har kostnadsfritt hämtat våra förpackningar i typ två år. Nu erbjuder de inte tjänsten längre eftersom förpackningar omfattas av kommunalt renhållningsansvar från och med idag.
Tänkte mer på att alla sorterar väl hemma numera å åker iväg med sin egna "skit"

Om man inte bor med återvinningsrum i tex hyreshuset. Men då sorterar man ju hemma oavsett.

Gratis hämtning? Aldrig hört faktiskt🙈
 
Tänkte mer på att alla sorterar väl hemma numera å åker iväg med sin egna "skit"

Om man inte bor med återvinningsrum i tex hyreshuset. Men då sorterar man ju hemma oavsett.

Gratis hämtning? Aldrig hört faktiskt🙈

Alla sorterar verkligen inte, många sorterar inte ens ut icke brännbara föremål. Vissa eldar upp förpackningarna hemma, som även kan utläsas i tråden. Alldeles för många slänger t.o.m farligt avfall i sina kärl för restavfall. De tror väl att allt brinner, vad folk inte vet är att farligt avfall och icke-farligt avfall förbränns vid olika temperaturer. Dvs de farliga avfallet som inte återvinns. Och metaller och glas orsakar varierade grad av störningar i förbränningen som sen landar på oss konsumenter i höjd renhållnings- och fjärrvärmetaxa.

TMR var finansierad genom förpackningsavgifter och var tillgänglig gratis i hela Sverige, tycker själv det är konstigt att fler inte nyttjat det. Hade hämtning en gång i månaden, slängde bara ut säckarna på bron så kom de och hämtade under hämtdagen. Var bara glas de inte tog emot, såklart eftersom det är svårfraktat i säckar på det sättet. Har aldrig sopsorterats så bra som under dessa år, var en helt fantastisk tjänst.

Nu får jag besöka åvs som alla andra och det suger. Två senaste besöken har "min" åvs varit full på papper och plast, felanmält båda gångerna och då tömdes i alla fall papper. Tror det kommer bli ett jävla lyft när kommunen tar över ansvaret, hoppas bara de får full kostnadstäckning också.

Om några år kommer "alla" genom lag erbjudas hushållsnära hämtning av förpackningar.
 
Precis samma hos oss, också familj på fyra. Mängden avfall vi producerar i form av förpackningar från vanlig mat är sjuk. Vi slänger motsvarande nästan en hel soppåse om dagen. Då är vi duktiga på att inte slänga mat, utan det är i princip bara blöjor och förpackningar. Det är verkligen något som skulle behöva resurseffektiviseras på något vis, för det finns liksom inga rimliga alternativ för en vanlig familj i ett vanligt samhälle.

Take away-förpackningarna däremot består i princip av tre pizzakartonger i månaden.

Det låter orimligt mycket. I mitt hushåll är vi två stycken, dock ej något blöjbarn men vi har istället katt och därmed kattsand.
Vi slänger inte ens en påse skräp per vecka.
 
Jag tycker att vi har hur mycket plastskräp som helst!
Jag trodde det skrevs om avfallet i tunnan hemma. Där blir det inte mycket avfall. Plastskräp ja. Kartonger var det en auktioner som lägger ut mycket på tradera som bad om hela kartonger. Skall se över hur deras öppettider och var de ligger de vill även ha packmaterial. Takeaway förpackningen vi får används många gånger innan de dör. Det är smidiga plastburkar.
 
Jag trodde det skrevs om avfallet i tunnan hemma. Där blir det inte mycket avfall. Plastskräp ja. Kartonger var det en auktioner som lägger ut mycket på tradera som bad om hela kartonger. Skall se över hur deras öppettider och var de ligger de vill även ha packmaterial. Takeaway förpackningen vi får används många gånger innan de dör. Det är smidiga plastburkar.

Vi bor i hyresrätt så vi har inte tunna på det sättet. Vi har ett miljöhus där vi slänger allt. Brännbart, plast, glas, metall, papp, kartong, batterier, lysrör och andra lanpor och småelektronik.

Jag stör mig på hur mycket förpackningar (mest plast) vi måste slänga. Då är take away en mycket liten del i det stora hela.
 
Återvinning sorterar jag inte i vanliga soppåsar så jag har svårt att jämföra men det blir inte särskilt mycket av det heller. Definitivt inte i närheten av den förbrukning du nämner. (Även avräknat att vi bara är två stycken.)
Jag räknar naturligtvis återvinning när jag säger en påse om dagen. Brännbart är bara någon påse i veckan (mest blöjor) men jag går ner med en påse av något varje dag. Oftast plast, ofta kartong/papper. Mer sällan kompost och glas eller metall.

Två vuxna som äter alla måltider hemlagade, en nioåring och en tvååring plus hund och katt. Kan inte för mitt liv tänka mig att vi är extrema.
 
Jag räknar naturligtvis återvinning när jag säger en påse om dagen. Brännbart är bara någon påse i veckan (mest blöjor) men jag går ner med en påse av något varje dag. Oftast plast, ofta kartong/papper. Mer sällan kompost och glas eller metall.

Två vuxna som äter alla måltider hemlagade, en nioåring och en tvååring plus hund och katt. Kan inte för mitt liv tänka mig att vi är extrema.
Vi ligger nog på ca samma som er och är fyra i familjen. Vi har kartonger och olika plast förpackningar som mat kommer i från affären, samlat blir det nog ca en påse/dag. Vi återvinner det vi kan, sköljer ur plast bägare (tex youghurt,smör etc), glas och metall har vi mindre av men vi äter en del hermetiskt också så blir ju lite där med. Vissa perioder som nu när alla var hemma över ledigheten blir det naturligt lite mer av det och vi vuxna jobbar ofta hemifrån och gör lunch här hemma. Blöjor utgör en stor andel hos oss, jag hade gärna prövat tygblöjor men min man vägrar tyvärr det alternativet.
 
Jag räknar naturligtvis återvinning när jag säger en påse om dagen. Brännbart är bara någon påse i veckan (mest blöjor) men jag går ner med en påse av något varje dag. Oftast plast, ofta kartong/papper. Mer sällan kompost och glas eller metall.

Två vuxna som äter alla måltider hemlagade, en nioåring och en tvååring plus hund och katt. Kan inte för mitt liv tänka mig att vi är extrema.

Jag tycker alldeles oavsett att det låter mycket :)
 

Liknande trådar

Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
6 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp