Sorgmantel??

tanten

Trådstartare
Det fladdrade en ovanligt stor svart fjäril i trädgården. Lyckades inte se hur den såg ut innan den flög iväg.

Sedan kom den tillbaka lite senare och jag kunde titta. Svart med ljusa kanter på vingarna. Och stor som sagt. Google föreslår sorgmantel. Men på de bilder jag hittar har dessa mörka undersidor på vingarna. Den här är ljus. Lite gråmelerad liksom. Är det ändå en sorgmantel?

Spännande - jag har aldrig sett en så stor fjäril förut.
 
Det fladdrade en ovanligt stor svart fjäril i trädgården. Lyckades inte se hur den såg ut innan den flög iväg.

Sedan kom den tillbaka lite senare och jag kunde titta. Svart med ljusa kanter på vingarna. Och stor som sagt. Google föreslår sorgmantel. Men på de bilder jag hittar har dessa mörka undersidor på vingarna. Den här är ljus. Lite gråmelerad liksom. Är det ändå en sorgmantel?

Spännande - jag har aldrig sett en så stor fjäril förut.
Googlade vidare och hittade att det kan vara en aspfjäril.
Men undersidan på vingarna stämmer inte riktigt ändå.
 
Det fladdrade en ovanligt stor svart fjäril i trädgården. Lyckades inte se hur den såg ut innan den flög iväg.

Sedan kom den tillbaka lite senare och jag kunde titta. Svart med ljusa kanter på vingarna. Och stor som sagt. Google föreslår sorgmantel. Men på de bilder jag hittar har dessa mörka undersidor på vingarna. Den här är ljus. Lite gråmelerad liksom. Är det ändå en sorgmantel?

Spännande - jag har aldrig sett en så stor fjäril förut.
Fick googla för att se bilder och Åh vad fin sorgmanteln var!! 😍
 
Det låter ju som sorgmantel på beskrivningen, ser ovansidan rätt ut?
Finns ingen direkt förväxlingsart i så fall. Undersidan ska ju också stämma, men de blir ju rätt slitna med åldern så kanske kan vara det?
 
Sorgmantel (Mourning Cloak) ar jatte vanliga har i Oregon. Har har de samma farg pa under sidan som pa ovansidan och ar allt ifran svart, till morkbrun eller rodbrun med den ljusa kanten.
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 619
Senast: Time Lord
·
  • Artikel
Dagbok Klockan är bara lite över ett och jag har redan fått en del gjort idag. Först rensade jag svarta lådan. Den är 3 kvm stor. Där ska jag...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp