Bukefalos 28 år!

"Sotig" beläggning efter disk av metallpryl i diskmaskinen

Minett

Trådstartare
Invigde min nyköpta köttkvarn och enligt instruktionen skulle "matarbrickan" kunna diskas i maskin. Efter disken hade dock den tidigare blanka ytan ( uppfattade den som rostfritt stål) förvandlats och fått en matt gråsvart yta som färgar av sig när man tar i den... När jag gnuggat länge på en fläck börjar man ana den ursprungliga ytan där under. Vad kan beläggningen bero på och - f f a finns något bra sätt att få bort den???
 
Invigde min nyköpta köttkvarn och enligt instruktionen skulle "matarbrickan" kunna diskas i maskin. Efter disken hade dock den tidigare blanka ytan ( uppfattade den som rostfritt stål) förvandlats och fått en matt gråsvart yta som färgar av sig när man tar i den... När jag gnuggat länge på en fläck börjar man ana den ursprungliga ytan där under. Vad kan beläggningen bero på och - f f a finns något bra sätt att få bort den???

Har du provat något så enkelt som diskmedel och en svamp? Jag har också upplevt det där ibland och jag vet inte varför men det brukar bli rent om man använder ett bra handdisk medel.
 
Invigde min nyköpta köttkvarn och enligt instruktionen skulle "matarbrickan" kunna diskas i maskin. Efter disken hade dock den tidigare blanka ytan ( uppfattade den som rostfritt stål) förvandlats och fått en matt gråsvart yta som färgar av sig när man tar i den... När jag gnuggat länge på en fläck börjar man ana den ursprungliga ytan där under. Vad kan beläggningen bero på och - f f a finns något bra sätt att få bort den???
Aluminium ger den effekten. Det blir som om saken doppats i trycksvärta för det färgar av sig nått fruktansvärt.

Aluminiumsaker ska inte diskas med maskindiskmedel.

Enda sättet jag fått bort sådan beläggning på saker i aluminiumlegeringar är med hjälp av stålull.
 
Ok - tack för tipsen! Börjar med diskmedel och svamp så får vi se. Men mkt störande att det står att den går att maskindiska om så inte är fallet...
 
Nja - det tycker jag är mer våld än nöden kräver. Prova vanlig Svinto i första hand och inte diskmedel och svamp räcker.

Jag håller med dig, jag hade nämligen skrivit tvålull men min padda ansåg tydligen att stålull var ett bättre val ;)

Uppskattar inte alltid stavingsstjälpen :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp