Spänd och stirrig på nya platser!

ujent96

Trådstartare
Har idag varit iväg på programridning för första gången med nya pållen som räknas som femåring i år. Det gick ok kunde genomföra programmet och så, hade inga som helst krav på formen idag utan målet var miljöträning och genomförande.

Nu till nästa fas, jag vill ju att min pålle ska kunna gå liittee mer som hemma alltså slappna av mer inne på banan- hur når man dit? Är det bara miljöträning som gäller samt en starkare sits än vad jag har idag för att få ihop honom? Hur gör ni andra med era gröngölingar? Min femåring är riden sedan förra sommaren så det är därför vi inte är komna längre...
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

det är enbart träning som hjälper. åka runt på massa nya platser och rida.
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

ut och träna i olika miljöer!
både för hästens skull och din egen - kan man rida precis lika som hemma kommer hästen att känna sig trygg oavsett miljön omkring.
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

Har exakt samma problem!!!!!!! Var bor du?? Du kan komma till mej och miljöträna så kommer jag till dej. :idea: Min bara luftar och trampar i luften och jag kan klappa henne i pannan, helt omöjligt att sitta ner i traven...
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

känner igen det där med att sitta i traven....jag har ju dessutom inte börjat sitta så mkt på min pålle mer än under själva programmet....känns som man skumpar runt som en nybörjare istället för att ha hållt på i snart 20 år.....:smirk:

hur många gånger brukar det ta innan man märker nån skillnad? ska på två dagars kurs i mars och sen hade jag nån galen plan på att försöka på en lokal i slutet av mars då det är på hemmaklubben, alltså där kursen oxå kommer att vara- är det för orealistiskt??? har inga stora krav på honom men vill ju så klart se en utveckling....
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

miljöträning och en coooool matte/husse som mentalt är lugn och stabil och har gott om tid och som inte stressar upp sig alls och som dessutom har en plan för alla situationer man hamnar i är super för en häst som känner sig osäker på bortaplan.
och du - lycka till på banorna och ha skoj!!!
 
Sv: Spänd och stirrig på nya platser!

Tack tack......:smirk:
Jag tycker att jag själv är lugn eftersom jag vet att han blir tio ggr värre annars...men det är klart att man är en aning mer spänd än vad man är hemma...
Tiden tänker jag mkt på samt att bara gå runt och titta en bra stund innan sadel mm kommer på....hoppas att han börjar inse att han kommer hem igen efter två dagars åkande på kursen sen i mars....saken är den att sist han åkte (innan programridningen) var då han kom till mig alltså nya människor, ny miljö nya kravmm så det är inte konstigt om han känner sig lite omtumlad och osäker inför vad som väntas av honom...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 211
Senast: Karminnie
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 837
Senast: Disen
·
Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp