Spänna sadelgjorden! Problem!

T

twinstar

Han hugger i luften, lägger öronen bakåt, vispar med svansen och visar tydligt sitt missnöje med att få sadelgjorden spänd.

Bra dagar hugger han lite mot bringan, dåliga dagar hugger han mot mig.

Jag har provat att bli arg, göra utfall, slå (!).
Jag har provat att ta jättegod tid på mig och spänna ett hål i taget sakta och berömma varje gång. Det blir han bara mer stressad
över.

Ingenting funkar.

Min nya teori är att ta det ganska lugnt, men inte dra ut på det så det blir en stor grejj av det
men istället för att korrigera/kritisera hans dåliga beteende så smeker jag, lugnar och klappar istället.
Det är okej att det är obehagligt, det är okej att inte tycka om det, men det är inte okej att bli stressad och aggressiv istället.
Provade första gången igår och det gick väl sådär men tänkte självklart ge det ett tag till.

Vad säger NH-experterna om teorin?
 
Det behöver inte alls vara hans beteende som är problemet, det kan helt enkelt att han har ont någonstans. Min förra medryttarhäst gjorde exakt samma sak, han bet sig själv i benet för att han hade så ont när man spände, det berodde på att vi hade fel foder, vi hade "GrundKraft" och det sägs att det ligger köttslamsor och sådant från slakteriet, det får hästen magsår av. Han hade i alla fall magsår och han stod helt stilla och gjorde absolut ingenting när vi spände efter att vi bytte foder.
 
Det låter ju inte klokt om det skulle vara köttslamsor i grundkraft!

Alazzi får Spillers Pasture Mix och problemet har funnits även när han ätit annat foder. Jag tror snarare att det är muskulärt eller gör ont i huden på honom!
När man ridit honom varm så kan man spänna sadeln flera hål utan problem!
 
Okej.. Kanske skulle ta ut en kiropraktor, har kanske problem med ryggen, eller massera honom innan du rider så att du värmer upp musklerna..
 
Eloise brukar ogilla sadelgjorden när det är dags för pälsfällning. Då spänner jag på första hålet, sedan vill hon att jag tar ett framben i taget, vid knät och drar det framåt så att skinnet under sadelgjorden sträcks. Sen är det inga problem att spänna. Vet inte om gjorden nyper henne eller om det är för att fäll-pälsen lägger sig fel under.

Ett tips i alla fall!
:idea:
 
Det är så klart inga köttslamsor eller slaktavfall i Kraft Grund. Mycket ska man höra innan öronen trillar av, sedan kan man givetvis ha olika synpunkter på pelleterat helfoder men det är en annan sak.

Det du bör försäkra dig om är att sadeln verkligen är ok och kanske fundera över val av sadelgjord.....!? Det kan ju finnas alternativ.

Jag tror att du gör rätt. Nonchalera hästen (så länge han inte biter) gör det du ska lugnt och utan nån grej. Han ska ju helst inte förknippa sadling med att matte blir oppihejsan. Dra lagom först och resten senare.

Koko gillade inte heller den där gjorden så värst när han var ung, han högg inte men tramsade och backade och levde rullan. Att tjafsa med honom hjälpte INTE så jag struntade i honom och gjorde det jag skulle. Det försvann med tiden, när han var 4 var det ett väldans hallåj, nu är han 7 och struntar väl i det där.....

Själv hör jag till de som gärna förstärker med godis. Dvs när sadelgjorden väl var tilldragen och när han väl stod still fick han nåt gott.
Den enda biverkningen av detta blev att han förvisso stod still snällt och förväntansfullt när han såg sadeln men när grejerna var på plats tittade han uppfordande på mig och sa:
-OK, nu är det klart! Var är godiset!

Frid Kokopelli Mana
 
Eloise brukar ogilla sadelgjorden när det är dags för pälsfällning. Då spänner jag på första hålet, sedan vill hon att jag tar ett framben i taget, vid knät och drar det framåt så att skinnet under sadelgjorden sträcks. Sen är det inga problem att spänna. Vet inte om gjorden nyper henne eller om det är för att fäll-pälsen lägger sig fel under.

Ett tips i alla fall!
:idea:

Ska prova ditt tips!!
 
Jag har funderingar på att prova en mjukare gjord med något typ av foder. Ibland har jag känt att kanske gjorden är för kall (!) men det är bara en känsla jag har.

Jag tror verkligen inte han har ont i ryggen heller. Han har inte visat några andra tecken på det och sadeln ligger bra. Han visar överhuvudtaget inga tecken på att må dåligt eller ha ont i någonstans och det är en extremt tydlig häst.

När man ridit en stund och värmt upp honom (ridit aktivt, inte bara skrittat fram) kan man dra gjorde flera hål utan att han viftar på öronen ens.
 
Detta är ett problem som man skapar genom att dra åt sadelgjorden för hårt på en gång man lägger den på ryggen på hästen. Hästen är lite kall och stel i sina muskler och drar man då åt stenhårt är det mycket otrevligt för den. Är hästen också känslig i huden så går det fort att skapa problemet.
Ett sätt är att promenera lite med hästen innan sadeln läggs på, den blir lite uppmjukad och inte så spänd. Sen kanske promenera med sadeln på ryggen utan gjorden och sen spänna bara lite i taget. Sadelgjorden behöver ju faktiskt inte alls spännas förrän precis då man ska sitta upp på hästen. Många människor spänner sadelgjorden alldeles för hårt i onödan, hästen behöver kunna andas obehindrat. Har man en bra passande sadel så behöver man inte spänna så hårt.
Att det senare går att spänna flera hål när hästen har jobbat är ju därför att den spänner sig och blåser upp sig inför det väntade obehaget. Har den jobbat lite är den avslappnad. Du kan också pröva med att longera den en stund utan sadel innan du lägger på sadeln.
Vill du bli av med problemet så måste du gå till botten med det och arbeta bort det. Beroende på hur länge hästen har hållit på så här, ju längre tid tar det att få bort. Hästarna har ju ett hästminne, som vi vet :)
 
Förresten, ska du göra det riktigt grundligt så bör du börja med att bara lägga på och ta av sadeln tills hästen inte reagerar på det. Sen bara böja dig och låtsas ta sadelgjorden upprepade gånger tills han inte reagerar där, sen spänna den helt löst upprepade gånger och upprepa varje moment ända tills hästen inte reagerar längre alls, inte ens när du spänner gjorden löst. Det behövs tålamod, men det kan det väl vara värt?
Allra bäst resultat får du naturligtvis om du tränar hästen med detta lös eller åtminstone på en slak lina.
 
Du har helt rätt och så nogrann har iaf inte jag varit!
Ska börja med att sadla och strunta i att spänna tills vi skrittat fram och då spänna löst!
Får se om det hjälper på sikt. Han brukar inte grina när jag lägger på sadeln. Bara när jag böjer mig för att ta upp gjorden!
 
Ett tips till, förutom det du fått om att dra fram frambenen, är att spänna vartannat hål på höger sida, vartannat hål vänster sida. Då dras inte skinnet snett åt sidorna heller.
 
Ska testa det med!
Återkommer med rapport!

Fast det blir först till helgen!
:)
 
Förmodligen har din häst en stram bukmuskulatur..ta ut nån som kan visa dig hur du masserar loss muskeln...många hästar får spänna sig så vid uppsittning och ofta så blir dom mer spända på högersidan..palpera den ca 1 dm bakom armbågen och runt omkring....är nästan hundra på att det är en muskelgrej du har på din häst....
 
Min häst gjorde samma sak för ett tag sedan.. sparkade t.o.m när man skulle sitta upp.. det visade sig att han hade ont i ryggen av gelpadden jag hade bytt till ett par veckor tidigare, så jag skaffade en teddypaddpadd istället. han hade inte ont då, men var livrädd för sadeln, så det var bara att börja om från början.. inte varje dag man måste sadelvänja en 15-åring!
kolla sadeln, och ryggen! dra med fingrarna över ryggen, ta i lite och se om du kan hitta någon punkt som ömmar. se om han lägger öronen bakåt eller sänker ryggen..
lycka till!!
 
Hej hopp!
Nu har jag försökt litegrann med era tips!
Här är resultatet:

Då spänner jag på första hålet, sedan vill hon att jag tar ett framben i taget, vid knät och drar det framåt så att skinnet under sadelgjorden sträcks.

Det skiter han fullständigt i och undrade snarare vad jag höll på med. Han högg lika mycket i luften fast huden var sträkt.


Ska börja med att sadla och strunta i att spänna tills vi skrittat fram och då spänna löst!
Får se om det hjälper på sikt. Han brukar inte grina när jag lägger på sadeln. Bara när jag böjer mig för att ta upp gjorden!

Spelade ingen som helst roll. Däremot grinade han lite när jag la på sadeln.

dra med fingrarna över ryggen, ta i lite och se om du kan hitta någon punkt som ömmar. se om han lägger öronen bakåt eller sänker ryggen..

Ingen reaktion alls.

Har masserat under magen också och jag tycker att han reagerar värre framåt, bakom frambenet, armbågen lixom.
Jag masserade magen ganska länge och ju längre bak jag kommer, mot skapet, där NJUTER han MYCKET istället.
Efter ett tag kunde jag smeka och massera sadelgjordsläget och bakom armbågen utan att han reagerade och stod jätteavslappnat men så fort sadeln kom på så började han igen!

Fortfarande helt grönt och helt lungt när jag ridit en stund. När jag sadlar av och borstar av efter ridning bryr han sig inte men innan är det en jättegrejj!
 
Hej!

Sen kan det bero på hur hårt du spänner...man spänner sadelgjorden succesivt, tänk själv om man spiänner åt ett skärpt hårt.Annars kan han ha skav efter sadelgjorden, känn under, och försök att läsa av hästen.

Sam
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 381
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 109
Senast: Efwa
·
Utrustning Jag har bara ridit i ett år och har nyligen skaffat min allra första medryttarhäst. Ganska mycket nytt för mig i och med...
Svar
10
· Visningar
2 657
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp