Bukefalos 28 år!

Spansk skritt eller något liknande?

G

Grimskaft

Hej! Jag har en ridtravare som jag tränar makarbete och båda gillar det skarpt och vill lära oss något nytt nu. Nämligen spansk skritt eller något liknande från ryggen (och backen om det behövs från början såklart!) Han kan "vacker hov" när jag säjer det tar han fram hoven från både backen och ryggen. Men vi vill lära oss något svårare nu. Ett tips kanske? Jag kan rida honom med repgrimma i alla gångarter och han lyssnar fint på skänkelvikning oxå. Han är JÄTTELÄTT LÄRD! ;) Han lyssnar jättebra på mig och i stallgången står han lös och går in och ut ur boxen på komando, kan även "snurra runt" när jag gör en viss rörelse med armarna, så nu vill vi ha lite svårare läxor.
(Blir väldigt lätt ledsen vid massa kritik)
Men det här inlägget är väl inte att kritisera. Bara ge råd hur man kan göra :) Så skriv på!
Ps. Skriv gärna om ni har mer tips på nya grejjer vi kan lära oss... :banana:
Kram på er!!
 
Sv: Spansk skritt eller något liknande?

Spansk skritt är en bra ide. Ta honom först i grimma och håll ena handen i grimman och i den andra ett spö. Stå på ena sidan och peta på den sidans framben(baksidan på frambenet) tills hästen spakar till frammåt med benet. Beröm i massor, gå ett steg framåt och börja om. Se till att alltid gå framåt, och att hästen inte glömmer sina bakben. Hästen ska tänka framåt, tänka skritt. När hästen sedan gör spansk skritt med ett ben byter du sida och gör samma där. Sedan börjar du med båda frambenen. Hästarna tycker ibland att det är lite komplicerat med spansk skritt, och koncentrera sig så mkt på frambenen att bakbenen blir stående, det måste man hålla koll på hela tiden och påminna om att hästen ska framåt med alla ben.
När hästen gör en fin spansk skritt från marken gör du samma sak med spöet uppifrån hästryggen som från marken.
Men kom ihåg att du inte ska slå på frambenen för att provocera höga lyft, utan bara ha spöet som en förlängning av armen och peta med. Hästen kommer förr eller senare förstå att du vill ngt och börja försöka med olika saker. så fort den rör benet i rätt riktning, ta bort spöet från benet och beröm. så hästen jagar beröm istället för att bli jagad av spöet.

men är du riktigt intresserad borde du vända dig till en tränare, och få riktig hjälp. kolla Natural Trick Training, de kan kanske vara ngt?
 
Sv: Spansk skritt eller något liknande?

Hej! Tack för tipset, nu måste jag testa! Jo det ska jag nog försöka träna för tränare här hemma till sommaren, så då får jag nog lära mig mkt :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 242
Senast: Stergo
·
L
Ridning Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och...
2
Svar
21
· Visningar
2 282
Senast: tara
·
Träning Hej! Har tänkt lära min lilla pålle spansk skritt, har läst på lite och börjat lite smått. Är det någon som lärt sin häst spansk skritt...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: Fideli
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp