Bukefalos 28 år!

"Spara för webben"

S

Spider84

"Spara för webben" är ju en bra funktion man kan använda, men jag har aldrig riktigt fattat hur den ska användas.

När jag trycker på "Spara för webben" i photoshop 7.0 kommer en ny ruta upp. Ska jag ändra något där, eller är det bara om ut i fall att man skulle vilja ändra någonting?
Och sen om jag klickar på spara kan jag enbart välja mellan .html eller .gif. Innebär det att jag måste spara om alla bilder som .gif istället för .jpg?

Hurpass mycket komprimeras bilderna vid en sån sparning?


/Renée
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Spara för webben"

Man måste inte ändra något om man inte vill, men man kan experimentera lite med de olika inställningarna för att få fram en snyggare bild men ännu mindre storlek i kb. Det enda du ska se till att ändra är i rullisten under spara-knapparna, där väljer du filformat (gif eller jpg t.ex.). Sedan när du sparar bilden kommer du kunna välja antingen det filformat du valt (gif/jpg) eller .html. Välj bildformatet så sparas bara bilderna, annars skapar den hemsidekod (dvs en html-fil) också.

Hur mycket bilderna komprimeras beror helt på vilka inställningar du väljer och hur mycket kvalitetsförsämringar du väljer, men ofta går mycket att ta bort utan att det syns nämvärt. Prova att söka på exempelvis google efter " "spara för webben" photoshop" så kommer du få massor av tips och guider!

Jag brukar i princip alltid använda denna funktion numera, det är enkelt att använda från en psd-bild med flera lager t.ex, eller som ett sätt att spara en redigerad kopia av ett originalfoto.

/Erica
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 597
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 726
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag fattar verkligen inte hur facebook fungerar...eller i det stora hela förstår jag ju, men jag vet ju inte vad som händer när jag...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Rosett
·
E
IT & mobiler Om du har hittat en pensel och tryckt på download (hur man hittar penslar sök på google!) KAN det händelsevis vara så att den kommer i...
Svar
0
· Visningar
4 226
Senast: Emma_lillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp