spårhjälp

kol

Trådstartare
har en d/s gårdshundshane lite över 2år, jag började spåra med han vid 1års ålder, med hjälp av en kurs. allt har funkat klockrent tills för några månader sen. La ett spår som tydligen vår något för lätt, efter halva spåret började han söka istället, jag som är nybörjare fattade inte vad han gjorde utan trodde han tappat spåret. Han klarade naturligtvis ut sökandet:grin: och hittade slutrapporten. nu efter flera försök(läs misslyckande från mig)söker han istället OCH hittar naturligtvis slutet var gång.vad gör jag nu? jag vill inte tävla då detta bara är aktivering, skall jag istället börja med sök? eller går det att fixa? kommer att gå in och ur tråden så ha lite tålamod vid svar, tack. finns det någon snäll som vill hjälpa till emotages det tacksamt mor ersättning(får jag skriva så?), bor utanför Kävlinge
 
Sv: spårhjälp

Öka liggtiden på spåret :)

Ett spår som är ungefär en haltimme (liggtid) har en stor "tunnel" av dofter.
Hunden kan hitta rätt genom att vittringen är så stor. Om du ökar liggtiden till en timme så har vittringen sjunkit till en bit ovanför backen och hunde måste ner en bit för att hitta igen spåret. Efter två, tre timmar så finns vittringen i stort sett bara i fotstegen och hunden måste gå ner i backen för att kunna följa spåret. Öka svårighetsgraden, om det är för lätt hela tiden så slarvar hunden för den kan ändå.

Sök kan du köra också, hunden lär sig snabbt skillnaderna.
 
Sv: spårhjälp

Några korta snabba råd bara;

Börja om lite från början, och se till att du alltid har medvind i spåret (ganska kort och rakt alltså) så att han inte kan få utdelning för sitt letande med hög näsa, för jag antar att det är så du menar med att han söker? (Sök är ju egentligen när hunden letar människor med hög näsa på ett vallat område i skogen.)

Låt honom inte gå om han inte har näsan i backen. Min lilla terrier har också varit fenomenal på att använda sig av luftvittring och försöka hitta både apporter och spår men sedan jag konsekvent började hålla emot i linan när han lyfter näsan har det blivit mycket bättre. Det är alltså inte frågan om att du ska styra hunden utan stanna bara och stå still tills han sätter ner näsan igen. En hjälp för dig kan ju vara att snitsla spåren ett tag så att du själv känner dig säker på var du gått och vet när du ska följa med honom igen, under förutsättning att han spårar och inte går med hög näsa.
 
Sv: spårhjälp

svarar er båda. ok spåren har legat ca 0,5 h. hur länge skall det ligga så det inte blir försvårt då? hur långt skall jag göra spåret och när börjar jag med vinklar igen? det känns verkligen som det är för lätt, han börjar spåra med näsan nere och efter ca halva spåret höjer han näsan och börjar rusa. Jag drar en klöv i spåret och använder den som slut. inget blod. om jag introduserar apporter kan det sänka farten? eller bör jag "bara" göra spåret gammalt.
 
Sv: spårhjälp

Har ingen erfarenhet av viltspår mer än att de ligger väl väldigt länge :confused:

En timme på vanliga personspår ska du gått och väl kunna öka till direkt. Om hunden spårtränat i ca ett år så är den efaren.

Din hund har nog en väldigt hög förväntan på slutet och en klöv luktar säkert långt. Jag kör bara vanliga personspår (bruks) och använder mig av pinnar i spåret och på slutet. Om jag lägger tex. 5 + slut så vid varje apport stannar vi och hunden kommer med den (den andre lägger sig vid den) och det blir beröm och lite godis. Sedan är det spår igen och hunden fortsätter på spåret som går i vinklar mm, ibland långa spår och de längsta har varit ca 1200m. Vi gör lika vid varje apport utom den sista då vi selar av och leker med favvobollen och myser. Genom att jag selat av, = slut på spåret, så vet hunden att det är klart och vi går tillbaka till bilen och han bär bollen hela vägen. Tiken som spårat ca 1½ går lika långa spår mer vill hellre ha godis vid sista apporten och bär inte något till bilen utan är nöjd ändå med det hon utfört.

Jag brukar låta spåren ligga mellan 1 och två timmar.

Tycker du kan öka tiden och göra vinklar så hunden känner att det blir lite utmaning. Viltspår kanske någon annan har tips om eftersom jag aldrig gjort det.
 
Sv: spårhjälp

jag fick tipset när jag började spåra att använda klöv som motivation, jag har bara inte slutat, eftersom vi spårar för det är en rolig och tröttande aktivitet. jag skulle hunna ta bort klöven i spåret och lägga i slutet som slut som morivation, då han som din stolt bär till bilen.ska pröva nästa vecka att lägga en timme och se om det hjälper. tack för tipsen. någon mer somhar något att tillägga?:bump:
 
Sv: spårhjälp

Ha kortare lina till hunden kanske 2-3 meter och se till att den inte svävar ut genom att stanna så fort den går utanför spåret (det är ju en stor fördel när man lagt spåret själv att man vet precis var det ligger så man lätt kan hjälpa hunden tillbaka) Beröm när hunden självmant hittar tillbaka till spåret efter att ha vindat och fortsätt framåt.

Jag har aldrig lagt viltspår med bara klöv men jag antar att liggtiden bör motsvara ett personspår då så testa med en timmas liggtid, har man blod i spåret ska det ligga minst 2 timmar.
 
Sv: spårhjälp

tack alla. finns det en bra och lätläst bok att rekommendera? jag kanske ska läsa mer och ta in apporter så han får jobba och fokusera mera på jobbet. han blir tyvärr inte speciellt trött av spåret/spåren längre. Fast det är ju inte konstigt om jag gör det så lätt:grin:
 
Sv: spårhjälp

Ja så kan du göra, testa och se :)

Att använda klöven som motivation var en bra ide, men det skulle nog bara vara någon gång i början så att hunden lärde sig att just slutet är ju en stor belöning. Jag gjorde lika med bollen för min hane i början :D, drog bollen efter mig och lade den på slutet. Det misstaget gjorde jag bara någon gång då han fick för hög förväntan på slutet, han gick som en bulldoser för att han visste vad som låg där. Nu tre år senare så går han av erfarenhet mycket lugnare men det var ett helvete i början att gå efter honom:laugh:. Jag har ramlat många gånger i skogen efter honom.

Testa att lägga klöven som slut efter ett långt spår så han får jobba ordentligt, och öka liggtiden så får du en väldigt trött och nöjd hund som bär klöven till bilen. Sluta att "dra" klöven efter dig om du inte är ute efter att gå viltspår. Gå själv spåret och lägg klöven som belöning på slutet, längre fram kan du byta ut klöven mot något annat som har stor betydelse för hunden. Då slipper du bära på en klöv :D. lite lättare att ha en boll eller dyligt i fickan när man traskar spår.
 
Sv: spårhjälp

ok då vet jag varför han rusar:crazy::ska definitivt öka tiden och ta bort klöven. när jag lagt fler spår är det lite drygt att gå i skogen och gräva upp klövar han gömt när han förståt att vi har fler spår:rofl: tur jag fick två st. Om man lägger två spår, hur gör man mellan dom om det ska vara rätt? jag har inte tatt av selen utan gått till nästa direkt, med mellan landning vid lämplig buske för nergrävning:laugh:
 
Sv: spårhjälp

och hur dum är inte jag då:crazy::o när jag tänker efter när jag lagt två spår går han alltid klockrent på spår två.Naturligtvis beror det på tiden:idea:
 
Sv: spårhjälp

OK, det var viltspår! Det framgick inte så jag utgick från att det handlade om vanligt bruks-/personspår som är det enda jag har erfarenhet av. Men som du fått tips om, förläng tiden så att han måste vara mer noggrann och inte kan gå på luftvittring. Och vinklar kan du ju lägga in bara du ser till att inte ha motvind; vinden i ryggen eller från sidan är nog bra.
 
Sv: spårhjälp

När jag började lägga viltspår så fick jag lära mig att det skulle ligga MINST 2 timmar för annars blir det för lätt. Nu ligger spåren ca 6 timmar (bara klöv) och hon tycker inte det är svårare för det. Så du kan gott låta det ligga längre och se om han tar det lugnare i spåret när det blir lite svårare.
När jag har lagt blodspår så brukar det ligga 24 timmar och det är på dom spåren hon går som bäst :)
Lycka till!
 
Sv: spårhjälp

ok då vet jag varför han rusar:crazy::ska definitivt öka tiden och ta bort klöven. när jag lagt fler spår är det lite drygt att gå i skogen och gräva upp klövar han gömt när han förståt att vi har fler spår:rofl: tur jag fick två st. Om man lägger två spår, hur gör man mellan dom om det ska vara rätt? jag har inte tatt av selen utan gått till nästa direkt, med mellan landning vid lämplig buske för nergrävning:laugh:

Jag lägger bara ett spår/hund. Varför lägger du två?
Enda gångerna jag lägger två är när det blivit fel och jag brutit första spåret.
Om jag ska lära i en ny sak kan jag också lägga ett till spår och upprepa det jag vill träna på.

Jag är alltid noga med hur starten är och hur vi avslutar vårat spår. Jag vill att mina hundar ska ha positiva bilder av spåret vi nyss gjort.
Vid start så går hunden och jag till spårstarten, jag går in på spåret och när jag ser när hunden har spåret i näsan så stannar jag honom och selar på.
När vi är färdig och hunden är lugn så kommenderar jag spåra och släpper iväg honom 10-13m innan jag börjar gå.

I början hade apporterna ingen betydelse för honom men nu vet han att jag tycker de är jätteviktiga och ger mig dem när han hittat en :D
Detta har jag lärt honom bredvid, utanför spåret = hemma i hallen, på vanliga promenader osv. För honom är det spåret i sig som är viktigast och han struntade i pinnarna i början, han gick över dem och jag kunde plocka själv om jag absolut lära ha dem.

Slutet är jätteviktigt och då markerar jag det genom att sela av, han vet att spåret är färdigt för denna gång och numer sitter han och väntar på bollen medans jag samlar ihop linan osv.

Jag har faktiskt spårat ett annat spår direkt efter mitt första i höstas då jag först gått ut mitt spår och sedan en annans spår med mina apporter (den föraren hade glömt sina). Jag hade nästan gått i mörkret på mitt spår och när jag kom tillbaka till bilen så står där föraren och är lite ångerfull då hennes hund inte ville spåra vidare i det spåret. Jag hade lagt ut ganska många apporter i det spåret och tänkte att jag ville ha tillbaka dem. Jag testade och släppa på honom och vi fixade det :laugh:, trots att det blev väldigt mörkt och att det rört sig något stort djur där före (rädd :crazy:) jag såg på hunden att det var något ovanligt. Jag gör aldrig om det (pga. några sketna pinnar :grin:) men hunden fixade faktiskt det men då har vi spårat i några år nu.

Det finns många sätt att lära in apporter i spåret och ett sätt är att lägga godis under en apport och berömma mycket när hunden duttar på dem för att komma åt godiset. Man kan då sätta en snitsel där man lagt apport + godis för det gäller att berömma i rätt ögonblick. Tänk då på att sätta snitseln högt och ibland går det inte att göra så pga att hunden känner vittringen från snitseln.
Jag gjorde i början att jag gick på en stig och planerade att ta samma stig hemmåt efter minst 45 min. Jag hade då samlat några vanliga skogspinnar och droppat dem på stigen där vi gått(jag hade då burit på pinnarna och de hade vittring från mig). När jag såg att han visade intresse vid dessa pinnar på väg hem så fick han mycket beröm. Så byggde jag upp intresset för pinnarna. Jag hade även några pinnar låg på hatthyllan som jag "lekte" med själv :D (han fick alltså titta "på" när jag lekte och nån gång tappade jag den på golvet så han visste vad det handlade om, jag gjorde pinnen spännande) och på så sätt byggde upp förväntan på pinnarna då spåret i sig var belönade nog för honom.

Det märks väl att vi gillar spår
 

Liknande trådar

Hundträning Tudde fick precis gå sitt första spår. Jag är ju total nybörjare och har knappt vågat prova innan. Han är fem månader och nu har vi...
Svar
4
· Visningar
926
Senast: Dopy
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Eloise
·
Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 332
Senast: Raderad medlem 120709
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp