Bukefalos 28 år!

sparkande häst

panzy

Trådstartare
vet inte vad jag ska göra längre. Har en travare som sparkar när jag ska lägga på täcket... han höll på förra vintern men då var det "bara" på den sidan jag inte stod och "bara" lite små sparkande utan att han hade någon direkt koll på benen. Jag försökte givetvis sätta stopp för det då och det blev bättre...

Nu har han börjat igen, men nu är det ännu värre, han sparkar ordentligt på den sidan jag står och man får parera hela tiden när man håller på med bensnören och kryssgjordar... När jag håller på med bogspännnena så hugger han.

om jag ryter till eller smäller till honom lätt på nosen när han biter blir han superstirrig och slänger upp huvudet och är nära att slå i taket... om jag gör något när han sparkar så blir det bara värre...

nån som vet vad jag ska göra????
 
har du provat att "hugga med händerna" i luften? och så stampa till ordentligt med ena foten..
 
Panzy, du har inte funderat över varför hästen beter sig som han gör? Uppenbarligen försöker han tala om någonting för dig och så länge du inte tar tag i grundproblemet utan smäller till honom när han visar sitt obehag/ogillande/rädsla/smärta eller vad det nu är, kommer förmodligen problemen att eskalera.
Lycka till i felsökningen! :)
 
Behöver han täcke nu då? Det kan inte vara så att han har problem med pälsfällning/-sättningen som gör att han upplever dig som en pest?

Något är ju uppenbarligen helt fel, så för bägge eras skull vore det kanske bättre att han slapp täcket?
 
han får gå utan täcke så mycket som möjligt... men det är inte alltid det går (om det ska spöregna hela dagen t ex)

har försökt komma på vad som är fel men just det har jag inte tänkt på men det kan nog stämma eftersom det är mindre bråk innan pälsfällning...
 
Du har inga problem när du sadlar? Tänkte om han kanske har ont i ryggen och associerar nånting "på" ryggen = smärta?
 
lite men inte så vansinigt mycket som med täcket, han kan smånafsa när jag spänner sadelgjorden men inget annat, dessutom har den biten blivit bättre medan täcket bara blir värre och värre...
 

Liknande trådar

Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 326
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 596
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 213
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp