Sparkande häst!

S

Sommarblomma89

Vad ska jag göra med min passhäst? Han är en 5-årig valack som jag haft hand om i över fyra månader nu. Vad jag än gör så sparkar han med sina bakben. :cry: Riktiga kosparkar både framåt och bakåt...

Jag har provat att vara pedagogisk till 1000, varit vänlig och berömmande - belönande, sagt till på skarpen, haft hjälp, mm. Det bästa som händer är att det blir tillfälligt bättre för den gången, men det är i bästa fall.

I duschen är han ännu värre för då viftar både fram och bakben...

Några tips?
 
Sv: Sparkande häst!

Ingen som kan säga något?

Kan tillägga att han inte går att gå bakom heller så man får varna folk för honom. Jag tycker bara att man borde kunnat gå vidare lite grann från detta på fyra månader...
 
Sv: Sparkande häst!

Är han rädd eller är han bara "fräck"?
 
Sv: Sparkande häst!

När jag började sa alla att han var en så snäll häst innerst inne... Jag utgick från det och tänkte att han behövde börja lita på mig bara. Under tiden så tänkte jag köra på och vara pedagogisk och berömmande. Det har inte gett resultat. Någon gång har jag haft arbetskamraten till hjälp som stått framför och visat en piska för då kan han låta bli att sparka lite iallafall... Men med 8 hästar var hinner man inte riktigt stå och hjälpa till varje stund och det är inte alltid som det finns någon till hjälp heller.

Jag tror inte att han är så rädd. Men han kan ju inte ha blivit så bra behandlad tidigare... Svårt att ta reda på dock eftersom det är ägarna själva som haft honom hela tiden och de bara tycker det är hästen som är knasig...
 
Sv: Sparkande häst!

Du kanske skulle prova att vara lite tuffare mot honom? Kräva att han står stilla. Om han ens tänker på att stå stilla så ge beröm. Om han inte visar sig rädd så kan du kanske hitta den nivån då han faktiskt lyssnar. Jag menar att om det inte hjälper att ryta i så kanske du får daska till honom lite på halsen. I värsta fall får du ta med pisken själv och skrämmas lite med den, kanske hoppa runt lite och tjoa så du överraskar honom lite. OBS! Detta bara om inget annat hjälper! Du får själv hitta en nivå så han hajar till och tar dig på allvar. Börja snällt och gå på hårdare om det inte hjälper. Kom bara ihåg att berömma lugnt och göra det trevligt för honom när han ens funderar på att sköta sig.
 
Sv: Sparkande häst!

Vad ska jag göra med min passhäst? Han är en 5-årig valack som jag haft hand om i över fyra månader nu. Vad jag än gör så sparkar han med sina bakben. :cry: Riktiga kosparkar både framåt och bakåt...

Jag har provat att vara pedagogisk till 1000, varit vänlig och berömmande - belönande, sagt till på skarpen, haft hjälp, mm. Det bästa som händer är att det blir tillfälligt bättre för den gången, men det är i bästa fall.

I duschen är han ännu värre för då viftar både fram och bakben...

Några tips?

Du måste vara sträng (med det är inte menat att slå) och konsekvent (alltså inte vela hit och dit, utan bestämma dig för EN taktik). Jag fick det beteendet ur min nyinköpta häst väldigt snabbt. Han lydde och gjorde som jag sa. Tillät både skoning och all annan hovvård utan knussel. Visade inget av sitt missnöje längre, utom att vara spänd.

Två år senare fick han sin diagnos spatt. En smärta han länge försökt låta mig veta om.

Så ofta betyder dylika beteenden - rör mig ej - för det känns inte bra.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 091
Senast: Nikan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 141
Senast: AbCdE
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 918
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp