Häst och kaniner

Lite ot, men visst fanns det något av en trend på typ 80-90-talet att ha kanin inne i boxen med hästen? Eller var det kanske nåt enda reportage i nån hästtidning som etsat sig fast i mitt minne? Jag minns jättetydligt att jag hörde/läste om det som barn och tyckte det lät konstigt.

(Och igen, för den som kanske inte orkat läsa allt: det var alltså inte lös kanin i box med häst som var min tanke 🙂)

Det var vanligt med alla möjliga andra djur som sällskap. Vi hade en get en sommar efter att kaninen dött. Tycker fortfarande så himla synd om min stackars häst som var ensam i nästan fyra år. :(
 
Dålig, vi fick 1 eller 2 ihjäl trampade(säkert av misstag från hästens sida)
Sen fick kaninerna boxar som lekplats när vi ute och red istället :)
 
Nej min häst gillar också kaniner. Jag råkade stänga in en i hennes box en natt för något år sen. Som tur var gick det bra med kaninen.
Men hon skulle inte se kaninen som ett sällskap istället för en annan häst.
Nej det tror jag inte min häst skulle göra heller, men han gillade helt klart kaninen :)
Skulle inte vilja ha dem ihop oövervakade heller.
 
Mina hästar kollade och sniffade gärna lite på kaninerna. Ungefär som med stallkatten. Men det hade noll påverkan på ev reaktion när häst kompis inte var där, nervositet osv
 
Mina hästar kollade och sniffade gärna lite på kaninerna. Ungefär som med stallkatten. Men det hade noll påverkan på ev reaktion när häst kompis inte var där, nervositet osv
Tror att min också skulle gilla kaniner, men absolut inte kunna se dem som en ersättare för hästkompis i något sammanhang.
 
Min enda erfarenhet är den gången kaninen lyckades smita in till hästen. Det small direkt och kaninen dog en snabb död.
Jag tror inte heller att nån enda av alla hästar jag haft genom åren skulle tyckt att en kanin vore något sällskap. Inte mer än en katt t.ex.
Då är en get en bättre idé. Det finns exempel på hästar som bondat med get.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 438
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp